SERAFIJN ERVARINGSGERICHT ONDERWIJS RONSE
  • Home
  • Onze school
    • Wie zijn wij?
    • Visie
    • Team
    • CLB
    • Raad van bestuur
    • Koepel
  • Ouders
    • Ouderparticipatie
    • Werkgroepen
  • Praktisch
    • Lesuren en opvang
    • Inschrijving
    • CAPACITEIT EN VRIJE PLAATSEN
    • Documenten
    • Veelgestelde vragen
  • Nieuws
  • Agenda
  • Contact

May 20th, 2019

20/5/2019

0 Comments

 
De werkten de twee weken na de paasvakantie ijverig voor hun moederdagcadeau. Wat deden we allemaal? Het projectje rond vlinders werd hier mooi aan gekoppeld. 
  • Er werd 3 keer een poppenspel gespeeld samen met leefgroep 1.            
  • Het poppenspel: Een kooi vol vlinders. In dit poppenspel wil Jos graag mama verassen. Mama die altijd zo’n lekkere broodjes bakt voor hem en altijd zo goed voor hem zorgt. Jos wil mama graag bedanken met een hele leuke verassing op moederdag. Wanneer Jos mama aan het raam ziet staan weet hij het plots. Mama is gek op vlinders. Hij wil alle vlinders van de tuin in een kooi stoppen. al snel wordt duidelijk dat dit geen goed idee is. De vlinders vertellen hem dat ze de kooi niet leuk vinden en ze ook hun eitjes niet kunnen leggen. Geen vlinders, geen eitejs, geen rupsen, geen cocon, geen vlinder. Oei oei oei,… Jos laat de vlinders snel vrij en gaat triest op een steen zitten. Hij heeft nu nog steeds geen Moederdag cadeau… Plots komt er een vlinder naast hem zitten met een hele mooie oplossing. Hij heeft Jos toverzaad die hij voor de zon onder gaat moet zaaien in de tuin. De vlinder zegt dat er een verrassing zal komen wanneer ze op staan. Jos en mama gaan met veel nieuwsgierigheid gaan slapen. Wanneer ze op staan zien ze iets wonderbaarlijks. Een tuin vol bloemen en wel 100 vlinders. Wat een mooie verrassing zowel voor Jos als voor mama.
  • In het poppenspel kwamen verschillende liedjes en versjes voor.
  • Een nieuw versje dat we elke keer voor de middag opzeggen. Dit versje ging over vlinders.
  • Een moederdagversje: die jullie waarschijnlijk al gehoord hebben (:
  • Er werden verhalen verschillende keren verteld: De vlindertuin kwam enkele keren aan bod (zie vorig bericht)
  • Mijn mama heeft geen slurf: Het kleine Aapje is zijn mama kwijt en Vlinder besluit om Aapje te helpen zoeken. Want Vlinder is een echte mama-vinder. Aapje geeft Vlinder een beschrijving van zijn mama. Aapjes mama is groter dan Aapje zelf, ze heeft geen slurf en geen grote grijze oren en is minder dik dan een olifant. Zijn mama kan ook geen eitjes leggen en is minder lang dan een slang. En ze heeft benen. Ze kan geen vliegen vangen of aan zijden draadjes hangen. Ze heeft geen rode veren en ze zou nooit proberen om te vliegen. Ze kan geen liedjes kwaken en is niet glad. En ze vindt wakker zijn fijn. Vlinder vindt een olifant, een slang, een spin, een papegaai. Maar vindt hij ook Aapjes mama? Ja hoor! Maar vlinder wist niet dat babyapen op hun ouders leken. Want de babytjes van vlinder lijken helemaal niet op een vlinder... Dit vonden de kinderen een heel leuk verhaaltje. Dit bracht ook een gesprek teweeg: Welke babydieren lijken op hun mama? Welke dieren niet? Joaquin had een filmpje van vogeltjes babyvogeltjes uit zijn tuin mee. Lijken babyvogeltjes op hun mama? Lijken wij op onze mama? Wat is er anders dan bij mama? Ben jij mama al eens kwijt geweest?....
  • 'Rupsje nooit genoeg' kwam af en toe terug in de kringgesprekken. We hebben het boek ook in groot formaat (mag je gerust eens meenemen naar huis). 
  • Otter en wasbeer vinden een rups: Wasbeer en Otter redden een rups uit het water. Wasbeer gaat verder op ontdekkingstocht naar andere dieren maar Otter ontfermt zich over de rups, die er niet gezond uit ziet. Tot ergernis van Wasbeer is Otter alleen nog maar met de rups bezig. Otter richt de knikkerpot van Wasbeer in als een echt huisje voor de rups. Wasbeer maakt zich boos omdat Otter allerlei spulletjes van hem gebruikt en niet meer met hem speelt. Maar als hij merkt hoe verdrietig Otter is omdat rups dood lijkt te zijn, probeert hij hem toch te troosten. De volgende dag ontdekken ze dat er een vlinder in de pot zit. Zo komen ze voor een dilemma te staan: houden ze hem of laten ze hem vrij? Als de vlinder wegvliegt, voelen ze zich allebei een beetje verdrietig maar ook een beetje blij. Heel mooi en lief verhaaltje waarin de rol van Wasbeer en Otter heel subtiel beschreven wordt. Otter neemt vol overgave de verzorgende rol op zich en houdt helemaal geen rekening meer met Wasbeer. Hij gebruikt zelfs zomaar spulletjes van hem. Wasbeer vindt het natuurlijk niet leuk dat hij zijn vriend kwijt is en wenst op een bepaald moment zelfs dat ze de rups in het water hadden laten liggen. Maar wanneer rups dood lijkt te zijn, zijn het weer echte vrienden die elkaar steunen en waarderen. Ze zijn ook samen verwonderd over de verandering van rups in een vlinder en delen de gemengde gevoelens die ze hebben over afscheid nemen. Het onderwerp afscheid nemen wordt op een eenvoudige maar heel subtiele manier benaderd. 
 
