We kregen een brief van Sint: Hoe konden we Sint helpen? Zonder postpiet was het voor Sint heel veel werk. Welke post krijgt Sint? Wat is dat "post"? Wat zijn de taken van een postpiet of postbode? We onderzochten het materiaal van een postbode en richtten ons eigen postkantoortje op. Wie in de schrijfhoek zat, kon naar het postkantoor gaan om brieven te kopen. Deze brieven schreven ze naar iemand van de klas. Ze versierden en stempelden. Ze schreven de naam van de afzender en geadresseerde aan de hand van de naamkaarten. Ze brachten hun brief naar het postkantoor. De postbode bracht de post rond. Ondertussen werd er in de andere hoeken verder gespeeld, gewerkt en werd Sint geholpen. We knutselden mijters en Sint bracht een bezoekje aan onze klas. Een bezoekje aan het postkantoor mocht niet ontbreken. We zagen er hoe post en pakketjes werden gesorteerd. We kregen uitleg over postzegels, de weg van de brieven en de werking van het postkantoor. We mochten helpen met retourzendingen en het geven van pakketjes aan klanten. We zagen hoe brieven en pakketjes gewogen worden. We stuurden een kaartje naar onze nieuwe school. Wat een leerrijke voormiddag! In de klas gingen we aan de slag met onze nieuwjaarsbrieven. We rolden met knikkers om de omslagen te versieren. We leerden ons nieuwjaarsversje. We stempelden 2023. We gaven onze brief leuke kleuren en motieven. We knipten hartjes. Eens alles klaar was, pakten we onze brieven zorgvuldig in. We genoten van een voorstelling gemaakt door leefgroep 5. Wordt vervolgd......
0 Comments
Een kleuter zit niet graag (lang) stil. Een kleuter houdt van beweging en uitdaging. Een turnzaal is de ideale plek om tot beweging te komen, de energie te laten stromen en te genieten van het met zijn lichaam bezig te zijn. Klimmen, springen, gooien, rollen, ... Pietenparcours om Sint te helpen:
- op de daken klimmen - pakjes door de schoortseen gooien - over nokken van daken lopen We beleefden heel wat avonturen in het bos. Elke woensdag op een andere plek. Elke week nieuwe uitdagingen en ervaringen.
Wat hebben we genoten van deze prachtige plek naast onze school! Geniet mee van onze geweldige avonturen in het bos. Wat startte als een klein projectje tussen twee projecten groeide uit tot een heus getallenproject. Getallen vind je in onze maatschappij overal terug. Het is een groot onderdeel van het leven. Voor onze klas is het ook een mooie voorbereiding voor het eerste leerjaar. Tellen, getalbeelden herkennen en associëren, ordenen en nog heel wat andere wiskundige begrippen kwamen aan bod. Al doende onderzochten we het allemaal: - We regen kralen volgens de opdrachtenkaarten - We legden evenveel kastanjes als gevraagd - Sorteerden we bonen - Speelden we kapper en knipten de haarlokken volgens de ogen van de dobbelstenen - Gaven we rupsen een lichaam of ijsjes lekkere bollen naargelang het getal - Gaven we getallen vorm en kleur - Bouwden we getallen na met stokjes - Telden we en legden de verzamelingen bij het juiste getal - Oefenden we in het zand: getallen en motieven traceren - Getallen vol duimpsijkers - Bouwden we torens met bekers volgens een plan - Speelden we spelletjes vol getallen Ook onze andere hoeken bleven populair. Er werd fijn gebouwd, gezellig gekookt, creatief getekend, ... Weken vol avonturen! Weken vol getallen! Weken vol plezier!
