Otis was jarig en ook hij mag in de bloemetjes gezet worden op deze blog. Jammer genoeg kunnen we geen foto's van deze leuke dag posten. Maar we willen hem wel nog bedanken voor de lekkere fruitsmoothie die we samen maakten. Zijn mama kwam ook op bezoek en vertelde ons over de tijd dat Otis nog een baby'tje was. Schattig hoor! Iedereen maakte vervolgens een tekening voor Otis met daarop hun wensen. Er werden politieauto's, taarten en slingers, een carwash en piratenboten getekend, allemaal dingen waar Otis van houdt.
0 Comments
De tweede laarsjesdag was opnieuw heel plezant. Er werd veel gespeeld, de kinderen maakten hutten, speelden indiaantje, ontworpen een wip, zochten naar allerlei losse natuurlijke materialen, maakten tekeningen in de aarde, maakten mozaïeken met natuurlijke materialen,... Om ons op te warmen tijdens deze herfstdagen beginnen we de dag met een warm bekertje bouillonsoep en een boterham met confituur. Maar eerst begroeten we elkaar en het bos met een warme knuffel. Om de bolderkar over de heuvels van het bos te krijgen is er teamwork nodig. Iedereen helpt dan ook graag bij het duwen. We gingen samen op zoek naar verschillende kleuren aarde. We vonden zwarte aarde, grijze aarde en aarde die een bruinrode kleur had. De kleuren gingen we sorteren van donker naar licht. Daarna maakten we onze eigen verf om vervolgens een mooi schilderij te maken met onze vingers, takken of bladeren. We sluiten de dag af met het zingen van het lied " 5 kleine visjes" waar een spelvorm aan gekoppeld is. Daarna lezen we nog een verhaaltje en eindigen we met een relaxatiemoment. Vervolgens is het alweer tijd om de belbus naar huis te nemen. Het project water is op zijn einde gelopen. We wisten al dat mensen water nodig hebben en al snel ontdekten we dat dieren en planten ook water nodig hebben. Er zijn zelfs dieren die in het water leven en om deze te vinden hoeven we zelfs niet ver te zoeken. In de vijver in onze school zwemmen vissen, in de dierenwinkel in de buurt konden we kleurrijke visjes zien en bij toeval konden we ook levende kreeften zien in de supermarkt. De mama van Julie en Tristan kwam ons een bezoekje brengen met hun waterschildpad, wat de kinderen heel erg tof vonden. We kochten samen met de kleuters twee visjes die reeds onze kleine vriendjes zijn geworden. De kleuters helpen bij het verzorgen van de visjes, we geven ze te eten, maken de aquarium schoon,... we schilderden visjes en gebruikten allerlei technieken met water om de onderwaterdieren muzisch vorm te geven. Met een vishengel en enkele speelgoedvissen die we mochten lenen van de mama van Indra, konden we net doen alsof we vissers waren. We vroegen ons af wat er gebeurde met de vissen waarop gehengeld werd. We brachten een bezoekje aan de viswinkel in de buurt. Een erg vriendelijke vrouw gaf ons uitleg over de verschillende vissen die we daar konden kopen. We kochten wat verse vis om later die dag klaar te maken in de klas. We maakten hapjes met haring, zalm, viseitjes en zeekraal. We maakten mosselen klaar en bakten een stukje visfilet. We kochten ook enkele scampi, die moesten we natuurlijk nog pellen. Onze tafel stond al gauw vol met lekkers. Tijd om te smullen dus. Aan de hand van het liedje '10 kleine visjes' leerden we tellen. We telden met onze handen, met stukjes brood en met de kindjes uit onze klas. Via een wiskundespelletje moesten we stukjes brood verzamelen, hoeveel moesten we erbij nemen en hoeveel werden er dan terug opgegeten. We moesten telkens kijken hoeveel we er dan uiteindelijk nog hadden, wie had er het meest en wie het minst?,... De vissen zorgden niet enkel voor een grote betrokkenheid bij de kinderen, ook boten vonden ze wel interessant en al zeker toen er enkele stoere jongens verhalen over piraten vertelden. We gingen op uitstap naar de Passantehaven in Oudenaarde en mochten daar een kijkje nemen in een grote boot waar nu een restaurant was gemaakt. We wandelden langs de haven en zagen allerlei jachtboten. We maakten ook een boot in de klas, de onze was natuurlijk veel stoerder, want het was een echte piratenboot. We maakten een vlag, ankers, zwaarden en een kanon. We kregen zelf een brief waarin stond dat we een schat moesten vinden.... Ra,ra,ra van wie zou die zijn? Juist, van Kapitein Zwartbaard!! We kregen er ook een viswinkel bij in onze klas. Daar moesten we afwegen, afmeten, vis verpakken, in een zakje steken en natuurlijk ook gepast geld ontvangen en teruggeven. Boten bouwen in de bouwhoek, verrekijkers knutselen, visjes schilderen om in de viswinkel te verkopen waren nog enkele plannetjes van de kleuters. We maakten ook allemaal een hoed en schminkten een foto van onszelf in een piraat. Nadat we allerlei opdrachten hadden volbracht kregen we stap per stap een stuk van de schatkaart. We maakten onze avontuurlijke tocht en kwamen op plaatsen waar we eerder al een keertje waren geweest. We kwamen aan het wassalon waar stond dat we het versje van het waterbeest moesten opzeggen in ruil voor een tip. Daarna kwamen we aan de colruyt daar moesten we een lied zingen en bij de verse viswinkel bedankten we de mevrouw voor de gratis verse vis die ze ons schonk. Bij Tom en Co kregen we uiteindelijk de laatste tip om te weten waar de schat zich bevond. Met onze schopjes groeven we een echte schatkist op in het pleintje naast de glijbaan. Daarin zat voor iedereen een gouden klomp. Kapitein Zwartbaard die had het nieuws al snel gehoord en kwam ons verwelkomen. Hij bedankte ons voor het vinden van de schat en omdat we zulke goeie piraten waren geweest was hij bereid om de schat met ons te delen. Tijdens het project was er ook ruimte en nood aan rust. Via het verhaal 'De mooiste vis van de zee' werd er tijd genomen om stil te staan bij wat ons doet stralen, waar wij van genieten en wat ons blij maakt. We maakten het dan ook af en toe gezellig in de klas om dat 'stralen' voelbaar te maken. Tot slot maakten we ons klaar voor ons eerste toonmoment. Samen zongen we enkele liedjes en droegen we onze versjes voor die de kleuters geleerd hadden. Hopelijk hebben jullie ervan genoten. Voor de kleuters was het in elk geval een spannende en deugddoende ervaring. |
leefgroep 2Welkom op onze klasblog. Archieven
December 2022
Categorieën
|