Na een gelijke stand (!) werd er gestemd voor het project: alles op wieltjes! We gingen al meteen aan de slag met experimenteren en ontdekken van allerlei wieltjes! Zo onderzoeken we hoe je wieltjes uit elkaar kan halen van rolschaatsen, dat werd een fijne motorische uitdaging waar je kon leren als een echte technieker te werken. We gingen op onderzoek hoe je fietsbanden kon pompen: hoeveel kracht moet je gebruiken? Blijft hij groeien als je pompt? Hoe komt er lucht in? Bij het onderzoeken van de plooifiets ontdekte we buiten een ketting, pedalen, wielen, remmen, lichten en versnellingen ook tandwielen! Na dat we al de fiets konden onderzoeken mochten er andere wielen niet ontbreken! De zin om verschillende voertuigen zoals motors, auto's, vrachtwagens, kuip wagens, kranen met katrol systemen, go carts en zoveel meer te ontdekken was groot. We gingen op stap op zoek naar de soorten voertuigen maar ontdekte intussen ook dat ze zich aan verkeersregels moeten houden. Zo ontdekte we verkeersborden: wat betekent een rood bord met een streep door? Als er 30 op staat mag je niet sneller rijden! Als er een pijl opstaat met een streep door moet je naar de andere kant. Doorheen het project kregen we ook een motor op bezoek die we mochten bezichtigen én op gaan zitten. We gingen al spelenderwijs aan de slag met de verkeersborden: er werd een Ronde van Serafijn gereden, we knutselde onze eigen verkeersborden, kleiden ons eigen voertuig en gingen creatief aan de slag met fietsbanden! Uiteraard mocht het blijven experimenteren van de fietsjes niet ontbreken: zo leerde we van elkaar hoe we een ketting op een tandwiel moeten leggen en leerde we balanceren op fietsjes. Ook met de elektrische bakfiets werden we per twee of per drie een blokje rond de school gereden, wat ging dat snel! Spannend, maar met onze helm op en de riempjes stevig vastgeklikt voelden we ons veilig. ook onze wekelijkse omloop stond in het teken van wieltjes en verkeer, en nu we toch bezig zijn, tonen we ook graag de vele bouwwerken die de afgelopen weken ontstonden in de klas, want eigenlijk leken die ook wel op heuse beweging-parcours! Als kers op de taart gingen we op uitstap naar het Station! We wisten al heel goed wat we aan de conducteur gingen vragen: Hoeveel wielen zijn er? Hoelang is een trein? Hoe snel? Waarom ruikt die zo? Waarmee knip je kaartjes? Hoe gaan de deuren open? Is er een magneet tussen 2 wagons? We ontdekte nog vele andere dingen zoals een seinlicht, een automaat voor de tickets, licht en gordijnen in de wagons, een noodsignaal met een hamertje en wat hadden we een geluk met de conducteur want na al onze vragen stellen mochten we allemaal eens drukken op het fluitje! onze liedjes en prentenboeken.. Wat was het een enorm fijn project, wat hebben we er zo van genoten!
Ook de laatste week voor de paasvakantie was heerlijk, wat een ervaring om helemaal alleen met de kleuters van de hele school te kunnen genieten! We speelden heerlijk rustig in de tuin, en gingen samen met leefgroep 1 aan het feesten en het kleien... Heel uitzonderlijk, en wat zijn we dankbaar dat we dit konden doen!
0 Comments
Leave a Reply. |
leefgroep 2Welkom op onze klasblog. Archieven
December 2022
Categorieën
|