Serafijn Ervaringsgericht Onderwijs Ronse
Volg ons ook op facebook!
  • Home
  • Over Serafijn
    • Team
    • Secretariaat en opvang
    • Visie
    • Veelgestelde vragen
    • Raad van bestuur
    • Werkgroepen
  • Praktisch
    • Lesuren en opvang
    • Nieuwe inschrijvingen
    • schoolbrochure en reglement
  • Klasnieuwtjes
    • Leefgroep 1 -- P & K1 >
      • Blog leefgroep 1
    • Leefgroep 2 -- K2 & K3 >
      • Blog leefgroep 2
    • Leefgroep 3 -- L1 & L2 >
      • Blog leefgroep 3
    • Leefgroep 4 -- L3 & L4 >
      • Blog leefgroep 4
    • Leefgroep 5 -- L5 & L6 >
      • Blog leefgroep 5
    • Archief >
      • Blog kleuters 2015-2016
      • Blog L1 & L2 2015-2016
      • Blog L3-4-5-6 2015-2016
  • Contact
  • Ouderhoekje
    • Online kalender
    • Documenten
    • Foto-album
    • Werkgroepen >
      • werkgroep klusjes
      • werkgroep activiteiten
      • werkgroep gebouw
      • Werkgroep Tuin
    • Raad van bestuur
  • Bloembollenactie

We gingen goed van start!

12/14/2019

1 Reactie

 
Wat was het even wennen. Plots hadden we er twee nieuwe juffen bij. Niet alleen nieuwe juffen maar ook een aantal nieuwe vriendjes. De eerste weken hebben we vooral kennis gemaakt met elkaar. WIe zijn de nieuwe juffen? Wie zijn de nieuwe vriendjes? Wat is er anders in de klas? Wat kunnen we er allemaal doen? 
We gingen voor de eerst allemaal samen naar het bos. Wat een gezellige uitstap. Samen ons tussendoortje opeten op de boomstammetjes en daarna op verkenning. De speeltuin die konden we niet zomaar voorbij gaan. Even gespeeld en dan klaar voor "de berg". Hoe kunnen we allemaal naar boven? Hoe kunnen we naar beneden? Wat vonden ze heel wat leuke ideeën! Rollebollen mocht natuurlijk niet ontbreken. 
Op het einde speelden we nog een relaxatie/telspelletje met gevonden dennenappels.
We hadden meteen al een aantal jarigen. Hiep, Hiep, Hoera!!
Er kwamen al heel wat leuke activiteiten aan bod. Zo maakten we lekkere ijsjes voor op het schoolfeest en om zelf van de smullen in de klas. 
Elke week gingen we op vrijdag naar het bos. Daar deden we een tal van activiteiten. Er stond steeds een nieuw avontuur of spel voor hen klaar.

We gingen opzoek naar herfstblaadjes en vruchten. De kleuters kregen hierbij wel een opdracht: geen enkel blad of vrucht mochten ze dubbel hebben in hun zakje.

We gingen op paddenstoelenzoektocht. Het hele bos zat vol paddenstoelen! We vonden heel wat verschillende paddenstoelen. Die werden goed bekenen en vergeleken.

We speelden leuke spelletjes zoals: tussen vuur en vlam, staartjetrek, tikkertje, verstoppertje,...

We deden ook de touwwandeling met gids Tijs (de papa van Raf). Bergaf ging het heel goed en snel, bergop was wat lastiger. Maar alle kleuters zetten hun beste beentjes voor! 

Enkele foto's van in het bos...
1 Reactie

Wat doen we de komende weken nog?

6/2/2019

0 Reacties

 

De laatste weken komen er aan, maar wij hebben nog niet gedaan!
​

- Vaderdag komt er aan, daar zullen we rond werken. We zullen vertellen over onze papa en samen zoeken naar een leuke attentie. 

