SERAFIJN ERVARINGSGERICHT ONDERWIJS RONSE
  • Home
  • Wie zijn we?
    • Team
    • Raad van bestuur
    • CLB
    • FOPEM/SOM
  • Visie
    • Over Serafijn
    • Visie
    • Veelgestelde vragen
  • Leefgroepen
    • Leefgroep 1 >
      • Blog leefgroep 1
    • Leefgroep 2 >
      • Blog leefgroep 2
    • Leefgroep 3 >
      • Blog leefgroep 3
    • Leefgroep 4 >
      • Blog leefgroep 4
    • Leefgroep 5 >
      • Blog leefgroep 5
    • Archief >
      • Blog kleuters 2015-2016
      • Blog L1 & L2 2015-2016
      • Blog L3-4-5-6 2015-2016
  • Ouders
    • Ouderparticipatie
    • Documenten
    • Foto-album
    • Werkgroepen >
      • werkgroep klusjes
      • werkgroep activiteiten
      • werkgroep gebouw
      • Werkgroep Tuin
  • Praktisch
    • Contact
    • Lesuren en opvang
    • HOE SCHRIJF JE IN OP ONZE SCHOOL ?
    • CAPACITEIT EN VRIJE PLAATSEN
    • schoolbrochure en reglement
  • Wijnactie

Naar Pairi Daiza en slapen op school!

30/5/2022

0 Reacties

 
Een dag vol dieren en onderwaterplezier
een avond van bedjes klaarleggen, lekkere spaghetti, een verhaaltje voor het slapengaan in onze zelf georganiseerde slaapzaal, een zoete nacht en een rustige gezellige voormiddag. dankjewel lieve ouders voor de gezellige potluck-afsluiter!!!
0 Reacties

Knuffels

17/5/2022

0 Reacties

 
Een beknopte blog, met een blik op ons knuffels-project
Ook aan bouwen geen te kort tijdens dit project, enkele bouwers en bouwwerken op een rijtje:
En natuurlijk ook onze heerlijke bosdagen om deze blog mee af te sluiten
0 Reacties

Project Paarden

6/3/2022

0 Reacties

 
Onder deze blog vinden jullie onze 2 project-bezoeken terug, aan de miniatuurpaardjes en aan de hoefsmid. Maar we deden natuurlijk nog veel meer gedurende het project!
Dat laten we hier graag zien.
Het begon allemaal met de grote zoektocht naar de paarden op het domein van Heynsdaele, vanop het hoogste punt, bovenop de oude laan, zagen we ze staan! 3 paarden! we gingen er op af, zochten onze weg, en maakten kennis met deze mooie dieren.
in de klas gingen we ook creatief aan de slag, maakten paarden van onze handafdruk, timmerden silhouetten die we dan met wol invulden. Er werden hoefijzers gemaakt met zoutdeeg en we maakten onze eigen persoonlijke stokpaarden. Hiervoor gingen we  zagen voor de stok, meten en knippen voor de manen, en kleuren kiezen en combineren met vetkrijt en ecoline.
hier ook wat beelden van het contractwerk in dit project: van de hoeven van nagels voorzien, of van patronen, tot hoeven tellen , rekkerpatronen bouwen, ...
ook heel veel leuke actieve turnlessen! Samenwerken zoals de ruiter en het paard, richting leren aanvoelen met de teugels, parcours bedenken en nabouwen zoals bij de hoefsmid en de miniatuurpaardjes,
En natuurlijk kunnen onze bouw-hoek-resultaten niet ontbreken! Het opruimen doet altijd een beetje minder pijn als er eerst een foto wordt genomen. En ook een toneelvoorstelling is vaak een fijne afsluiter van het hoekenwerk!  Dus bij deze een greep uit het prachtige aanbod van onze kleuters!
Wat hadden we tijdens dit project fijne kringspelletjes zoals een kimspel met houten fruit en groenten! Een sjaal gebruiken tijdens een kim spel of een paardenhoofd? Natuurlijk gingen we met het paardenhoofd aan de slag en werd dit een heel grappig spelletje!
Onze mooie vertel en toonkringen werd verrijkt met een halster, oogkleppen, een hoofdstel en een bit! Hoe zwaar is dit? Hoe zou je dit het beste aanpassen?
We gingen tijdens deze fijne kringmomenten op onderzoek!
We sloten het project af met een heuse stokpaardenshow, voor ouders, grootouders en broers en zussen. Met onze zelfgemaakte stokpaarden, ons zelf verzonnen parcours, en met zelf gemaakte medailles naar huis!
Een TOP project!!!
0 Reacties

