SERAFIJN ERVARINGSGERICHT ONDERWIJS RONSE
  • Home
  • Onze school
    • Wie zijn wij?
    • Visie
    • Team
    • CLB
    • Raad van bestuur
    • Koepel
  • Ouders
    • Ouderparticipatie
    • Werkgroepen
  • Praktisch
    • Lesuren en opvang
    • Inschrijving
    • CAPACITEIT EN VRIJE PLAATSEN
    • Documenten
    • Veelgestelde vragen
  • Nieuws
  • Klasblogs
    • Blog leefgroep 1
    • Blog leefgroep 2
    • Blog leefgroep 3
    • Blog leefgroep 4
    • Blog leefgroep 5
  • Agenda
  • Contact

May 20th, 2019

20/5/2019

0 Comments

 
De werkten de twee weken na de paasvakantie ijverig voor hun moederdagcadeau. Wat deden we allemaal? Het projectje rond vlinders werd hier mooi aan gekoppeld. 
  • Er werd 3 keer een poppenspel gespeeld samen met leefgroep 1.            
  • Het poppenspel: Een kooi vol vlinders. In dit poppenspel wil Jos graag mama verassen. Mama die altijd zo’n lekkere broodjes bakt voor hem en altijd zo goed voor hem zorgt. Jos wil mama graag bedanken met een hele leuke verassing op moederdag. Wanneer Jos mama aan het raam ziet staan weet hij het plots. Mama is gek op vlinders. Hij wil alle vlinders van de tuin in een kooi stoppen. al snel wordt duidelijk dat dit geen goed idee is. De vlinders vertellen hem dat ze de kooi niet leuk vinden en ze ook hun eitjes niet kunnen leggen. Geen vlinders, geen eitejs, geen rupsen, geen cocon, geen vlinder. Oei oei oei,… Jos laat de vlinders snel vrij en gaat triest op een steen zitten. Hij heeft nu nog steeds geen Moederdag cadeau… Plots komt er een vlinder naast hem zitten met een hele mooie oplossing. Hij heeft Jos toverzaad die hij voor de zon onder gaat moet zaaien in de tuin. De vlinder zegt dat er een verrassing zal komen wanneer ze op staan. Jos en mama gaan met veel nieuwsgierigheid gaan slapen. Wanneer ze op staan zien ze iets wonderbaarlijks. Een tuin vol bloemen en wel 100 vlinders. Wat een mooie verrassing zowel voor Jos als voor mama.
  • In het poppenspel kwamen verschillende liedjes en versjes voor.
  • Een nieuw versje dat we elke keer voor de middag opzeggen. Dit versje ging over vlinders.
  • Een moederdagversje: die jullie waarschijnlijk al gehoord hebben (:
  • Er werden verhalen verschillende keren verteld: De vlindertuin kwam enkele keren aan bod (zie vorig bericht)
  • Mijn mama heeft geen slurf: Het kleine Aapje is zijn mama kwijt en Vlinder besluit om Aapje te helpen zoeken. Want Vlinder is een echte mama-vinder. Aapje geeft Vlinder een beschrijving van zijn mama. Aapjes mama is groter dan Aapje zelf, ze heeft geen slurf en geen grote grijze oren en is minder dik dan een olifant. Zijn mama kan ook geen eitjes leggen en is minder lang dan een slang. En ze heeft benen. Ze kan geen vliegen vangen of aan zijden draadjes hangen. Ze heeft geen rode veren en ze zou nooit proberen om te vliegen. Ze kan geen liedjes kwaken en is niet glad. En ze vindt wakker zijn fijn. Vlinder vindt een olifant, een slang, een spin, een papegaai. Maar vindt hij ook Aapjes mama? Ja hoor! Maar vlinder wist niet dat babyapen op hun ouders leken. Want de babytjes van vlinder lijken helemaal niet op een vlinder... Dit vonden de kinderen een heel leuk verhaaltje. Dit bracht ook een gesprek teweeg: Welke babydieren lijken op hun mama? Welke dieren niet? Joaquin had een filmpje van vogeltjes babyvogeltjes uit zijn tuin mee. Lijken babyvogeltjes op hun mama? Lijken wij op onze mama? Wat is er anders dan bij mama? Ben jij mama al eens kwijt geweest?....
  • 'Rupsje nooit genoeg' kwam af en toe terug in de kringgesprekken. We hebben het boek ook in groot formaat (mag je gerust eens meenemen naar huis). 
  • Otter en wasbeer vinden een rups: Wasbeer en Otter redden een rups uit het water. Wasbeer gaat verder op ontdekkingstocht naar andere dieren maar Otter ontfermt zich over de rups, die er niet gezond uit ziet. Tot ergernis van Wasbeer is Otter alleen nog maar met de rups bezig. Otter richt de knikkerpot van Wasbeer in als een echt huisje voor de rups. Wasbeer maakt zich boos omdat Otter allerlei spulletjes van hem gebruikt en niet meer met hem speelt. Maar als hij merkt hoe verdrietig Otter is omdat rups dood lijkt te zijn, probeert hij hem toch te troosten. De volgende dag ontdekken ze dat er een vlinder in de pot zit. Zo komen ze voor een dilemma te staan: houden ze hem of laten ze hem vrij? Als de vlinder wegvliegt, voelen ze zich allebei een beetje verdrietig maar ook een beetje blij. Heel mooi en lief verhaaltje waarin de rol van Wasbeer en Otter heel subtiel beschreven wordt. Otter neemt vol overgave de verzorgende rol op zich en houdt helemaal geen rekening meer met Wasbeer. Hij gebruikt zelfs zomaar spulletjes van hem. Wasbeer vindt het natuurlijk niet leuk dat hij zijn vriend kwijt is en wenst op een bepaald moment zelfs dat ze de rups in het water hadden laten liggen. Maar wanneer rups dood lijkt te zijn, zijn het weer echte vrienden die elkaar steunen en waarderen. Ze zijn ook samen verwonderd over de verandering van rups in een vlinder en delen de gemengde gevoelens die ze hebben over afscheid nemen. Het onderwerp afscheid nemen wordt op een eenvoudige maar heel subtiele manier benaderd. 
 