Kruip mee aan boord van onze teletijdmachine. Zit je goed? Gordel vast? Ben je er klaar voor? 10...9...8...7...6...5...4...3...2...1...FLITS....FLATS....FLITS... Hopelijk ben je niet bang voor dino's want we zijn zo'n 230 miljoen jaar terug in de tijd gegaan. Je raadt het al! Toen leefden er heel wat dino's op onze aarde. We starten ons project in het bos. Op zoek naar dinosporen en aanwijzingen dat dino's hier ooit zijn geweest. Sporen gevonden! Varens gevonden (deze mooie planten waren er ook al toen de dino's hier rondliepen)! We zijn op de goede weg. Misschien botsen we wel tegen een eentje... Heel wat sporen later, hebben we nog steeds geen echte dino gezien.... Toch zitten we met een aantal vragen.... De paleontologen in ons worden wakker. We starten ons groot dinoonderzoek in alle hoeken van de klas. Hoe zien ze eruit? Waar dienen die stekels voor? Hoeveel poten hebben ze? Wat eten ze? Voel je het ook kriebelen? Wat ligt er daar in de kring? ![]() Klik hier om te bewerken. Wij gaan op schattenjacht! Komen jullie mee? Wat een avontuur! Wat een leuke schat! Lekkere koekjes, dino's en uitsteekvormen voor in de klas. Welkom Ziya en bedankt voor deze fijne en lekkere traktatie Arto! Dino's zijn (soms) groot, (af en toe) sterk, (soms) snel en (zo nu en dan) gevaarlijk! Ze hebben nesten en eieren. Wij helpen mama Maiasaura met het zoeken van haar eieren. De gele eieren in het gele nest. Je raadt het al... De groene eieren in het groene nest, .... Opgelet! De vervelende T-rex haalt alle eieren er weer uit! Met eieren gooien (liefst niet met echte eieren). Ook dino's houden van bewegen. Het onderzoek in de hoeken blijft doorgaan. Paleontologen blijven niet stilzitten. Er worden dino's gevormd, stekels gegeven, dinolandschappen gebouwd, afdrukken gemaakt, grote dino's geschilderd, .... Paleontologen moeten dinosaurussen heel goed kunnen onderscheiden. In ploegen dobbelen ze met twee dobbelstenen, zoeken ze de dino's op hun kaarten en hopen eentje te vinden met dezelfde kleur als op de dobbelsteen. Wie kan er als eerste alle dino's van zijn kaart schrappen? Ooooo neen! Wat een ramp! De dino's zijn uit onze klas ontsnapt! Hoe vinden we ze terug? Waar zijn ze naartoe? Paleontologen zijn het al gewoon. Ze volgen sporen als de besten en vinden heel snel de dino's terug. Oef!! De dino's hadden nood aan frisse lucht en waren even naar het bos gegaan. Het was er zo leuk dat ze wat langer waren gebleven. Paleontologen hebben ook vaak nood aan frisse lucht. Een mooie gelegenheid om dinoskeletten na te bouwen. Welke botten zijn lang? Welke zijn kort? Welke is de langste? We maken ook dinofossielen met aarde, bloem, zand en water. Er komen hoeken bij. In de paleontolooghoek kunnen onze paleontologen fossielen, afdrukken en skeletten onderzoeken. Tanden worden geknipt: botte tanden voor herbivoren en scherpe tanden voor carnivoren. Skeletten worden gepuzzeld. Bas en Daan graven een gat! Dat is het boek dat we deze week lezn. Wij gaan ook graven. Gepakt en gezakt vertrekken we naar het bos. Wat een vondsten! Dinotanden en dinobotten! Die nemen we mee voor verder onderzoek. Dinotanden worden gewassen en gesorteerd. Zijn