- Brandweeruitstap: Wij gaan nog op uitstap naar de brandweer. Normaal 10, 13 of 20 juni, de brandweerkazerne laat ons nog iets weten. We zullen dit linken aan Vaderdag. Dit zal een klein eindprojectje zijn. 

- Uitvlieg-moment: zie mail. Hier worden de kinderen op voorbereid. De laatste week. (maandag en dinsdag) 

- We vieren nog Camélia haar verjaardag.

- We maken nog enkele kunstwerkjes om de Fierteltocht te versieren en reclame te maken voor onze school. 

- Voorbereiding 3de kleuterklas --> 1ste leerjaar.
De kinderen van de 3de kleuterklas gaan twee keer op bezoek in het 1ste leerjaar. 
Ook zijn we na de paasvakantie gestart met het contractwerk. Dit zijn allerlei opdrachten die de kinderen voorbereiden op het 1ste leerjaar. 


0 Reacties

Samen op kamp!

6/2/2019

0 Reacties

 

Voorbereidingsweek en het kamp 


We dachten samen na over mogelijke activiteiten:
Brainstorm: 
Deze activiteiten voerden we dan ook uit op kamp! 

- de tuin omtoveren tot een zwemparadijs (afgelast door weer)
- muzikale pak
- cinema in de klas
- bewegingsomloop bouwen en bewandelen (door de klassen en tuin)
- kamp bouwen in een andere klas
- pyjamafuif 
- spaghetti eten
- ijsjes maken en eten 
- ontbijten in de kring
- uitstap brandweer (kon niet meer ingepland worden, maar zal dit jaar nog gebeuren, mail volgt nog).

brief: wat moet er in onze koffer?
De kinderen maakten zelf hun brief. In de brief stonden alle benodigdheden. 

Ijsjes maken 
we maakten lekkere ijsjes samen met Jasmine! 

We maakten samen een dagkalender.
Wij hangen dagelijks de dagkalender aan het bord. Deze kalender toont ons wat er die dag gebeurt. Wij hadden geen passende kaartjes voor ons kamp, dus maakten we deze zelf. Zo kenden de kinderen de planning door en door.

We leerden een kamplied
Dit lied vertelde ons wanneer het kamp doorging. Via het lied werd duidelijk dat we elke keer een beetje dichter bij het kamp kwamen. 

De verschillende avondrituelen van thuis kwamen ter sprake. Deze verwerkten we dan ook in ons kamp.
- verhaaltje
- melkje drinken
- nog even bij mama en papa liggen 
- tandenpoetsen
- naar toilet gaan 
- pamer aan doen 
- pyjama aan doen 
- slaaplampje doen branden
- wekker zetten
...

Verhalen uit de bibliotheek
We maakten een uitstap naar de bibliotheek. De kinderen kozen er elk een prentenboek. Deze week las ik af en toe een zelfgekozen verhaal voor. Ook kwam het verhaal 'Tip de muis gaat logeren' en 'slaapwel kleine beer' af en toe aan bod. Dit bereide de kinderen voor op het logeren in de klas. Na het lezen werd er nagepraat over de verschillende onderwerpen in het boek:
- niet kunnen slapen 
- bang in het donker
- ergens anders slapen 
- mama en papa missen 
- koffer maken 

Afscheid van Jasmine
Na het kamp gaat Jasmine terug naar haar school, haar stage is afgelopen. We gaven woensdag nog een dikke knuffel. Dinsdag komt ze nog even in de klas, dan vieren we haar afscheid met een feestje.