  • Léon nam een verhaal ‘Een boom vol herinneringen’ mee naar de klas. Léon vertelde over zijn opa, zijn geit en poes die kort na elkaar stierven. Dit bracht een heel mooi kringgesprek teweeg waar we over overleden personen en dieren konden praten. Ook werd het bekende gevoelens boek hier aan gekoppeld. Dit verhaal heb ik enkele keren gelezen. Het woord ‘herinneringen’ kwam heel duidelijk naar voor. We gingen hier dieper op in. Heel wat vragen kwamen in de klas naar boven:Wat is een herinnering?
  1. Gaat dit altijd over iemand die doos is?
  2. Waarom hebben wij herinneringen?
  3. Is een herinnering altijd door iets dat gebeurt is? Of kan de herinnering nog komen?
  4. Heeft iedereen herinneringen?
  5. kan je ze vergeten? Hoe kan je ze onthouden?
  6. ….
  7.  In de klas maakten we van onze paal ook een herinneringsboom waar al enkele herinneringen in hangen. Er hangen heel wat verschillende herinneringen in onze boom, en deze zal af en toe spontaan terug komen in de klas.


 


Wat willen we onze mama geven? 

We dachten na over een geschikt Moederdag cadeau. We leerden in het bos over de brandnetel. Een heel belangrijke waardplant voor vele vlinders. Dit namen we mee in onze brainstorm rond het Moederdag cadeau. Er werden enkele zaken opgesomd die je kon maken van brandnetels. Thee en zalf kregen heel wat aandacht, hier gingen we dan mee verder.
  •  We plukten verse brandnetels in het bos, met een pincet en een schaar. Dit werkje was een uitstekende uitdaging voor onze fijne motoriek en onze pincetgreep (goed voor de pengreep à leren schrijven).
  • We maakten samen de brandnetelzalf. Elke stap in het proces beleefden en deden we samen. De theezakjes vulden we samen. Ook zorgden we voor een mooie verpakking. Waar we ‘VOOR MAMA’ op stempelden. We tekenden een wei vol bloemetjes voor mama. Ook maakten we een patroon van vormen om de envelop te versieren (wiskundige initiatie). We gingen ook speels aan de slag met wiskunde. We speelden wiskundige spelletjes rond sorteren, vormen, kleuren, vermeerderen en verminderen, tellen,…
Tijdens verschillende kringgesprekken vertelden we over onze mama.
- Wat kan mama goed?
- Waar houdt mama van?
- Wie is de mama van onze mama?
- Heeft iedereen een mama?
 
Léon bracht een cocon mee naar de klas. Deze vlinder kwam de dag zelf nog uit de cocon, wat zalig! Joaquin nam een loeppotje mee, dit gebruikten heel erg vaak. (de week na de paasvakantie)
 
We gingen naar het toneel. Het was een prachtig kleutertoneel.
Wie meer info wil: https://www.salibonani.be/arabella 
Het stuk heet: Arabella. 

0 Comments

Ja ook wij gaan op kamp!

20/5/2019

0 Comments

 

Na het weekend van Moederdag werkten we 2 weken rond het kamp.
​

​Kamp
 
 
Voorbereiding:
 
Brainstorm