het tanden van vleeseters of planteneters? Weet je nog hoe je ze kan onderscheiden? Onze paleontologen zijn het alvast niet vergeten. In de andere hoeken gaan de verschillende onderzoeken nog steeds door. Jullie hoorden het misschien al. Of misschien voelden jullie de aarde trillen en een hele warme lucht tot bij jullie komen. Een vulkaan (gelukkig was het een kleine) barstte uit. De dino's overleefden de hete lavastroom niet. Het woord onderzoek is hier al vaak gevallen. Dat is wat paleontologen dag in dag uit doen: onderzoeken. Hoe groot dino's zijn. Hoe groot dinopoten zijn. Wij zagen dat een dinopoot toch wel heel erg groot kan zijn! Wel "al-onze-pantoffels-schoenen-en-laarzen-groot"! Waar komen dino's vandaan? Een echt dino-ei in de klas! Zelf dino-eieren maken. Op zoek naar dino-eieren in het bos. Het levenscysclus van een dino onderzoeken en er een leuke kroon van maken. Een dinoparcours: evenwicht, klimmen, springen, rollen, tuimelen, ... Een echte dino zijn, vraagt heel wat oefening. In de andere hoeken gaan de onderzoeken nog steeds door. Paleontologen vertoeven heel graag buiten. Zowel bij droog als bij nat weer. Daar beleven ze ook heel wat avonturen. Aan leuke avonturen komt er jammer genoeg ook een einde. Onze laatste dinoavonturen in de hoeken: We lazen o.a. deze boeken en heel wat informatieboeken: Ons versje en onze liedjes: Dino o dino Waar ben jij? Jij groot, groot beest Zat eerst in een ei Kruip maar terug in onze teletijdmachine! Zit je goed? Gordel vast? Ben je er klaar voor?
10...9...8...7...6...5...4...3...2...1...FLITS....FLATS....FLITS... Welkom terug! Op naar onze volgende avonturen! Onze eerste uitstap is achter de rug. En wat voor één! Een dag vol avonturen op de treinen en in het museum. Met wel DRIE treinen om in Brussel-Luxemburg te geraken. Een stappenplan van onze dag hielp ons de hele dag door om goed te weten wat we allemaal gingen doen. Na een lange, maar leuke rit zijn we eindelijk aangekomen. Waar zou het museum zijn? Zouden we het al kunnen zien? Hoe kunnen we het herkennen? Museum in zicht! We zijn er eindelijk. We startten als paleontologen. Hoe ontstaan fossielen? Hoe gaan paleontologen aan de slag? Welk materiaal gebruiken ze? Aan de hand van filmpjes en eigen opgravingen ondervinden we hoe het allemaal zit. Van al die avonturen kregen onze paleontologen honger. Tijd voor een pauze. Honger gestild! Wat zouden de dino's eten? Herbivoor? Carnivoor? Hoe kan je ze herkennen? Hoe zien hun tanden eruit? Wat zit er in hun uitwerpselen? Waarom zitten er stenen in hun maag? Een Gallus Gallus Domesticus? Nesten en eieren in alle vormen en maten. Mama maiasaura die op haar kleintjes past net zoals een mama eend. Een museum vol dino's: Stegosaurus, Diplodocus, T-Rex, Triceratops, Iguanodons, Dimetrodon, Mosasaurus, .... Een museum vol ontdekkingen! Twee gepensioneerde paleontologen onderzoeken al 2 jaar lang de botten van de Iguanodons. Om te vermijden dat de botten stuk gaan door een vorm van ijzer, moeten de ze elke bot nakijken. Wij mochten kijken en zelfs een teen van heel dichtbij zien, eraan voelen en even vasthouden! Een unieke ervaring. Wat een leuke dag!!
