Een warme start van september begon met een vaas vol prachtige zonnebloemen die verschillende tinten geel kleurden. Als snel gingen de kleuters er mee aan de slag, We schilderenden de vaas na zoals een echte Van Gogh en raamschilderijen vrolijkten de gang op om jullie welkom te heten in ons nieuw schoolgebouw! We leerde kleuren mengen en met spatels schilderen, een hele andere techniek dan de penseel waar strepen onze schilderijen vorm geven. Maar die zonnebloemen gaven nog meer inspiratie! We maakte schilderijen van gedroogde zonnebloempitten, we verzamelde de pitten en deden een zintuigen spel om zo nadien onze pitten te verwerken in ons eigen gemaakt maisbrood! Al gauw ontstond het project: Kunst! Tijdens ons project kwamen we telkens meer te weten over verschillende stromingen zoals Margritte zijn surrealisme waar al het onmogelijke mogelijk was! We zochten figuren in de wolken, onze regenpakken konden plots wandelen met schoenen, we maakte in onze tuff tafel -de gekste figuren/kunstwerken/ Vogels die een vogelpik werden...- We leerden over de dag/nacht en verwerkte onze prachtduif hierin. Bomen met worsten, konijnen met voeten.. Alles kon! De volgende kunstenaar Kandinsky volgde op deze stroming, er werd geëxperimenteerd met vormen zoals de cirkels in elkaar, afwisselende kleuren gebruiken, mengen van kleuren..; Tijdens onze boswandelingen kwamen we ook veel modder tegen, modder waaruit er kleiballen ontstaan! We zijn nadien onze kunstwerken gaan boetseren met klei in het bos en hielden zo een mini- tentoonstelling voor elkaar. We trokken er op uit met houten kaders, en kaderden de natuur (en elkaar) in! We volgen de mysterieuze paden door het bos van Heynsdaele en wandelen tussen de planten uit de tijd van de dino's, worden zelf bosgeesten, vinden nieuwe manieren van samen wandelen uit, bouwen kunstige huizen voor de bos bewonders en ontdekken de beste natuurlijke glijbanen, ... Daarbovenop kregen we de kans om bij Mark Manders in zijn atelier op bezoek te gaan! Een unieke uitstap, waar de kleuters kennis konden maken met het hele atelier en ook de techniek van het werken met mallen. Nadien gingen we in de klas aan de slag met deze techniek met klei en gietgips. We maakte ook De Kamer van 6 na het zien van de bezem van 5 tijdens ons bezoek aan Mark Manders en zijn voorliefde voor het cijfer 5. De prikkels van het altelier-bezoek wekten bij de kleuters duidelijk verdere interesse en daaruit vloeide dat kunstenaars ook wel eens uitvinders kunnen zijn. Dries en Kamiel leerde ons Panamarenko kennen. We zochten op wat hij allemaal heeft gemaakt en geraakte hierdoor ontzettend geïnspireerd! Zo maakte we onze eigen luchtballonnen maar ook de reusachtige zeppelin die samen de kamer van 6 tot een geheel bracht. We sluiten ons project af met een geweldige Vernissage!
Met veel liefde stelden we ons project voor aan ouders, grootouders en schoolgenootjes, samen met zelfgemaakte hapjes en een glaasje sap. en werd er nadien nog dagen over gesproken in onze klas en gelukkig bleven de werkjes nog hangen zodat onze gang een echt tentoonstelling bleef. We zijn échte kunstenaars!
0 Comments
Leave a Reply. |
leefgroep 2Welkom op onze klasblog. Archieven
December 2022
Categorieën
|