  • Léon nam een verhaal ‘Een boom vol herinneringen’ mee naar de klas. Léon vertelde over zijn opa, zijn geit en poes die kort na elkaar stierven. Dit bracht een heel mooi kringgesprek teweeg waar we over overleden personen en dieren konden praten. Ook werd het bekende gevoelens boek hier aan gekoppeld. Dit verhaal heb ik enkele keren gelezen. Het woord ‘herinneringen’ kwam heel duidelijk naar voor. We gingen hier dieper op in. Heel wat vragen kwamen in de klas naar boven:Wat is een herinnering?
  1. Gaat dit altijd over iemand die doos is?
  2. Waarom hebben wij herinneringen?
  3. Is een herinnering altijd door iets dat gebeurt is? Of kan de herinnering nog komen?
  4. Heeft iedereen herinneringen?
  5. kan je ze vergeten? Hoe kan je ze onthouden?
  6. ….
  7.  In de klas maakten we van onze paal ook een herinneringsboom waar al enkele herinneringen in hangen. Er hangen heel wat verschillende herinneringen in onze boom, en deze zal af en toe spontaan terug komen in de klas.


 


Wat willen we onze mama geven? 

We dachten na over een geschikt Moederdag cadeau. We leerden in het bos over de brandnetel. Een heel belangrijke waardplant voor vele vlinders. Dit namen we mee in onze brainstorm rond het Moederdag cadeau. Er werden enkele zaken opgesomd die je kon maken van brandnetels. Thee en zalf kregen heel wat aandacht, hier gingen we dan mee verder.
  •  We plukten verse brandnetels in het bos, met een pincet en een schaar. Dit werkje was een uitstekende uitdaging voor onze fijne motoriek en onze pincetgreep (goed voor de pengreep à leren schrijven).
  • We maakten samen de brandnetelzalf. Elke stap in het proces beleefden en deden we samen. De theezakjes vulden we samen. Ook zorgden we voor een mooie verpakking. Waar we ‘VOOR MAMA’ op stempelden. We tekenden een wei vol bloemetjes voor mama. Ook maakten we een patroon van vormen om de envelop te versieren (wiskundige initiatie). We gingen ook speels aan de slag met wiskunde. We speelden wiskundige spelletjes rond sorteren, vormen, kleuren, vermeerderen en verminderen, tellen,…
Tijdens verschillende kringgesprekken vertelden we over onze mama.
- Wat kan mama goed?
- Waar houdt mama van?
- Wie is de mama van onze mama?
- Heeft iedereen een mama?
 
Léon bracht een cocon mee naar de klas. Deze vlinder kwam de dag zelf nog uit de cocon, wat zalig! Joaquin nam een loeppotje mee, dit gebruikten heel erg vaak. (de week na de paasvakantie)
 
We gingen naar het toneel. Het was een prachtig kleutertoneel.
Wie meer info wil: https://www.salibonani.be/arabella 
Het stuk heet: Arabella. 

0 Comments



Leave a Reply.

    leefgroep 2​ 

    Welkom op onze klasblog. 

    Archieven

    November 2022
    October 2022
    September 2022
    May 2022
    March 2022
    February 2022
    January 2022
    July 2021
    May 2021
    April 2021
    February 2021
    January 2021
    October 2020
    September 2020
    July 2020
    June 2020
    February 2020
    January 2020
    December 2019
    June 2019
    May 2019
    March 2019
    February 2019
    January 2019
    December 2018
    November 2018
    September 2017
    May 2017
    March 2017
    January 2017
    November 2016
    October 2016
    September 2016

    Categorieën

    All

    Klik hier om te bewerken.

    RSS Feed

de mérodestraat 26
​9600 RONSE

055/47.00.05

secretariaat @ serafijnronse.be

  • Home
  • Onze school
    • Wie zijn wij?
    • Visie
    • Team
    • CLB
    • Raad van bestuur
    • Koepel
  • Ouders
    • Ouderparticipatie
    • Werkgroepen
  • Praktisch
    • Lesuren en opvang
    • Inschrijving
    • CAPACITEIT EN VRIJE PLAATSEN
    • Documenten
    • Veelgestelde vragen
  • Nieuws
  • Agenda
  • Contact