Op bezoek bij hoefsmid Robbe

13/2/2022

0 Reacties

 
Met onze vragenlijst trekken we er terug op uit:
- hoe sla je een hoefijzer op de voet van het paard en doet het pijn?
- hoe kent de hoefsmid de juiste maat? hoe kan je er voor zorgen dat het hoefijzer goed past?
- helpt een hoefijzer bij het remmen?
- zijn de spullen die je nodig hebt om voor een paard te zorgen duur?
- hoe zie je dat een hoefijzer versleten is?
Ook onze checklist, met de belangrijkste voorwaarden om een gelukkig paard te hebben, namen we mee.
Al onze vragen werden beantwoord! En de paarden waren stuk voor stuk gelukkig.
Maar boven al:
we hebben de paarden mogen strelen,
we hebben ze stro mogen voeren
EN we hebben er op mogen zitten!!! In draf!!!
dankjewel Robbe de hoefsmid, voor deze onvergetelijke voormiddag!!!

kijken en genieten jullie even mee?
0 Reacties

Op bezoek bij de miniatuurpaardjes

7/2/2022

0 Reacties

 
Een nieuw project!
Paarden...
We willen paarden strelen, borstelen, verzorgen, ...
We willen weten: wat heeft een paard nodig om gelukkig te zijn?
wat is nu het verschil tussen een paard en een pony?
Onze kleuters kennen het antwoord! Maar het project is nog maar net begonnen en we leerden nog veel meer tijdens onze 1e uitstap, bij de miniatuurpaardjes van Hof ter Ruitegem, waar we de stallen hebben geveegd, de speciale voederzakken en speelballen hebben gevuld met vers hooi, de paardjes konden meenemen op de piste, de jongste bewonder: het veulentje van 3 maand en de oudste bewonder: de oma van 29 hebben leren kennen en met onze eigen ogen konden zien hoe sporten voor paardjes er nu eigenlijk uitziet.
kijken jullie ook mee?

