SERAFIJN ERVARINGSGERICHT ONDERWIJS RONSE
  • Home
  • Onze school
    • Wie zijn wij?
    • Visie
    • Team
    • CLB
    • Raad van bestuur
    • Koepel
  • Ouders
    • Ouderparticipatie
    • Werkgroepen
  • Praktisch
    • Lesuren en opvang
    • Inschrijving
    • CAPACITEIT EN VRIJE PLAATSEN
    • Documenten
    • Veelgestelde vragen
  • Nieuws
  • Klasblogs
    • Blog leefgroep 1
    • Blog leefgroep 2
    • Blog leefgroep 3
    • Blog leefgroep 4
    • Blog leefgroep 5
  • Agenda
  • Contact

Project 'een brief van een reus'

29/3/2017

0 Comments

 
Tijdens het project 'een brief van een reus' kregen we op een ochtend een reusachtige brief. Het was een brief van een reus. We schreven een brief terug met daarin allerlei vragen voor de reus: Hoe groot ben je? Hoeveel kan je eten? Hoe groot zijn jouw tanden? Ben jij zo snel als een paard?, ... 
Om de brief naar Reuzenland te kunnen sturen, moesten we eerst leren wat er allemaal op een brief moet komen. Daarna gingen we naar de rode brievenbus, maar oeps! De brief was te groot, een bezoek aan het postkantoor dan maar. 

Op een mooie zonnige voormiddag, hadden we alle fietsen van de kleuters ingeladen om in de stadstuin het grote postbodespel te spelen. 


De kinderen gingen in de klas aan de slag met het tekenen van verhalen, Het spelen van de postbode tijdens hoekenwerking, het meten van dingen in de klas,... 
Tijdens een kringmoment werden we geïnspireerd door een tekening van een kleuter. De reus en de boot. Dit werd het begin van een verhaal die we verder uitwerkten met de kleuters. De tittel van ons boek is dan ook' De reus en de boot'! We maakten illustraties, ondersteunden het verhaal met geluiden en beweging en brachten het verhaal voor de ouders tijdens een toonmoment. 

Het postkantoor in de klas had veel succes, de brieven werden gewogen. Er waren zware en lichte brieven. Brieven voor de rode straat en brieven voor de groene straat. Er zijn brieven zonder adres of met een fout adres, die moesten teruggestuurd worden. Even nakijken of er een postzegel hangt, een stempel erop en de brieven waren klaar om rond te brengen.  Met een fietsje brachten de kinderen de brieven rond in de klas. 
Na de Paasvakantie gingen we op bezoek bij de reuzen van Ronse. We zagen hoe de poppen gemaakt werden. We kregen er uitleg over zotte max, de spinster en de wever. Drie gekende  reuzen van Ronse.  Maar in het Museum in Ath kregen we nog meer  reuzen te zien. Ze waren wel 2 keer zo groot als deze van Ronse. We konden voelen uit wat voor materiaal de reuzen werden gemaakt. Riet, paardenhaar, klei, grassen, stof en papier maché. In het museum zagen we op de filmpjes hoe de reuzen dansten in de parades en welke rituelen eraan verbonden zijn. We konden zelf voelen hoe zwaar een mand was en hoe belangrijk het is om samen te werken. In de stoet moet iedereen in de maat stappen en iedereen op het zelfde moment de mand in de lucht steken. Ons lukte het in elk geval om samen met de mand  van punt A naar punt B te stappen. 
​Op een dag kwam er een gekke reus in de klas. Hij zong van s'morgens vroeg tot s'avonds laat. Hij bracht een gek lied en had een heel bijzonder verhaal met zich mee. Een verhaal over een reus van een hond. De hond van jawel 'zotte max' de reus die bij ons in de klas kwam. Omdat zijn hond zo bijzonder was, ging hij er op een dag vandoor om bij het circus te gaan. 
Foto
​Sommige kinderen maakten een reus op papier en daar hadden we veel papier voor nodig. We keken of de reuzen die we maakten groter waren dan onszelf. Al snel bleek dat niet iedereen even groot was. Wie is kleiner en wie is groter dan mij was soms moeilijk in te schatten op het eerste zicht. Dus namen we onze lengte af op een blad papier. Zo konden we goeie vergelijkingen maken. Na al onze ervaringen over reuzen mochten we gekke reuzen op de ramen schilderen. Niet schrikken dus als je eraan voorbij loopt. 
Foto
0 Comments

Hoera voor Indra!