We dachten samen na over:
- Wat willen we doen?
- Wat willen we eten?
- Wat willen we eens bezoeken?
Zie mail, daar kan je de planning terugvinden.
 
plattegrond van de klas
We tekenden samen het plattegrond van de klas (kwam al even aan bod tijdens het project afval)
We legde de yogamatjes eens op de verschillende slaapplaatsen.
Wie wil waar liggen?
Wie wil dicht bij de juf? Wie wil gerust wat verder liggen? Bij wie wil je dicht liggen?
 
Tijdens het project van het kamp is er ook een stagiaire aanwezig (Yasmine). Zij neemt enkele klasactiviteiten over. Wanneer zei deze activiteiten overneemt, ga ik af en toe met de 3de kleuters aan de slag om nog extra zaken in verband met de overgang eerste leerjaar te oefenen en te observeren. 
0 Comments

De Eerste week na de paasvakantie!

1/5/2019

0 Comments

 

Wat kwam er nu al aan bod?
Lentekriebels, kriebeldieren en moederdag!
​


-Ik merk dat er veel kindjes ziek waren en veel kindjes moe waren. Toch kwamen er al heel wat interessante gebeurtenissen ons klasje binnen gewaaid. Deze week trok ik geen foto's, maar zal het in geuren en kleuren vertellen!! (:

De kinderen hadden voor de vakantie veel interesse rond de vlinders (deels ontstaan in het bos en de boekenhoek). Daar speelde ik verder op in. De interesse is alleen maar gegroeid!

- Joaquin had een loepepotje mee, we gingen op kriebelbeestjestocht. We vonden er veel en zochten naar hun naam. 
- Joaquin had een tekening van een kever. We zochten naar de naam van de kever. Tot nu toe stond hij in geen enkel boek... We kwamen wel veel andere interessante kevers tegen.
- Idian bracht het prachtige verhaal 'Rupsjenooitgenoeg' binnen in de klas, wat een interesse! Dit verhaal biedt ook heel veel kansen om verder te gaan op talige en wiskundige aspecten! Ook kwam heel de cyclus van ei tot vlinder aan bod. 
- We vierden de verjaardag van Essa, hij werd 6 jaar! HOERA VOOR ESSA! We maakte smoothie en popcorn.
- Verhaal 'De vlindertuin': Een klein meisje verhuist naar een nieuwe stad, waar ze een oude vlindertuin ontdekt. Maar als ze de poort opent, zijn er geen vlinders te vinden... Vastbesloten om de vlinders terug te brengen naar de tuin, inspireert het meisje de hele stad om haar te helpen. En met hun gezamenlijke inspanningen voelen de vlinders en het meisje zich al snel weer thuis. Elly MacKay's oplichtende papercut-illustraties ondersteunen prachtig dit betoverende verhaal over vriendschap en verwondering in de schoonheid van het alledaagse leven. Dit vindt ik persoonlijk een prachtig verhaal. Wie wil mag dit gerust een dagje meenemen naar huis!
- We maakten vlinders. Hier gingen we dieper in op kleuren mengen. 
- Er kwam al heel wat informatie over de vlinders, verschillende insecten en waardplanten. 