0 Reacties

herfstsinterkerstwinter

6/1/2022

0 Reacties

 
Na ons project kunst gingen we met onze voeten de modder in, letterlijk, en kwamen met plezier vast te zitten in de slijkerige plassen, wat mooi om te zien hoe we elkaar lachend en gierend uit de nood helpen!
We gingen we op onderzoek wat er leefde in het bos, ontdekte dat we met kastanjes konden knutselen. Ontdekte we de verschillende soorten herfstbladeren die we vonden op het domein zoals de tamme kastanje, de wilde kastanje, de Gingko balboa met zijn gekke hartenblaadjes. 
We ontdekken een grote grijze bunker in het bos!!! we mogen er niet in van de juf... maar we mogen hem wel mooi maken met stoepkrijt!!!
We ontdekken een wilgenhutje, waar je alleen aan kan als je eerst over de beek springt! we helpen elkaar met lange takken en veel durf en spierkracht, en genieten van een gezellig plekje om ons tussendoortje te eten, en verzinnen samen een verhaal over een gouden ridder en een lieve draak.
We stempelden met bladeren en ontdekte de nerven,  kleurden met wasco over de bladeren met een papier er tussenin, onze bladeren lieten we opdrogen en  we rijgden gedroogd fruit en daarmee versierde we onze verjaardagslijn die hangt te schitteren in onze klas!
Tijdens onze herfstige dagen kwamen we verschillende paddenstoelen tegen! Zo zagen we een vliegenzwam en een stuifzwam! We gingen een paar dagen op stap met leefgroep 1 en genoten van de herfstige temperaturen en pracht natuur!
Hamertje tik won aan populariteit de afgelopen herfst!
We maakte kennis met het contractwerk en gaan er nu graag mee aan de slag!
We bakte lekkere speculaas! We leerde meten, ontdekken dat we er meer bloem bij moesten doen, telden de schepjes tot we het perfecte deeg kregen! Het smaakte erg goed! We bakten ook zoutdeeg, smaakt minder goed, maar de resultaten waren al even schitterend!
Na de vele voorbereidingen kwam de Sint echt op bezoek! Stiekem kwam hij langs in het weekend, toen er niemand was! Gelukkig stonden onze pantoffels klaar, en hadden we onze mooiste liedjes gezongen op vrijdag bij kaarslicht. ​Hij liet ons vele geweldige klascadeau's achter, maar 1 sprong er wel echt bovenuit: een groet collectie Magnatiles!
hier kunnen we erg divers mee aan de slag gaan!
Het gaf ons inspiratie - nadat we ontdekte dat we er sterren van konden maken- om onze nieuwjaars-brief nog meer vorm te geven..
We leerde de vorm driehoek en gingen aan de slag met het meten van de stokjes die de sterren vormgaven. 
Onze turnzaal zorgt tussen alle plannen door iedere donderdag voor fijne beweeg-momenten, de ene keer oefenen we pieten-toeren, de andere keer laten we de parachute hoog de lucht in vieren, we gooien met ballen, klimmen op de bok, en slalommen doorheen de zaal. En als we er niet genoeg van kunnen krijgen, is er altijd nog de sporthoek in de kleutergang!
Kijk maar even mee:

De donkere dagen naderde en het werd best allemaal spannend! We mochten onze kerstboom kleur geven en hij gaf ons met de lichtjes warmte en licht!

We vierde de verjaardag van Arto en Ceder en smulde van een heerlijke traktatie

We werkte met veel liefde aan onze nieuwjaarsbrief die onze beste  wensen en magisch sterrenstof gaf!
Ons liedje van twinkel twinkel kleine ster oefende we op vele manieren, zo maakte we ook het lied in beeldvorm op elkaars rug, wat was dat gekriebel fijn!
Om onze laatste schooldag af te sluiten, hielden we een omgekeerde bosdag en gleden met veel modder de natuur glijbaan af!
​
Met al onze wensen en veel fijn sterrenstof wensen we jullie een heel fijn nieuwjaar in 2022!
Foto
0 Reacties

kunst!

6/1/2022

0 Reacties

 
Een warme start van september begon met een vaas vol prachtige zonnebloemen die verschillende tinten geel kleurden.  Als snel gingen de kleuters er mee aan de slag,
We schilderenden de vaas na zoals een echte Van Gogh en raamschilderijen vrolijkten de gang op om jullie welkom te heten in ons nieuw schoolgebouw!
We leerde kleuren mengen en met spatels schilderen, een hele andere techniek dan de penseel waar strepen onze schilderijen vorm geven. 
Maar die zonnebloemen gaven nog meer inspiratie! We maakte schilderijen van gedroogde zonnebloempitten, we verzamelde de pitten en deden een zintuigen spel om zo nadien onze pitten te verwerken in ons eigen gemaakt maisbrood! 
Al gauw ontstond het project: Kunst!
Tijdens ons project kwamen we telkens meer te weten over verschillende stromingen zoals Margritte zijn surrealisme waar al het onmogelijke mogelijk was! We zochten figuren in de wolken, onze regenpakken konden plots wandelen met schoenen, we maakte in onze tuff tafel -de gekste figuren/kunstwerken/ Vogels die een vogelpik werden...- We leerden over de dag/nacht en verwerkte onze prachtduif hierin. Bomen met worsten, konijnen met voeten.. Alles kon! 
De volgende kunstenaar Kandinsky volgde op deze stroming, er werd geëxperimenteerd met vormen zoals de cirkels in elkaar, afwisselende kleuren gebruiken, mengen van kleuren..;

