Het hele soepzootjeIn 'Het hele soepzootje' vind je alle antwoorden over het ontstaan van het heelal en de aarde, uitgelegd op kleuterniveau. Oerknal Ook jonge kinderen zijn druk bezig met het ontstaan van onze planeet. Wanneer is de aarde begonnen met bestaan? Hoe kwam de mens op de aarde? 'Het hele soepzootje' is het eerste prentenboek dat zich aan deze grote vragen waagt. Stap voor stap worden de belangrijkste ontwikkelingen op kleuterniveau uitgelegd. Floor Bal Als wetenschapsjournalist en moeder kan auteur Floor Bal ingewikkelde vragen luchtig en begrijpelijk uitleggen. Haar teksten komen tot leven door de kleurrijke illustraties van Sebastiaan van Doninck, eerder bekroond met een Boekenpluim en een Vlag en Wimpel. Floris puzzel een dino Joris is kampioen in alles wat hij onderneemt: hij loopt in zijn eentje geblinddoekt naar school, wint elke wedstijd, weet alles over dino’s. Wanneer ze in de klas dinoweek houden, laat Joris zich ’s nachts opsluiten in het dinomuseum. Daar komt hij voor zijn grootste uitdaging te staan: een bottenberg opnieuw in elkaar puzzelen tot dinoskeletten. Finn had ook een boekje meeIn dit boek kwamen er verschillende dino's tevoorschijn.
Het boek maakte zelfs geluiden!!
0 Comments
- We knutselden voor Ella, het zusje van Lara. We kwamen op het idee om een wereldbol te maken en er bij te schrijven: 'Welkom op de wereld'. (pas zelf nog bij ons project, is dat niet mooi! :) ) - Voelspel: De kinderen krijgen een blinddoek om en moeten raden of ze een dino vast hebben of een ander dier. Daarna zochten we uit een hoop dino's de triceratops (met drie hoorns). - We zagen heel wat skeletten van dino's in de boeken. Dit zagen we ook tijdens ons project 'griezels'. Wat is het verschil? De 3de kleuterklas kreeg de opdracht om zo'n skelet te tekenen. (Dit deden ze ook tijdens het project griezels). - We keken ook enkele keren klassikaal in de de boeken. Wat vonden de kleuter dat interessant. Heel veel vragen en heel veel betrokkenheid! Wat leerden we bij! - We zochten de dino's van de klas terug in de informatieve boeken en leerden hun naam. Wat zaten er gekke namen bij. Sommige namen kunnen we al een beetje onthouden: diplodocus (langnek), triceratops, stegosaurus, parasaurolopus, brachiosaurus, alosaurus, tyranosaurus (t-rex),... - We leerden het dino-lied en verzonnen er een dansje bij! Via deze link kan je het lied beluisteren of thuis eens samen zingen: https://vimeo.com/156705292 - We leerden het versje 'dino verdriet': Er was eens een dino. Heel groot en heel groen! Hij vroeg aan een muisje: 'toe, geef me een zoen!' 'Neen!' zei het muisje, 'Dat doe ik niet!' Nu huilt de dino een zee van verdriet. We kwamen op het idee om het muisje met een hoge stem te spelen en de dino met een heel lage stem. Zo gingen we verder op hoog en laag. - Bouwen: We bouwden de wereld van de dino's! En speelden met de dino's. We bouwden ook een vulkaan! (zie foto's) - Poppenspel: Winterkoning. Tijdens dit poppenspel wordt de winter belicht. Gespeeld door: Wolkie-de-wolk (sneeuw) Vorst de vries (vorst) Jan de wind (koude wint) De personages vinden zichzelf heel belangrijk en willen de beste zijn. Tot ze ontdekken dat ze allemaal belangrijk zijn voor een prachtige winter. Tijdens het poppenspel leerden de kinderen een leuk lied: Vriezeman heeft op straat gezeten heeft in mijn neus gebeten En mijn neus is rood ja rood, Weg met friezeman saperloot! - Laarsjesdag: We gingen naar het pleintje. Het was de eerste keer dat het zo koud was! En weten jullie wie er op bezoek kwam? 'Vorst de vries' en 'Jan de wint'! Overal vonden we ijs! Op het asfalt lag een laagje ijs. Wat was dat leuk! We konden glijden, joehoeeee! We speelden ook een spel 'vors de vries komt je bevriezen'. De kinderen konden getikt worden door vorst de vries. Gelukkig waren er vlammetjes die ons konden bevrijden! Wij hadden zeker geen koud op laarsjesdag!! Schrijfpatroon: Dinotanden (3de kleuter) We oefenden op het schrijfpatroon puntige zigzag. (lijkt op bergen of tanden) Zo maakten we samen dinotanden! - We gingen verder op zoogdier en reptiel. Wat is het verschil? Vele vragen van uit de brainstorm werden al doorheen deze week beantwoord. Wat hebben we deze week allemaal gedaan? We brainstormden nog eens over het project. - Wat weten we al? - Wat willen we nog weten? - Wat willen we doen? Alles werd genoteerd op een groot blad. Elk kind kwam aan bod tijdens de brainstorm/vertelronde. Ook hadden enkele kinderen boeken, speelgoed dino's,... mee. Zo kwamen er weetjes, vragen, ideeën,... vanuit de kinderen. Vanuit uit wat de kinderen vertellen, vragen, aangeven, mee hebben,... vertrek ik en geven we samen het project meer en meer vorm! Wat kwam er uit de brainstorm? Dit zijn losse vragen en ideeën waar we met de kinderen op kwamen. We bekijken dan doorheen het project wat we kunnen verwezenlijken. Vragen
Ideeën?
Deze week trok ik nog geen foto's, wel kan ik vertellen wat er allemaal aan bod kwam! - Een nieuw project. Eerst schreven we alle ideeën op. Er kwamen heel wat onderwerpen aanbod. Na de eerste stemronde werd het heel duidelijk dat er heel wat aandacht ging naar twee onderwerpen.
- Tweed stemrond Beide onderwerpen kregen evenveel stemmen. Het volgende werd voorgesteld. We zouden starten met 'het ontstaan van de wereld' en daarna 'de stad ronde bekijken'. Om dit dit logisch op elkaar volgt en er heel veel interesse is voor beide onderwerpen. - Er werd een verhaal verteld over de winter 'Truffels eerste winter'. - Oscar had een boek mee over dinosaurussen. Verschillende dinosaurussen kwamen aan bod. - We speelden een tikspel met de ballen die enkele kinderen mee hadden van de Bommels. - Na het weekend is er nieuw boekenaanbod rond het project. Een naamkaartDe derde kleuterklas veranderde hun symbooltje in een naamkaartje.
- We speelden eerst enkele spelletjes rond de letters van hun naam. Wie heeft de zelfde letter? We zochten letters. We zochten andere woorden die met de zelfde letter begonnen of eindigden. We keken waar de letter stond (vooraan, in het midden, achteraan),... - Daarna stempelden we onze naam enkele keren. - Nu gebruiken we onze naam om een hoekje te kiezen. Naast de naam tekenden de kinderen zelf hun symbool. Zo kunnen de kinderen van de 2de kleutekrlas ook zien van wie de naam is. |
leefgroep 2Welkom op onze klasblog. Archieven
December 2022
Categorieën
|