ZIE ONZE 150 KAMPFOTO'S HIER ONDERAAN!
0 Reacties

May 20th, 2019

5/20/2019

0 Reacties

 
De werkten de twee weken na de paasvakantie ijverig voor hun moederdagcadeau. Wat deden we allemaal? Het projectje rond vlinders werd hier mooi aan gekoppeld. 
  • Er werd 3 keer een poppenspel gespeeld samen met leefgroep 1.            
  • Het poppenspel: Een kooi vol vlinders. In dit poppenspel wil Jos graag mama verassen. Mama die altijd zo’n lekkere broodjes bakt voor hem en altijd zo goed voor hem zorgt. Jos wil mama graag bedanken met een hele leuke verassing op moederdag. Wanneer Jos mama aan het raam ziet staan weet hij het plots. Mama is gek op vlinders. Hij wil alle vlinders van de tuin in een kooi stoppen. al snel wordt duidelijk dat dit geen goed idee is. De vlinders vertellen hem dat ze de kooi niet leuk vinden en ze ook hun eitjes niet kunnen leggen. Geen vlinders, geen eitejs, geen rupsen, geen cocon, geen vlinder. Oei oei oei,… Jos laat de vlinders snel vrij en gaat triest op een steen zitten. Hij heeft nu nog steeds geen Moederdag cadeau… Plots komt er een vlinder naast hem zitten met een hele mooie oplossing. Hij heeft Jos toverzaad die hij voor de zon onder gaat moet zaaien in de tuin. De vlinder zegt dat er een verrassing zal komen wanneer ze op staan. Jos en mama gaan met veel nieuwsgierigheid gaan slapen. Wanneer ze op staan zien ze iets wonderbaarlijks. Een tuin vol bloemen en wel 100 vlinders. Wat een mooie verrassing zowel voor Jos als voor mama.
  • In het poppenspel kwamen verschillende liedjes en versjes voor.
  • Een nieuw versje dat we elke keer voor de middag opzeggen. Dit versje ging over vlinders.
  • Een moederdagversje: die jullie waarschijnlijk al gehoord hebben (:
  • Er werden verhalen verschillende keren verteld: De vlindertuin kwam enkele keren aan bod (zie vorig bericht)
  • Mijn mama heeft geen slurf: Het kleine Aapje is zijn mama kwijt en Vlinder besluit om Aapje te helpen zoeken. Want Vlinder is een echte mama-vinder. Aapje geeft Vlinder een beschrijving van zijn mama. Aapjes mama is groter dan Aapje zelf, ze heeft geen slurf en geen grote grijze oren en is minder dik dan een olifant. Zijn mama kan ook geen eitjes leggen en is minder lang dan een slang. En ze heeft benen. Ze kan geen vliegen vangen of aan zijden draadjes hangen. Ze heeft geen rode veren en ze zou nooit proberen om te vliegen. Ze kan geen liedjes kwaken en is niet glad. En ze vindt wakker zijn fijn. Vlinder vindt een olifant, een slang, een spin, een papegaai. Maar vindt hij ook Aapjes mama? Ja hoor! Maar vlinder wist niet dat babyapen op hun ouders leken. Want de babytjes van vlinder lijken helemaal niet op een vlinder... Dit vonden de kinderen een heel leuk verhaaltje. Dit bracht ook een gesprek teweeg: Welke babydieren lijken op hun mama? Welke dieren niet? Joaquin had een filmpje van vogeltjes babyvogeltjes uit zijn tuin mee. Lijken babyvogeltjes op hun mama? Lijken wij op onze mama? Wat is er anders dan bij mama? Ben jij mama al eens kwijt geweest?....
  • 'Rupsje nooit genoeg' kwam af en toe terug in de kringgesprekken. We hebben het boek ook in groot formaat (mag je gerust eens meenemen naar huis). 
  • Otter en wasbeer vinden een rups: Wasbeer en Otter redden een rups uit het water. Wasbeer gaat verder op ontdekkingstocht naar andere dieren maar Otter ontfermt zich over de rups, die er niet gezond uit ziet. Tot ergernis van Wasbeer is Otter alleen nog maar met de rups bezig. Otter richt de knikkerpot van Wasbeer in als een echt huisje voor de rups. Wasbeer maakt zich boos omdat Otter allerlei spulletjes van hem gebruikt en niet meer met hem speelt. Maar als hij merkt hoe verdrietig Otter is omdat rups dood lijkt te zijn, probeert hij hem toch te troosten. De volgende dag ontdekken ze dat er een vlinder in de pot zit. Zo komen ze voor een dilemma te staan: houden ze hem of laten ze hem vrij? Als de vlinder wegvliegt, voelen ze zich allebei een beetje verdrietig maar ook een beetje blij. Heel mooi en lief verhaaltje waarin de rol van Wasbeer en Otter heel subtiel beschreven wordt. Otter neemt vol overgave de verzorgende rol op zich en houdt helemaal geen rekening meer met Wasbeer. Hij gebruikt zelfs zomaar spulletjes van hem. Wasbeer vindt het natuurlijk niet leuk dat hij zijn vriend kwijt is en wenst op een bepaald moment zelfs dat ze de rups in het water hadden laten liggen. Maar wanneer rups dood lijkt te zijn, zijn het weer echte vrienden die elkaar steunen en waarderen. Ze zijn ook samen verwonderd over de verandering van rups in een vlinder en delen de gemengde gevoelens die ze hebben over afscheid nemen. Het onderwerp afscheid nemen wordt op een eenvoudige maar heel subtiele manier benaderd. 
 