Tijdens onze boswandelingen kwamen we ook veel modder tegen, modder waaruit er kleiballen ontstaan! We zijn nadien onze kunstwerken gaan boetseren met klei in het bos en hielden zo een mini- tentoonstelling voor elkaar. 
We trokken er op uit met houten kaders, en kaderden de natuur (en elkaar) in!
We volgen de mysterieuze paden door het bos van Heynsdaele en wandelen tussen de planten uit de tijd van de dino's, worden zelf bosgeesten, vinden nieuwe manieren van samen wandelen uit, bouwen kunstige huizen voor de bos bewonders en ontdekken de beste natuurlijke glijbanen, ...
Daarbovenop kregen we de kans om bij Mark Manders in zijn atelier op bezoek te gaan! Een unieke uitstap, waar de kleuters kennis konden maken met het hele atelier en ook de  techniek van het werken met mallen. 
Nadien gingen we in de klas aan de slag met deze techniek met klei en gietgips.
We maakte ook De Kamer van 6 na het zien van de bezem van 5 tijdens ons bezoek aan Mark Manders en zijn voorliefde voor het cijfer 5. 
De prikkels van het altelier-bezoek wekten bij de kleuters duidelijk verdere  interesse en daaruit vloeide dat kunstenaars ook wel eens uitvinders kunnen zijn. Dries en Kamiel leerde ons Panamarenko kennen. We zochten op wat hij allemaal heeft gemaakt en geraakte hierdoor ontzettend geïnspireerd! 
Zo maakte we onze eigen luchtballonnen maar ook de reusachtige zeppelin die samen de kamer van 6 tot een geheel bracht. 
We sluiten ons project af met een geweldige Vernissage!
Met veel liefde stelden we ons project voor aan ouders, grootouders en schoolgenootjes, samen met zelfgemaakte hapjes en een glaasje sap.
en werd er nadien nog dagen over gesproken in onze klas en gelukkig bleven de werkjes nog hangen zodat onze gang een echt tentoonstelling bleef.
We zijn échte kunstenaars!
0 Reacties

Daar zijn de kriebeldieren!

6/7/2021

0 Reacties

 
Het begon al te kriebelen terwijl we ons moederdag cadeau volop aan het maken waren. We maakte van onszelf een prachtige vlinder met symmetrische vleugels!
Op deze speelse wijze leerde we niet enkel de bouw van een vlinder kennen maar ook het verschil tussen asymmetrie en symmetrie, de levenscyclus enz..;

​De start van ons project was gemaakt!
Foto
Doorheen het project kwamen verschillende kriebeldieren op bezoek! Zoals de Slakken die Ida meenam uit haar tuin om een slakkenrace te houden of de wandelende takken van Ceder die de gekste circus oefeningen maakte!
We kregen van Meester Dries een Neushoornkever en leerde verschillen kennen tussen 6 potige of 8 en meerdere potige!

We ontdekte Kriebel dieren met transparante vleugels, symmetrische vleugels, vleugels met een klein schildje over, bodem kriebel dieren zoals de miljoenenpoot, duizendpoot.. De kreeftachtige zoals de pissebed was ook een populair item!
We bouwden huizen en doolhoven voor hen en durfde de slakken al eens over ons hand laten lopen!
Iedere dag namen we de zorg op om te zorgen voor de kriebeldieren die we vonden. Vers bladeren, extra zand in de tuff tafel... Tijdens een brainstorm kregen we het idee om een heus insectenhotel te bouwen, we experimenteerden eerst hoe we het gingen maken om hier nadien mee aan de slag te gaan!
Van takken knippen, meten en vergelijken tot gaatjes boren! 
Verder gingen we nog met de strijkparels aan de slag, maakte we kriebelbeesten uit klei, werden er vlinders geweven, knutselden we de langste papieren rups en leerde Kamiel ons rupsen plooien! En kwamen we tot een geweldige idee voor ons vaderdagcadeau, de windgong van rupsen, vlinders, libellen en kriebelbeesten!
Tijdens onze bos en park uitstappen vonden we prachtige vondsten zoals de hage held rups die in onze klas verbleef. we hadden nog andere rupsen kunnen verkrijgen die later toekwamen in een potje. Deze distel rupsen waren een verrijking om in onze klas te hebben! Ze aten hun buikje vol met de nectar en groeide al snel tot volwassen rupsen! Na enkele dagen hingen ze al te drogen in hun cocon om nadien uit te komen tot de prachtige distelvlinder die we in ons uitvlieg moment konden laten uitvliegen!
Wat hebben we van deze laatste weken genoten!

