SERAFIJN ERVARINGSGERICHT ONDERWIJS RONSE
  • Home
  • Onze school
    • Wie zijn wij?
    • Visie
    • Team
    • CLB
    • Raad van bestuur
    • Koepel
  • Ouders
    • Ouderparticipatie
    • Werkgroepen
  • Praktisch
    • Lesuren en opvang
    • Inschrijving
    • CAPACITEIT EN VRIJE PLAATSEN
    • Documenten
    • Veelgestelde vragen
  • Nieuws
  • Klasblogs
    • Blog leefgroep 1
    • Blog leefgroep 2
    • Blog leefgroep 3
    • Blog leefgroep 4
    • Blog leefgroep 5
  • Agenda
  • Contact

Welke verhalen kwamen aan bod?

19/1/2019

0 Comments

 

Het hele soepzootje 

In 'Het hele soepzootje' vind je alle antwoorden over het ontstaan van het heelal en de aarde, uitgelegd op kleuterniveau. 
Oerknal
Ook jonge kinderen zijn druk bezig met het ontstaan van onze planeet. Wanneer is de aarde begonnen met bestaan? Hoe kwam de mens op de aarde? 'Het hele soepzootje' is het eerste prentenboek dat zich aan deze grote vragen waagt. Stap voor stap worden de belangrijkste ontwikkelingen op kleuterniveau uitgelegd. 
Floor Bal
Als wetenschapsjournalist en moeder kan auteur Floor Bal ingewikkelde vragen luchtig en begrijpelijk uitleggen. Haar teksten komen tot leven door de kleurrijke illustraties van Sebastiaan van Doninck, eerder bekroond met een Boekenpluim en een Vlag en Wimpel. ​

Floris puzzel een dino

Joris is kampioen in alles wat hij onderneemt: hij loopt in zijn eentje geblinddoekt naar school, wint elke wedstijd, weet alles over dino’s. Wanneer ze in de klas dinoweek houden, laat Joris zich ’s nachts opsluiten in het dinomuseum. Daar komt hij voor zijn grootste uitdaging te staan: een bottenberg opnieuw in elkaar puzzelen tot dinoskeletten.

Finn had ook een boekje mee

In dit boek kwamen er verschillende dino's tevoorschijn.
​Het boek maakte zelfs geluiden!!
0 Comments

Wat deden we deze week nog?

19/1/2019

0 Comments

 
- We knutselden voor Ella, het zusje van Lara. 
We kwamen op het idee om een wereldbol te maken en er bij te schrijven: 'Welkom op de wereld'. (pas zelf nog bij ons project, is dat niet mooi! :) )

- Voelspel: De kinderen krijgen een blinddoek om en moeten raden of ze een dino vast hebben of een ander dier. Daarna zochten we uit een hoop dino's de triceratops (met drie hoorns).

- We zagen heel wat skeletten van dino's in de boeken. Dit zagen we ook tijdens ons project 'griezels'. Wat is het verschil? De 3de kleuterklas kreeg de opdracht om zo'n skelet te tekenen. (Dit deden ze ook tijdens het project griezels). 

- We keken ook enkele keren klassikaal in de de boeken. Wat vonden de kleuter dat interessant. Heel veel vragen en heel veel betrokkenheid! Wat leerden we bij! 

- We zochten de dino's van de klas terug in de informatieve boeken en leerden hun naam. Wat zaten er gekke namen bij. Sommige namen kunnen we al een beetje onthouden: diplodocus (langnek), triceratops, stegosaurus, parasaurolopus, brachiosaurus,  alosaurus, tyranosaurus (t-rex),...

- We leerden het dino-lied en verzonnen er een dansje bij! 
Via deze link kan je het lied beluisteren of thuis eens samen zingen:
https://vimeo.com/156705292

- We leerden het versje 'dino verdriet':
Er was eens een dino.
Heel groot en heel groen!
Hij vroeg aan een muisje: 'toe, geef me een zoen!'
'Neen!' zei het muisje, 'Dat doe ik niet!'
Nu huilt de dino een zee van verdriet. 