  • Léon nam een verhaal ‘Een boom vol herinneringen’ mee naar de klas. Léon vertelde over zijn opa, zijn geit en poes die kort na elkaar stierven. Dit bracht een heel mooi kringgesprek teweeg waar we over overleden personen en dieren konden praten. Ook werd het bekende gevoelens boek hier aan gekoppeld. Dit verhaal heb ik enkele keren gelezen. Het woord ‘herinneringen’ kwam heel duidelijk naar voor. We gingen hier dieper op in. Heel wat vragen kwamen in de klas naar boven:Wat is een herinnering?
  1. Gaat dit altijd over iemand die doos is?
  2. Waarom hebben wij herinneringen?
  3. Is een herinnering altijd door iets dat gebeurt is? Of kan de herinnering nog komen?
  4. Heeft iedereen herinneringen?
  5. kan je ze vergeten? Hoe kan je ze onthouden?
  6. ….
  7.  In de klas maakten we van onze paal ook een herinneringsboom waar al enkele herinneringen in hangen. Er hangen heel wat verschillende herinneringen in onze boom, en deze zal af en toe spontaan terug komen in de klas.


 


Wat willen we onze mama geven? 

We dachten na over een geschikt Moederdag cadeau. We leerden in het bos over de brandnetel. Een heel belangrijke waardplant voor vele vlinders. Dit namen we mee in onze brainstorm rond het Moederdag cadeau. Er werden enkele zaken opgesomd die je kon maken van brandnetels. Thee en zalf kregen heel wat aandacht, hier gingen we dan mee verder.
  •  We plukten verse brandnetels in het bos, met een pincet en een schaar. Dit werkje was een uitstekende uitdaging voor onze fijne motoriek en onze pincetgreep (goed voor de pengreep à leren schrijven).
  • We maakten samen de brandnetelzalf. Elke stap in het proces beleefden en deden we samen. De theezakjes vulden we samen. Ook zorgden we voor een mooie verpakking. Waar we ‘VOOR MAMA’ op stempelden. We tekenden een wei vol bloemetjes voor mama. Ook maakten we een patroon van vormen om de envelop te versieren (wiskundige initiatie). We gingen ook speels aan de slag met wiskunde. We speelden wiskundige spelletjes rond sorteren, vormen, kleuren, vermeerderen en verminderen, tellen,…
Tijdens verschillende kringgesprekken vertelden we over onze mama.
- Wat kan mama goed?
- Waar houdt mama van?
- Wie is de mama van onze mama?
- Heeft iedereen een mama?
 