We zongen luidkeels ons papalied en het kriebeldieren lied!
Wij gaan op pad, wij zoeken diertjes!
Heel veel kleine, kriebeldiertjes! Op de grond of in de wind want wie zoekt die vindt!

Een hardwerkende mier, een slijmerige pier, een kever op een steen, een rupsje heel alleen, een kronkel duizendpoot, een sprinkhaan in de sloot, een vlinder vliegt voorbij... Wat voor kriebel dier zoek jij?!

We sloten af met onze volksdans " Dag mijn rozemarijntje, dag mijn augustijntje" en wensen jullie een super fijne vakantie toe!

​Tot volgend schooljaar!
Foto
0 Reacties

Slakkenslijm...

22/5/2021

0 Reacties

 
in de klas werd er deze week lustig geexperimenteerd!
We gingen op zoek... naar het beste slijmrecept voor slijm dat zo goed mogelijk op slakkenslijm lijkt!
Waarom? Omdat we het slijm van de echte slakken in onze ontdektafel zo boeiend vonden! Maar we slakken nu eenmaal niet kunnen melken...

Dus moesten we zelf aan de slag!
We maakten maar liefst 5 verschillende soorten!
ieder slijm kreeg ook een eigen  naam:
dikke pap, plakkerig/muziekslijm, zacht slijm, dun slijm en stevig/speelsslijm

Na een week brouwen, ruiken, ervaren en bespreken kwam de grote stemronde:
alle slijmen op een rij van 1 tot 5,
ieder slijm ging de kring rond, en we deden ons best om vooral te voelen: welk slijm voelt het meeste zoals echt slakkenslijm?
Geur en kleur werden zo veel mogelijk vergeten, de focus was: voelen!

Er werd lustig gediscussieerd: doe is te zacht, die is te luid, die plakt te hard, deze zus, deze zo ...
Eens ieder slijm grondig beoordeeld was het tijd voor de stemming!
Foto
Slijm nummer 1 aka Dikke papa, is de winnaar!
0 Reacties

Alles op wieltjes

16/4/2021

0 Reacties

 
Na een gelijke stand (!) werd er gestemd voor het project: alles op wieltjes!
Foto
We gingen al meteen aan de slag met experimenteren en ontdekken van allerlei wieltjes! Zo onderzoeken we hoe je wieltjes uit elkaar kan halen van rolschaatsen, dat werd een fijne motorische uitdaging waar je kon leren als een echte technieker te werken. We gingen op onderzoek hoe je fietsbanden kon pompen: hoeveel kracht moet je gebruiken? Blijft hij groeien als je pompt? Hoe komt er lucht in?
Bij het onderzoeken van de plooifiets ontdekte we buiten een ketting, pedalen, wielen, remmen, lichten en versnellingen ook tandwielen! 
Na dat we al de fiets konden onderzoeken mochten er andere wielen niet ontbreken! De zin om verschillende voertuigen zoals motors, auto's, vrachtwagens, kuip wagens, kranen met katrol systemen, go carts en zoveel meer te ontdekken was groot. 
We gingen op stap op zoek naar de soorten voertuigen maar ontdekte intussen ook dat ze zich aan verkeersregels moeten houden. Zo ontdekte we verkeersborden: wat betekent een rood bord met een streep door? Als er 30 op staat mag je niet sneller rijden! Als er een pijl opstaat met een streep door moet je naar de andere kant. 
​

Doorheen het project kregen we ook een motor op bezoek die we mochten bezichtigen én op gaan zitten. We gingen al spelenderwijs aan de slag met de verkeersborden: er werd een Ronde van Serafijn gereden, we knutselde onze eigen verkeersborden, kleiden ons eigen voertuig en gingen creatief aan de slag met fietsbanden! Uiteraard mocht het blijven experimenteren van de fietsjes niet ontbreken: zo leerde we van elkaar hoe we een ketting op een tandwiel moeten leggen en leerde we balanceren op fietsjes.