We kwamen op het idee om het muisje met een hoge stem te spelen en de dino met een heel lage stem. Zo gingen we verder op hoog en laag. 

- 
Bouwen: We bouwden de wereld van de dino's! En speelden met de dino's. 
We bouwden ook een vulkaan! (zie foto's)

- Poppenspel: Winterkoning. 
Tijdens dit poppenspel wordt de winter belicht. 
Gespeeld door:
Wolkie-de-wolk (sneeuw) 
Vorst de vries (vorst)
Jan de wind (koude wint) 
De personages vinden zichzelf heel belangrijk en willen de beste zijn. Tot ze ontdekken dat ze allemaal belangrijk zijn voor een prachtige winter. 

Tijdens het poppenspel leerden de kinderen een leuk lied:
Vriezeman heeft op straat gezeten
heeft in mijn neus gebeten
En mijn neus is rood ja rood,
​Weg met friezeman saperloot!



- Laarsjesdag: 
We gingen naar het pleintje. Het was de eerste keer dat het zo koud was! En weten jullie wie er op bezoek kwam? 'Vorst de vries' en 'Jan de wint'! 
Overal vonden we ijs! 
Op het asfalt lag een laagje ijs. Wat was dat leuk! We konden glijden, joehoeeee! 
We speelden ook een spel 'vors de vries komt je bevriezen'. De kinderen konden getikt worden door vorst de vries. Gelukkig waren er vlammetjes die ons konden bevrijden! Wij hadden zeker geen koud op laarsjesdag!! 


Schrijfpatroon: Dinotanden (3de kleuter) 
We oefenden op het schrijfpatroon puntige zigzag. (lijkt op bergen of tanden)
Zo maakten we samen dinotanden! 

- We gingen verder op zoogdier en reptiel. Wat is het verschil? 
​Vele vragen van uit de brainstorm werden al doorheen deze week beantwoord. 



0 Comments

De start van het nieuwe project: Het ontstaan van de wereld en dinosaurussen.

19/1/2019

0 Comments

 

Wat hebben we deze week allemaal gedaan? 

We brainstormden nog eens over het project. 
- Wat weten we al? 
- Wat willen we nog weten? 
- Wat willen we doen? 

Alles werd genoteerd op een groot blad. Elk kind kwam aan bod tijdens de brainstorm/vertelronde. Ook hadden enkele kinderen boeken, speelgoed dino's,... mee. Zo kwamen er weetjes, vragen, ideeën,... vanuit de kinderen. Vanuit uit wat de kinderen vertellen, vragen, aangeven, mee hebben,... vertrek ik en geven we samen het project meer en meer vorm!

Wat kwam er uit de brainstorm? Dit zijn losse vragen en ideeën waar we met de kinderen op kwamen. We bekijken dan doorheen het project wat we kunnen verwezenlijken. 

Vragen
  • Zijn de mensen al altijd op de wereldbol?
  • De dino's die in de kring lagen, hoe heten die dino's? 
  • Komt een dino uit een ei? Hoe groot is dat ei? Hoe ziet dat er uit?
  • Waren de apen mensen?
  • Zijn wij nog altijd apen?
  • Hoe zijn de apen in mensen verandert?
  • Is een kip een dinosaurus? 
  • Hebben sommige dino's veren?
  • Waarom vechten dino's? 
  • Hoe zag de wereld er uit toen de dino's leefden? 
  • Waarom zijn er nu geen dino's meer?
  • Huisdieren (poezen, vogels, honden,...) waren zij er ook als de dino's leefden?
  • Hoe groot wat een dino?