Léon bracht een cocon mee naar de klas. Deze vlinder kwam de dag zelf nog uit de cocon, wat zalig! Joaquin nam een loeppotje mee, dit gebruikten heel erg vaak. (de week na de paasvakantie)
 
We gingen naar het toneel. Het was een prachtig kleutertoneel.
Wie meer info wil: https://www.salibonani.be/arabella 
Het stuk heet: Arabella. 

0 Reacties

Ja ook wij gaan op kamp!

5/20/2019

0 Reacties

 

Na het weekend van Moederdag werkten we 2 weken rond het kamp.
​

​Kamp
 
 
Voorbereiding:
 
Brainstorm
We dachten samen na over:
- Wat willen we doen?
- Wat willen we eten?
- Wat willen we eens bezoeken?
Zie mail, daar kan je de planning terugvinden.
 
plattegrond van de klas
We tekenden samen het plattegrond van de klas (kwam al even aan bod tijdens het project afval)
We legde de yogamatjes eens op de verschillende slaapplaatsen.
Wie wil waar liggen?
Wie wil dicht bij de juf? Wie wil gerust wat verder liggen? Bij wie wil je dicht liggen?
 
Tijdens het project van het kamp is er ook een stagiaire aanwezig (Yasmine). Zij neemt enkele klasactiviteiten over. Wanneer zei deze activiteiten overneemt, ga ik af en toe met de 3de kleuters aan de slag om nog extra zaken in verband met de overgang eerste leerjaar te oefenen en te observeren. 
0 Reacties

De Eerste week na de paasvakantie!

5/1/2019

0 Reacties

 

Wat kwam er nu al aan bod?
Lentekriebels, kriebeldieren en moederdag!
​


-Ik merk dat er veel kindjes ziek waren en veel kindjes moe waren. Toch kwamen er al heel wat interessante gebeurtenissen ons klasje binnen gewaaid. Deze week trok ik geen foto's, maar zal het in geuren en kleuren vertellen!! (:

De kinderen hadden voor de vakantie veel interesse rond de vlinders (deels ontstaan in het bos en de boekenhoek). Daar speelde ik verder op in. De interesse is alleen maar gegroeid!

- Joaquin had een loepepotje mee, we gingen op kriebelbeestjestocht. We vonden er veel en zochten naar hun naam. 
- Joaquin had een tekening van een kever. We zochten naar de naam van de kever. Tot nu toe stond hij in geen enkel boek... We kwamen wel veel andere interessante kevers tegen.
- Idian bracht het prachtige verhaal 'Rupsjenooitgenoeg' binnen in de klas, wat een interesse! Dit verhaal biedt ook heel veel kansen om verder te gaan op talige en wiskundige aspecten! Ook kwam heel de cyclus van ei tot vlinder aan bod. 
- We vierden de verjaardag van Essa, hij werd 6 jaar! HOERA VOOR ESSA! We maakte smoothie en popcorn.
- Verhaal 'De vlindertuin': Een klein meisje verhuist naar een nieuwe stad, waar ze een oude vlindertuin ontdekt. Maar als ze de poort opent, zijn er geen vlinders te vinden... Vastbesloten om de vlinders terug te brengen naar de tuin, inspireert het meisje de hele stad om haar te helpen. En met hun gezamenlijke inspanningen voelen de vlinders en het meisje zich al snel weer thuis. Elly MacKay's oplichtende papercut-illustraties ondersteunen prachtig dit betoverende verhaal over vriendschap en verwondering in de schoonheid van het alledaagse leven. Dit vindt ik persoonlijk een prachtig verhaal. Wie wil mag dit gerust een dagje meenemen naar huis!
- We maakten vlinders. Hier gingen we dieper in op kleuren mengen. 
- Er kwam al heel wat informatie over de vlinders, verschillende insecten en waardplanten. 