Ook met de elektrische bakfiets werden we per twee of per drie een blokje rond de school gereden, wat ging dat snel! Spannend, maar met onze helm op en de riempjes stevig vastgeklikt voelden we ons veilig.
ook onze wekelijkse omloop stond in het teken van wieltjes en verkeer,
en nu we toch bezig zijn, tonen we ook graag de vele bouwwerken die de afgelopen weken ontstonden in de klas, want eigenlijk leken die ook wel op heuse beweging-parcours!
Als kers op de taart gingen we op uitstap naar het Station! We wisten al heel goed wat we aan de conducteur gingen vragen: Hoeveel wielen zijn er? Hoelang is een trein? Hoe snel? Waarom ruikt die zo? Waarmee knip je kaartjes? Hoe gaan de deuren open? Is er een magneet tussen 2 wagons?
We ontdekte nog vele andere dingen zoals een seinlicht, een automaat voor de tickets, licht en gordijnen in de wagons, een noodsignaal met een hamertje en wat hadden we een geluk met de conducteur want na al onze vragen stellen mochten we allemaal eens drukken op het fluitje!
onze liedjes en prentenboeken.. 
Wat was het een enorm fijn project, wat hebben we er zo van genoten!
Ook de laatste week voor de paasvakantie was heerlijk, wat een ervaring om helemaal alleen met de kleuters van de hele school te kunnen genieten!
We speelden heerlijk rustig in de tuin, en gingen samen met leefgroep 1 aan het feesten en het kleien...
Heel uitzonderlijk, en wat zijn we dankbaar dat we dit konden doen!
0 Reacties
<<Vorige

    leefgroep 2​ 

    Welkom op onze klasblog. 

    Archieven

    Mei 2022
    Maart 2022
    Februari 2022
    Januari 2022
    Juli 2021
    Mei 2021
    April 2021
    Februari 2021
    Januari 2021
    Oktober 2020
    September 2020
    Juli 2020
    Juni 2020
    Februari 2020
    Januari 2020
    December 2019
    Juni 2019
    Mei 2019
    Maart 2019
    Februari 2019
    Januari 2019
    December 2018
    November 2018
    September 2017
    Mei 2017
    Maart 2017
    Januari 2017
    November 2016
    Oktober 2016
    September 2016

    Categorieën

    Alles

    RSS-feed

de mérodestraat 26
​9600 RONSE

055/47.00.05

secretariaat @ serafijnronse.be

  • Home
  • Wie zijn we?
    • Team
    • Raad van bestuur
    • CLB
    • FOPEM/SOM
  • Visie
    • Over Serafijn
    • Visie
    • Veelgestelde vragen
  • Leefgroepen
    • Leefgroep 1 >
      • Blog leefgroep 1
    • Leefgroep 2 >
      • Blog leefgroep 2
    • Leefgroep 3 >
      • Blog leefgroep 3
    • Leefgroep 4 >
      • Blog leefgroep 4
    • Leefgroep 5 >
      • Blog leefgroep 5
    • Archief >
      • Blog kleuters 2015-2016
      • Blog L1 & L2 2015-2016
      • Blog L3-4-5-6 2015-2016
  • Ouders
    • Ouderparticipatie
    • Documenten
    • Foto-album
    • Werkgroepen >
      • werkgroep klusjes
      • werkgroep activiteiten
      • werkgroep gebouw
      • Werkgroep Tuin
  • Praktisch
    • Contact
    • Lesuren en opvang
    • HOE SCHRIJF JE IN OP ONZE SCHOOL ?
    • CAPACITEIT EN VRIJE PLAATSEN
    • schoolbrochure en reglement
  • Wijnactie