Tijdens het project 'een brief van een reus' kregen we op een ochtend een reusachtige brief. Het was een brief van een reus. We schreven een brief terug met daarin allerlei vragen voor de reus: Hoe groot ben je? Hoeveel kan je eten? Hoe groot zijn jouw tanden? Ben jij zo snel als een paard?, ... Om de brief naar Reuzenland te kunnen sturen, moesten we eerst leren wat er allemaal op een brief moet komen. Daarna gingen we naar de rode brievenbus, maar oeps! De brief was te groot, een bezoek aan het postkantoor dan maar. Op een mooie zonnige voormiddag, hadden we alle fietsen van de kleuters ingeladen om in de stadstuin het grote postbodespel te spelen. De kinderen gingen in de klas aan de slag met het tekenen van verhalen, Het spelen van de postbode tijdens hoekenwerking, het meten van dingen in de klas,... Tijdens een kringmoment werden we geïnspireerd door een tekening van een kleuter. De reus en de boot. Dit werd het begin van een verhaal die we verder uitwerkten met de kleuters. De tittel van ons boek is dan ook' De reus en de boot'! We maakten illustraties, ondersteunden het verhaal met geluiden en beweging en brachten het verhaal voor de ouders tijdens een toonmoment. Het postkantoor in de klas had veel succes, de brieven werden gewogen. Er waren zware en lichte brieven. Brieven voor de rode straat en brieven voor de groene straat. Er zijn brieven zonder adres of met een fout adres, die moesten teruggestuurd worden. Even nakijken of er een postzegel hangt, een stempel erop en de brieven waren klaar om rond te brengen. Met een fietsje brachten de kinderen de brieven rond in de klas. Na de Paasvakantie gingen we op bezoek bij de reuzen van Ronse. We zagen hoe de poppen gemaakt werden. We kregen er uitleg over zotte max, de spinster en de wever. Drie gekende reuzen van Ronse. Maar in het Museum in Ath kregen we nog meer reuzen te zien. Ze waren wel 2 keer zo groot als deze van Ronse. We konden voelen uit wat voor materiaal de reuzen werden gemaakt. Riet, paardenhaar, klei, grassen, stof en papier maché. In het museum zagen we op de filmpjes hoe de reuzen dansten in de parades en welke rituelen eraan verbonden zijn. We konden zelf voelen hoe zwaar een mand was en hoe belangrijk het is om samen te werken. In de stoet moet iedereen in de maat stappen en iedereen op het zelfde moment de mand in de lucht steken. Ons lukte het in elk geval om samen met de mand van punt A naar punt B te stappen. Op een dag kwam er een gekke reus in de klas. Hij zong van s'morgens vroeg tot s'avonds laat. Hij bracht een gek lied en had een heel bijzonder verhaal met zich mee. Een verhaal over een reus van een hond. De hond van jawel 'zotte max' de reus die bij ons in de klas kwam. Omdat zijn hond zo bijzonder was, ging hij er op een dag vandoor om bij het circus te gaan. Sommige kinderen maakten een reus op papier en daar hadden we veel papier voor nodig. We keken of de reuzen die we maakten groter waren dan onszelf. Al snel bleek dat niet iedereen even groot was. Wie is kleiner en wie is groter dan mij was soms moeilijk in te schatten op het eerste zicht. Dus namen we onze lengte af op een blad papier. Zo konden we goeie vergelijkingen maken. Na al onze ervaringen over reuzen mochten we gekke reuzen op de ramen schilderen. Niet schrikken dus als je eraan voorbij loopt.
0 Comments
Leave a Reply. |
leefgroep 2Welkom op onze klasblog. Archieven
December 2022
Categorieën
|