FILM
We keken gezellig samen naar een film (op mijn verjaardag 22/01) Deze film had Miro mee. We koppelen vaak terug naar de film. In de film werd 'samenwerken' sterk belicht. Dit neem ik mee in dagelijkse klassituaties, via deze momenten speel ik hier op in. Vulkanen! De kinderen waren enorm geboeid door vulkanen. Ik bracht enkele informatieve boeken binnen in de klas. Ik vertelde over de vulkanen. Wat is een vulkaan? Waar zijn er vulkanen? Hoe ziet een vulkaan er van buiten uit en vanbinnen uit? Wat is lava? Wat is magma?... --> We schilderden vulkanen op de spiegel. --> We schilderden vulkanen op groot papier. --> We bouwden vulkanen in de bouwhoek, dierenbak,... Dino gekke namen! De kinderen vonden dat er veel verschillende dino namen zijn, soms hele grappige, moeilijke, lange,.. namen. We verzonnen zelf ook gekke namen. - Spinarnesaurus - Paramariesaurus - Segosamuelsaurus - Tyranoscarosaurus ... Wat vonden de kleuters het fijn dat hun naar in deze termen verstopt zat! ---> We tekenden dino's en verstopten onze naam in de dinonaam. Wat hebben we gelachen! tyranomirorex (mauro tekende) spinomaurosaurus (lare tekende) Bewegen, pas op voor de lava! We speelden spelletjes rond evenwicht. We bouwden gekke parcours waar de kleuters moesten over stappen. Dit werd gekoppeld aan een verhaal (de dino's moesten hun eitje naar de overkant brengen). Maar ze moesten erg hun best doen, anders belandden ze in de lava! Spelen in de sneeuw met het 1ste leerjaar Oerman spel: tikspel waar heel wat geschiedenis nog eens aan bod kwam. De Oermensen moesten op dieren jagen dit verwerkten we in een tikspel. Daarna moesten de oermensen hout zoeken om vuur te kunnen maken. We moesten takken zoeken en deze juist sorteren (groot, middelgroot en klein). Deze wiskundige begrippen koppelden we aan een loop- en tikspel. Daarna moesten we vlammetjes naar de overkant brengen maar ‘Vorst-de-vries’ kon ons pakken en dan doofden de vlammetjes,… Gelukkig brachten we het allemaal tot een goed einde en konden de oermensen lekker smullen! Verhaal van leefgroep 4. Leefgroep 4 vertelde een mooi verhaal. Het verhaal werd getoond op hele grote prenten in een kamishibai. De kinderen waren heel enthousiast. De stelde voor om ook een verhaal te verzinnen en via kamishibai te vertellen aan de ouders. Oscar, Mauro, Miro en Gloria verzonnen het verhaal. Nu moet het verhaal nog getekend worden. Sommige kinderen wilden er ook een poppenspel van maken. Andere wilden graag zingen voor de ouders... We zijn nog volop bezig met de uitwerking. Spannend wat het worden zal! De komende 2 weken zullen we nu werken aan deze plannen. Al de opgedane kennis van de voorbije weken komt nu terug in deze verwerking, zalig toch?! (: Ik verschiet er van wat de kinderen allemaal onthouden van dit onderwerp!
0 Comments
Leave a Reply. |
leefgroep 2Welkom op onze klasblog. Archieven
December 2022
Categorieën
|