Na ons project kunst gingen we met onze voeten de modder in, letterlijk, en kwamen met plezier vast te zitten in de slijkerige plassen, wat mooi om te zien hoe we elkaar lachend en gierend uit de nood helpen! We gingen we op onderzoek wat er leefde in het bos, ontdekte dat we met kastanjes konden knutselen. Ontdekte we de verschillende soorten herfstbladeren die we vonden op het domein zoals de tamme kastanje, de wilde kastanje, de Gingko balboa met zijn gekke hartenblaadjes. We ontdekken een grote grijze bunker in het bos!!! we mogen er niet in van de juf... maar we mogen hem wel mooi maken met stoepkrijt!!! We ontdekken een wilgenhutje, waar je alleen aan kan als je eerst over de beek springt! we helpen elkaar met lange takken en veel durf en spierkracht, en genieten van een gezellig plekje om ons tussendoortje te eten, en verzinnen samen een verhaal over een gouden ridder en een lieve draak. We stempelden met bladeren en ontdekte de nerven, kleurden met wasco over de bladeren met een papier er tussenin, onze bladeren lieten we opdrogen en we rijgden gedroogd fruit en daarmee versierde we onze verjaardagslijn die hangt te schitteren in onze klas! Tijdens onze herfstige dagen kwamen we verschillende paddenstoelen tegen! Zo zagen we een vliegenzwam en een stuifzwam! We gingen een paar dagen op stap met leefgroep 1 en genoten van de herfstige temperaturen en pracht natuur! Hamertje tik won aan populariteit de afgelopen herfst! We maakte kennis met het contractwerk en gaan er nu graag mee aan de slag! We bakte lekkere speculaas! We leerde meten, ontdekken dat we er meer bloem bij moesten doen, telden de schepjes tot we het perfecte deeg kregen! Het smaakte erg goed! We bakten ook zoutdeeg, smaakt minder goed, maar de resultaten waren al even schitterend! Na de vele voorbereidingen kwam de Sint echt op bezoek! Stiekem kwam hij langs in het weekend, toen er niemand was! Gelukkig stonden onze pantoffels klaar, en hadden we onze mooiste liedjes gezongen op vrijdag bij kaarslicht. Hij liet ons vele geweldige klascadeau's achter, maar 1 sprong er wel echt bovenuit: een groet collectie Magnatiles! hier kunnen we erg divers mee aan de slag gaan! Het gaf ons inspiratie - nadat we ontdekte dat we er sterren van konden maken- om onze nieuwjaars-brief nog meer vorm te geven.. We leerde de vorm driehoek en gingen aan de slag met het meten van de stokjes die de sterren vormgaven. Onze turnzaal zorgt tussen alle plannen door iedere donderdag voor fijne beweeg-momenten, de ene keer oefenen we pieten-toeren, de andere keer laten we de parachute hoog de lucht in vieren, we gooien met ballen, klimmen op de bok, en slalommen doorheen de zaal. En als we er niet genoeg van kunnen krijgen, is er altijd nog de sporthoek in de kleutergang! Kijk maar even mee: De donkere dagen naderde en het werd best allemaal spannend! We mochten onze kerstboom kleur geven en hij gaf ons met de lichtjes warmte en licht! We vierde de verjaardag van Arto en Ceder en smulde van een heerlijke traktatie We werkte met veel liefde aan onze nieuwjaarsbrief die onze beste wensen en magisch sterrenstof gaf! Ons liedje van twinkel twinkel kleine ster oefende we op vele manieren, zo maakte we ook het lied in beeldvorm op elkaars rug, wat was dat gekriebel fijn! Om onze laatste schooldag af te sluiten, hielden we een omgekeerde bosdag en gleden met veel modder de natuur glijbaan af! Met al onze wensen en veel fijn sterrenstof wensen we jullie een heel fijn nieuwjaar in 2022!
0 Comments
Een warme start van september begon met een vaas vol prachtige zonnebloemen die verschillende tinten geel kleurden. Als snel gingen de kleuters er mee aan de slag, We schilderenden de vaas na zoals een echte Van Gogh en raamschilderijen vrolijkten de gang op om jullie welkom te heten in ons nieuw schoolgebouw! We leerde kleuren mengen en met spatels schilderen, een hele andere techniek dan de penseel waar strepen onze schilderijen vorm geven. Maar die zonnebloemen gaven nog meer inspiratie! We maakte schilderijen van gedroogde zonnebloempitten, we verzamelde de pitten en deden een zintuigen spel om zo nadien onze pitten te verwerken in ons eigen gemaakt maisbrood! Al gauw ontstond het project: Kunst! Tijdens ons project kwamen we telkens meer te weten over verschillende stromingen zoals Margritte zijn surrealisme waar al het onmogelijke mogelijk was! We zochten figuren in de wolken, onze regenpakken konden plots wandelen met schoenen, we maakte in onze tuff tafel -de gekste figuren/kunstwerken/ Vogels die een vogelpik werden...- We leerden over de dag/nacht en verwerkte onze prachtduif hierin. Bomen met worsten, konijnen met voeten.. Alles kon! De volgende kunstenaar Kandinsky volgde op deze stroming, er werd geëxperimenteerd met vormen zoals de cirkels in elkaar, afwisselende kleuren gebruiken, mengen van kleuren..; Tijdens onze boswandelingen kwamen we ook veel modder tegen, modder waaruit er kleiballen ontstaan! We zijn nadien onze kunstwerken gaan boetseren met klei in het bos en hielden zo een mini- tentoonstelling voor elkaar. We trokken er op uit met houten kaders, en kaderden de natuur (en elkaar) in! We volgen de mysterieuze paden door het bos van Heynsdaele en wandelen tussen de planten uit de tijd van de dino's, worden zelf bosgeesten, vinden nieuwe manieren van samen wandelen uit, bouwen kunstige huizen voor de bos bewonders en ontdekken de beste natuurlijke glijbanen, ... Daarbovenop kregen we de kans om bij Mark Manders in zijn atelier op bezoek te gaan! Een unieke uitstap, waar de kleuters kennis konden maken met het hele atelier en ook de techniek van het werken met mallen. Nadien gingen we in de klas aan de slag met deze techniek met klei en gietgips. We maakte ook De Kamer van 6 na het zien van de bezem van 5 tijdens ons bezoek aan Mark Manders en zijn voorliefde voor het cijfer 5. De prikkels van het altelier-bezoek wekten bij de kleuters duidelijk verdere interesse en daaruit vloeide dat kunstenaars ook wel eens uitvinders kunnen zijn. Dries en Kamiel leerde ons Panamarenko kennen. We zochten op wat hij allemaal heeft gemaakt en geraakte hierdoor ontzettend geïnspireerd! Zo maakte we onze eigen luchtballonnen maar ook de reusachtige zeppelin die samen de kamer van 6 tot een geheel bracht. We sluiten ons project af met een geweldige Vernissage!
Met veel liefde stelden we ons project voor aan ouders, grootouders en schoolgenootjes, samen met zelfgemaakte hapjes en een glaasje sap. en werd er nadien nog dagen over gesproken in onze klas en gelukkig bleven de werkjes nog hangen zodat onze gang een echt tentoonstelling bleef. We zijn échte kunstenaars! |
leefgroep 2Welkom op onze klasblog. Archieven
December 2022
Categorieën
|