Bijna moederdag!
- Er werd een poppenspel voorgedragen over 'Jos en het moederdagcadeau'. Jos wilde alle vlinders vangen en in een kooi stoppen. Volgens Jos was dat het mooiste cadeau ooit, want mama hield zo van de vlinders. Maar de vlinders werden verdrietig... Wanneer alle vlinders in de kooi zitten kunnen ze ook geen eitjes meer leggen en komen er ook geen rupsen, geen cocons, geen nieuwe vlinders... Jos was ten einde raad, want de volgende dag was het al moederdag... Gelukkig had 1  vlindertje een prachtig idee. Hij zei tegen Jos: 'Kom maar met me mee!' Hij haf hem toverzaad en Jos ging snel zaaien. Toen hij de volgende morgen met mama door het raampje keek. Stonden er heel veel bloemen in de wei en wel 100 vlinders vlogen van bloem naar bloem. Dit was het beste moederdagcadeau ooit!

--> Via dit verhaal startten we een brainstorm voor moederdag. Enja, we hebben al leuke ideetjes. Sssssssjjjjjjtttt, we gaan nog niks verklappen! Deze week donderdag gaan we al van start! 




0 Comments

Foto's van voor de paasvakantie

1/5/2019

0 Comments

 

Wat kwam er aan bod? Even de hoogtepunten op een rij!
Alles stond in het teken van de grote lenteschoonmaak!

Poppenspel rond afval: 

Kareltje houdt zijn tuintje proper. Geen vuiltje op de grond en geen vuiltje in de lucht... Kuisen deed hij elke dag, helemaal alleen. Hij deed niks anders dan poetsen, poetsen en poetsen! Maar... enkele vreemde ruimtemannetjes dachten hier anders over... Daar kan Kareltje niet mee leven. Hij ging op zoek naar het ruimte schip, ze leefden in een zwevende emmer vol afval! Na een heel spannend verhaal volgde een heel mooi einde. Karel leerde de mannetjes poetsen en alles proper houden. De mannetjes toonden Kareltje wat plezier maken was. 


Hier gingen we verder op in. Waar moet wat? We leerden sorteren. 

We oefenden dit 2 weken lang, elke dag! 
- Via een loopspel in de tuin. 
- In de klas speelden we een spelletje met een plattegrond (wiskundige initiatie). Waar ligt het afval verstopt?
-De vuilbakken kwamen tot leven en speelden verschillende korte poppenspelletjes. Ze hielpen ons met het sorteren, nu staan ze nog steeds in de klas! 
- Tellen, groot, klein, dik, dun, kleur, sorteren van groot naar klein, van licht naar zwaar. Heel wat wiskunde bracht het afval binnen! 
- De verschillende soorten materiaal.

Stoffeltje en mevrouw plumo kwam op bezoek:
Ze speelden heel wat spelletjes met ons, allemaal rond opruimen, sorteren en afval. 

Uitstappen:
Sommige kinderen gingen mee op de zwerfvuilactie (over de middag speeltijd) met Evelyn.
We kregen een rondleiding in het containerpark.
We gingen naar de kringloopwinkel. En leerden rond recyclage. 