Ideeën?
  • Met dino's spelen in de klas.
  • Dino stad maken. Of de wereld maken, net zoals hij er uitzag zoals toen de dino's er leefden. 
  • Een dino maken. 
  • Dino's bekijken in het museum.
  • Naar dino's kijken.
  • Alles dino's leren
  • Miro had een film mee over dino's. De kinderen willen de film graag bekijken. Vorig schooljaar speelden we eens cinema in de klas. De klas donker maken, popcorn maken, grootscherm,... De kinderen willen dit graag nog eens doen.
  • Door de film van Miro kwamen we ook op een ander idee. Een film maken met alle kinderen van de klas. De film dan voorstellen aan de school (ouders, leerkrachten, leerlingen,...) en de klas omtoveren in een cinema. (Dit zou misschien een slotmoment kunnen zijn)
​


 



0 Comments

Na twee weekjes kerstvakantie zijn we weer goed gestart!

13/1/2019

0 Comments

 

Deze week trok ik nog geen foto's, wel kan ik vertellen wat er allemaal aan bod kwam! 

​- Een nieuw project. Eerst schreven we alle ideeën op. Er kwamen heel wat onderwerpen aanbod. Na de eerste stemronde werd het heel duidelijk dat er heel wat aandacht ging naar twee onderwerpen. 
  1. Hoe de wereld ontstond  (dinosaurussen, ruimte, mensen komen van de apen, de wereldbol,...) Hier kwamen er heel wat vragen van de kinderen. -> Is de wereld rond? Waarom zijn er nu geen dino's meer? Zijn er nu nog dino's? Hoe zag de aarde er vroeger uit? 
  2.  De stad Ronse (brandweer, ziekenhuis, winkels,...) 

- Tweed stemrond
Beide onderwerpen kregen evenveel stemmen. Het volgende werd voorgesteld. We zouden starten met 'het ontstaan van de wereld' en daarna 'de stad ronde bekijken'. Om dit dit logisch op elkaar volgt en er heel veel interesse is voor beide onderwerpen. 

- Er werd een verhaal verteld over de winter 'Truffels eerste winter'.
- Oscar had een boek mee over dinosaurussen. Verschillende dinosaurussen kwamen aan bod. 
- We speelden een tikspel met de ballen die enkele kinderen mee hadden van de Bommels. 
- Na het weekend is er nieuw boekenaanbod rond het project. 

​

Een naamkaart

De derde kleuterklas veranderde hun symbooltje in een naamkaartje. 
- We speelden eerst enkele spelletjes rond de letters van hun naam. Wie heeft de zelfde letter? We zochten letters. We zochten andere woorden die met de zelfde letter begonnen of eindigden. We keken waar de letter stond (vooraan, in het midden, achteraan),... 
- Daarna stempelden we onze naam enkele keren. 
- Nu gebruiken we onze naam om een hoekje te kiezen. Naast de naam tekenden de kinderen zelf hun symbool. Zo kunnen de kinderen van de 2de kleutekrlas ook zien van wie de naam is. 
0 Comments

    leefgroep 2​ 

    Welkom op onze klasblog. 

    Archieven

    December 2022
    November 2022
    October 2022
    September 2022
    May 2022
    March 2022
    February 2022
    January 2022
    July 2021
    May 2021
    April 2021
    February 2021
    January 2021
    October 2020
    September 2020
    July 2020
    June 2020
    February 2020
    January 2020
    December 2019
    June 2019
    May 2019
    March 2019
    February 2019
    January 2019
    December 2018
    November 2018
    September 2017
    May 2017
    March 2017
    January 2017
    November 2016
    October 2016
    September 2016

    Categorieën

    All

    Klik hier om te bewerken.

    RSS Feed

de mérodestraat 26
​9600 RONSE

055/47.00.05

secretariaat @ serafijnronse.be

  • Home
  • Onze school
    • Wie zijn wij?
    • Visie
    • Team
    • CLB
    • Raad van bestuur
    • Koepel
  • Ouders
    • Ouderparticipatie
    • Werkgroepen
  • Praktisch
    • Lesuren en opvang
    • Inschrijving
    • CAPACITEIT EN VRIJE PLAATSEN
    • Documenten
    • Veelgestelde vragen
  • Nieuws
  • Klasblogs
    • Blog leefgroep 1
    • Blog leefgroep 2
    • Blog leefgroep 3
    • Blog leefgroep 4
    • Blog leefgroep 5
  • Agenda
  • Contact