Vanuit de prille herfst en de vaste uitstappen naar ons muziekbos is het project bos ontstaan. Vanuit de vertelkringen, brainstorm en gezellige babbels tijdens het middageten kwamen verschillende onderzoeken, interesses en subcategorieën tevoorschijn: - Bomen & bladeren, vruchten determineren en vergelijken! Soorten, bladvorming herkennen, Vruchten herkennen en benoemen, experimenteren met bosmateriaal, getallen na leggen met bosmateriaal, wegen, sorteren van groot naar klein... boren kastanjes, kraken van walnoten, knutselen met kastanjes, schilderen met bosmateriaal, Spinnenwebben maken met kastanjes en stokjes! De vruchten uit het bos: We kokkerellen voor onszelf, en voor de dieren van het bos! Vooral dan voor onze vogelvriendjes... Pellen van eikels & kraken van walnoten, kastanjes snijden om te poffen, Slingers rijgen van pinda's en rozijnen, dennenappels vullen met vogelzaad, gebakken paddenstoelen bij de soep, haver-notenkoekje bakken en natuurlijk ook opeten! Paddenstoelen we leren de verschillende onderdelen van de paddenstoel kennen, schilderen met inkt uit de inktzwam! We boetseren een paddestoel uit klei. We ontdekken heel veel verschillende paddenstoelen in onze schooltuin, in het bos, en thuis! we onderzoeken ze met vergrootglas en spiegel: heeft ze plaatjes of buisjes verstopt onder haar hoed? We ruiken, voelen, bakken en proeven ze! Natuurlijk alleen maar die die we in de winkel kunnen kopen! Want paddenstoelen plukken, dat mag helemaal niet! En in de winkel verkopen ze gelukkig alleen eetbare soorten. Pfieuw! ![]() - De kabouter: Wie is dat? en wat doet hij? Hoe leeft hij precies? waar woont hij? Wat kunnen wij doen voor Kabouter? Het maken van een kabouterhuis: we denken samen na over de stevigheid en maken een plan! Het kabouterhuis kreeg een plekje in het muziekbos tot 2 keer toe. - De dieren in het bos Welke dieren kunnen er wonen in het bos? Dieren knutselen met wilde kastanjes. De soorten kabouters tekenen, Samen een vingerversje verzinnen " Kabouters kunnen schuren..." - Vogels! Hoe herken je ze? Soorten vogels benoemen en de lichaamsdelen en kleuren leren kennen, woordkaarten maken, geluiden herkennen, wat eten ze? Hoe helpen we ze de winter door? Nesten bouwen in de klas voor de vogels... Vliegen als een vogel! Op zoek naar vogels in de tuin. Maken van voedsel voor de vogels én op zoek naar veilige plekjes in onze Serafijn tuin om ze op te hangen. We vonden ook een dode vogel... Een klein roodborstje dat tegen het raam aangevlogen was... We gaven het kleine vogeltje een plekje in de tuin, een grafje dat we zelf hebben gemaakt, waar we samen afscheid namen van het kleine diertje en waar we bloemen en andere versiering hebben bij aangebracht. Onze bouwhoek stond natuurlijk ook niet stil, er worden nesten gebouwd, hutten voor de dieren,... Maar er ontstonden dit project ook grote dorpen en steden die helemaal niets met het bos te maken hadden, maar ze zijn zo imposant, en de kinderen zijn er zo trots op dat we ze jullie niet kunnen onthouden! Eigenlijk zijn we nog lang niet uitgepraat... en eigenlijk hebben we nog veel meer foto's van alle contractwerken, hoekenwerken, bos- en parkbezoeken, omlopen met stoelen en tafels, ... Maar toch sluiten we hier graag af met onze gedichten, verhalen en liedjes. Het was een top-project!!!
1 Comment
Van een warm, zonnig bos, naar een winderig bos met bomen die hier en daar al niet meer zo groen zijn, dit waren onze bosdagen van september: Klimmen en klauteren op de speeltuin en op de omgevallen bomen, eikels verzamelen bomen knuffelen onze zelf gebouwde kabouterschuur aan de boskabouters schenken putten graven van moddelheuvels glijden samen met het 1e leerjaar op ontdekking 10-uurtjes smullen in het bos bomen determineren en benoemen, bladvormen en stammen vergelijken paddenstoelen en gebroken vogeleitjes vinden en bespreken en eigenlijk te veel om op te noemen! Kijk maar gewoon even stiekem mee: |
leefgroep 2Welkom op onze klasblog. Archieven
December 2022
Categorieën
|