Fijne motoriek
Er kwam een lichtbak in de klas, wat was dat leuk (zie foto's)
We leerden enkele schrijfpatronen (3de kleuters voorbereiding 1ste leerjaar)

Affiches en versiering voor het lentecafé
We knutselden en gingen experimenteren met watertechnieken. 
Water en verf
Water en ecoline en zeep
Water en krijt
Water en vetkrijt 
Wat een mooie resultaten!! 

Huishoudelijke taken en zelfstandigheid
Dit project werd ook ingezet op de zelfstandigheid binnen vele huishoudenlijke taken. 
We leerden nu ons eigen soepkopje afwassen en afdrogen.
Welke handdoek voor de handen is en welke voor de spullen. 
We hadden extra aandacht voor het opruimmoment in de klas. 
We leerden kledij en doeken opplooien. Wat leerrijk!! 
We leerden poetsen de verschillende poetsspullen kennen. Zo veel woordenschat!
We leerden alle vuilbakken juist gebruiken. 
... ... ...

Dansen, zingen en toneel.
We dansten een op het 'Winter-ga-weg-lied'. Tijdens het dansje moesten we fantasiefiguren uitbeelden.

We leerde verschillende lente liedjes.

We leerden van juf Lindsey een lied rond afval! 


We gingen ook verder op de wiskundige begrippen zwaar en licht. 
We speelden hier klassikale spelletjes, begeleide en zelfstandige spelletjes rond. 

Er werden verschillende verhalen vertelt:

Viezeltje 
Als meneer Stoffel zijn krant leest, stoft zijn vrouw het huis want je weet maar nooit of de burgemeester een keer langskomt. Hun propere en overzichtelijke wereld wordt wreed verstoord als blijkt dat er een klein, maar heel vies meisje in hun vuilnisbak drijft, midden in de tomatensaus. Terwijl mevrouw Stoffel het bad klaarmaakt, duikt meneer Stoffel weer in zijn krant. Zo kan Viezeltje ongestoord een spoor van vuil door de kamer trekken. Dan gaat de deurbel. Het is de burgemeester! OEi WAT NU GEDAAN... 

Opa jan maakt zijn huisje schoon 
In het huisje van opa Jan ligt veel rommel. Als hij er over struikelt moet hij van zijn dieren aan de schoonmaak. Er gebeuren dan allemaal gekke dingen... Maar er ontstaat vanalles, behalve een schoon huis!  

0 Comments

    leefgroep 2​ 

    Welkom op onze klasblog. 

    Archieven

    December 2022
    November 2022
    October 2022
    September 2022
    May 2022
    March 2022
    February 2022
    January 2022
    July 2021
    May 2021
    April 2021
    February 2021
    January 2021
    October 2020
    September 2020
    July 2020
    June 2020
    February 2020
    January 2020
    December 2019
    June 2019
    May 2019
    March 2019
    February 2019
    January 2019
    December 2018
    November 2018
    September 2017
    May 2017
    March 2017
    January 2017
    November 2016
    October 2016
    September 2016

    Categorieën

    All

    Klik hier om te bewerken.

    RSS Feed

de mérodestraat 26
​9600 RONSE

055/47.00.05

secretariaat @ serafijnronse.be

  • Home
  • Onze school
    • Wie zijn wij?
    • Visie
    • Team
    • CLB
    • Raad van bestuur
    • Koepel
  • Ouders
    • Ouderparticipatie
    • Werkgroepen
  • Praktisch
    • Lesuren en opvang
    • Inschrijving
    • CAPACITEIT EN VRIJE PLAATSEN
    • Documenten
    • Veelgestelde vragen
  • Nieuws
  • Klasblogs
    • Blog leefgroep 1
    • Blog leefgroep 2
    • Blog leefgroep 3
    • Blog leefgroep 4
    • Blog leefgroep 5
  • Agenda
  • Contact