Naar goede gewoonte starten we het jaar op samen met de emotiemonsters, blij, verdrietig, boos, rustig, bang of ... verliefd? Kijk even mee naar enkele activiteiten die we hier rond gedaan hebben: We maken tekeningen in een emotiemonster over de dingen die ons boos, blij, ... maken in wasco. We schilderen er overheen met waterverf, dat geeft een bijzonder effect! Dat doen we allemaal in de kleur die past bij die emotie. Met wol in de kleuren van emotie maken de kleuters pomponnen, en de oudste kleuters wagen zich aan armbandjes met de techniek van het Japans vlechten! ![]() We maakten onze eerste vrije tekst. We blazen verf met een rietje over ons blad en laten zo kleine monstertjes ontstaan. Arto had thuis zelf plasticine gemaakt, de kleuters waren duidelijk fan van het mengen en kneden dat daar bij komt kijken, dus maakten we de zelf iets dat op plasticine lijkt met water en bloem. Het ging van pizza tot sneeuwlandschap inclusief sneeuwman en sneeuw! (bloem ;) ) De eerste bosdagen waren heerlijk genieten. Wat een avontuurlijke bende zijn wij! Stuk voor stuk buitenkinderen! ![]() onze gedichtjes: "Ben je boos? Pluk een roos! zet hem op je hoed en dan komt alles weer goed Ons Lied: Weet je wat ik bedoel? Weet je hoe ik me voel? Boos verdrietig, Bang of Blij Wat denk jij? (met allerhande emotionele strofes die de kleuters laten raden over welk gevoel het gaat of hen de kans geven eens helemaal in die emotie te zingen. En niet te vergeten: de eerste keer zwemmen!!!
Een dag vol dieren en onderwaterplezier een avond van bedjes klaarleggen, lekkere spaghetti, een verhaaltje voor het slapengaan in onze zelf georganiseerde slaapzaal, een zoete nacht en een rustige gezellige voormiddag. dankjewel lieve ouders voor de gezellige potluck-afsluiter!!!
Een beknopte blog, met een blik op ons knuffels-project Ook aan bouwen geen te kort tijdens dit project, enkele bouwers en bouwwerken op een rijtje: En natuurlijk ook onze heerlijke bosdagen om deze blog mee af te sluiten
Onder deze blog vinden jullie onze 2 project-bezoeken terug, aan de miniatuurpaardjes en aan de hoefsmid. Maar we deden natuurlijk nog veel meer gedurende het project! Dat laten we hier graag zien. Het begon allemaal met de grote zoektocht naar de paarden op het domein van Heynsdaele, vanop het hoogste punt, bovenop de oude laan, zagen we ze staan! 3 paarden! we gingen er op af, zochten onze weg, en maakten kennis met deze mooie dieren. in de klas gingen we ook creatief aan de slag, maakten paarden van onze handafdruk, timmerden silhouetten die we dan met wol invulden. Er werden hoefijzers gemaakt met zoutdeeg en we maakten onze eigen persoonlijke stokpaarden. Hiervoor gingen we zagen voor de stok, meten en knippen voor de manen, en kleuren kiezen en combineren met vetkrijt en ecoline. hier ook wat beelden van het contractwerk in dit project: van de hoeven van nagels voorzien, of van patronen, tot hoeven tellen , rekkerpatronen bouwen, ... ook heel veel leuke actieve turnlessen! Samenwerken zoals de ruiter en het paard, richting leren aanvoelen met de teugels, parcours bedenken en nabouwen zoals bij de hoefsmid en de miniatuurpaardjes, En natuurlijk kunnen onze bouw-hoek-resultaten niet ontbreken! Het opruimen doet altijd een beetje minder pijn als er eerst een foto wordt genomen. En ook een toneelvoorstelling is vaak een fijne afsluiter van het hoekenwerk! Dus bij deze een greep uit het prachtige aanbod van onze kleuters! Wat hadden we tijdens dit project fijne kringspelletjes zoals een kimspel met houten fruit en groenten! Een sjaal gebruiken tijdens een kim spel of een paardenhoofd? Natuurlijk gingen we met het paardenhoofd aan de slag en werd dit een heel grappig spelletje! Onze mooie vertel en toonkringen werd verrijkt met een halster, oogkleppen, een hoofdstel en een bit! Hoe zwaar is dit? Hoe zou je dit het beste aanpassen? We gingen tijdens deze fijne kringmomenten op onderzoek! We sloten het project af met een heuse stokpaardenshow, voor ouders, grootouders en broers en zussen. Met onze zelfgemaakte stokpaarden, ons zelf verzonnen parcours, en met zelf gemaakte medailles naar huis!
Een TOP project!!! |
leefgroep 2Welkom op onze klasblog. Archieven
December 2022
Categorieën
|