6/3/2017

0 Comments

 
0 Comments

Project 'de helden van de stad'

6/3/2017

0 Comments

 
Het project 'de helden van de stad' Is ten einde gelopen. Het was een zeer plezante periode! Het bezoek aan de brandweer was een leuke ervaring, maar het bezoek van de politieagenten was dat zeker ook. Kijk maar! 
In de klas werden de hoeken veranderd in de loop van het project. De kinderen knutselden een stad in elkaar en konden daar dan fijn in spelen met brandweerwagentjes, politieauto's en mannetjes. De poppenhoek werd een brandweerkazerne/ politiekantoor. Met handpoppen werden er poppenspelletjes gemaakt. De kinderen schilderden een brandweerauto en maakten een klein verhaaltje over een politiehond. Op de timmertafel konden de kinderen een ontwerpje natimmeren. De juf hielp dan bij het tekenen van hun idee en de kinderen timmerden met nageltjes en touw de contouren. Hieronder ziet u enkele foto's uit de klas. 
Op de brandweer lag de grootste klemtoon van het project. Het element vuur kwam hierin sterk naar voren. We zagen hoe vuur van belang was in andere culturen en bij ons. We maakten een eigen ritueel en werkten een massage uit ronde de vier elementen: Water, lucht, aarde en vuur. Aan de hand van een verhaal werden de 4 elementen voorgesteld. De papa van Farah kwam ook langs om de 4 elementen met klanken uit te werken. Het werd heel, heel rustgevend in de klas. 
Om ons ritueel kracht bij te zetten. Nodigden we de ouders uit voor een gezellige kampvuuravond met een prachtig vuurspektakel! Het was een intiem en sfeervol moment met onze leefgroep. We zongen liederen en deelden onze dromen. 
0 Comments

    leefgroep 2​ 

    Welkom op onze klasblog. 

    Archieven

    December 2022
    November 2022
    Oktober 2022
    September 2022
    Mei 2022
    Maart 2022
    Februari 2022
    Januari 2022
    Juli 2021
    Mei 2021
    April 2021
    Februari 2021
    Januari 2021
    Oktober 2020
    September 2020
    Juli 2020
    Juni 2020
    Februari 2020
    Januari 2020
    December 2019
    Juni 2019
    Mei 2019
    Maart 2019
    Februari 2019
    Januari 2019
    December 2018
    November 2018
    September 2017
    Mei 2017
    Maart 2017
    Januari 2017
    November 2016
    Oktober 2016
    September 2016

    Categorieën

    Alles

    Klik hier om te bewerken.

    RSS-feed

de mérodestraat 26
​9600 RONSE

055/47.00.05

secretariaat @ serafijnronse.be

  • Home
  • Onze school
    • Wie zijn wij?
    • Visie
    • Team
    • CLB
    • Raad van bestuur
    • Koepel
  • Ouders
    • Ouderparticipatie
    • Werkgroepen
  • Praktisch
    • Lesuren en opvang
    • Inschrijving
    • CAPACITEIT EN VRIJE PLAATSEN
    • Documenten
    • Veelgestelde vragen
  • Nieuws
  • Klasblogs
    • Blog leefgroep 1
    • Blog leefgroep 2
    • Blog leefgroep 3
    • Blog leefgroep 4
    • Blog leefgroep 5
  • Agenda
  • Contact