Bijna moederdag!
- Er werd een poppenspel voorgedragen over 'Jos en het moederdagcadeau'. Jos wilde alle vlinders vangen en in een kooi stoppen. Volgens Jos was dat het mooiste cadeau ooit, want mama hield zo van de vlinders. Maar de vlinders werden verdrietig... Wanneer alle vlinders in de kooi zitten kunnen ze ook geen eitjes meer leggen en komen er ook geen rupsen, geen cocons, geen nieuwe vlinders... Jos was ten einde raad, want de volgende dag was het al moederdag... Gelukkig had 1  vlindertje een prachtig idee. Hij zei tegen Jos: 'Kom maar met me mee!' Hij haf hem toverzaad en Jos ging snel zaaien. Toen hij de volgende morgen met mama door het raampje keek. Stonden er heel veel bloemen in de wei en wel 100 vlinders vlogen van bloem naar bloem. Dit was het beste moederdagcadeau ooit!

--> Via dit verhaal startten we een brainstorm voor moederdag. Enja, we hebben al leuke ideetjes. Sssssssjjjjjjtttt, we gaan nog niks verklappen! Deze week donderdag gaan we al van start! 




0 Reacties

Foto's van voor de paasvakantie

5/1/2019

0 Reacties

 

Wat kwam er aan bod? Even de hoogtepunten op een rij!
Alles stond in het teken van de grote lenteschoonmaak!

Poppenspel rond afval: 

Kareltje houdt zijn tuintje proper. Geen vuiltje op de grond en geen vuiltje in de lucht... Kuisen deed hij elke dag, helemaal alleen. Hij deed niks anders dan poetsen, poetsen en poetsen! Maar... enkele vreemde ruimtemannetjes dachten hier anders over... Daar kan Kareltje niet mee leven. Hij ging op zoek naar het ruimte schip, ze leefden in een zwevende emmer vol afval! Na een heel spannend verhaal volgde een heel mooi einde. Karel leerde de mannetjes poetsen en alles proper houden. De mannetjes toonden Kareltje wat plezier maken was. 


Hier gingen we verder op in. Waar moet wat? We leerden sorteren. 

We oefenden dit 2 weken lang, elke dag! 
- Via een loopspel in de tuin. 
- In de klas speelden we een spelletje met een plattegrond (wiskundige initiatie). Waar ligt het afval verstopt?
-De vuilbakken kwamen tot leven en speelden verschillende korte poppenspelletjes. Ze hielpen ons met het sorteren, nu staan ze nog steeds in de klas! 
- Tellen, groot, klein, dik, dun, kleur, sorteren van groot naar klein, van licht naar zwaar. Heel wat wiskunde bracht het afval binnen! 
- De verschillende soorten materiaal.

Stoffeltje en mevrouw plumo kwam op bezoek:
Ze speelden heel wat spelletjes met ons, allemaal rond opruimen, sorteren en afval. 

Uitstappen:
Sommige kinderen gingen mee op de zwerfvuilactie (over de middag speeltijd) met Evelyn.
We kregen een rondleiding in het containerpark.
We gingen naar de kringloopwinkel. En leerden rond recyclage. 

Fijne motoriek
Er kwam een lichtbak in de klas, wat was dat leuk (zie foto's)
We leerden enkele schrijfpatronen (3de kleuters voorbereiding 1ste leerjaar)

Affiches en versiering voor het lentecafé
We knutselden en gingen experimenteren met watertechnieken. 
Water en verf
Water en ecoline en zeep
Water en krijt
Water en vetkrijt 
Wat een mooie resultaten!! 

Huishoudelijke taken en zelfstandigheid
Dit project werd ook ingezet op de zelfstandigheid binnen vele huishoudenlijke taken. 
We leerden nu ons eigen soepkopje afwassen en afdrogen.
Welke handdoek voor de handen is en welke voor de spullen. 
We hadden extra aandacht voor het opruimmoment in de klas. 
We leerden kledij en doeken opplooien. Wat leerrijk!! 
We leerden poetsen de verschillende poetsspullen kennen. Zo veel woordenschat!
We leerden alle vuilbakken juist gebruiken. 
... ... ...

Dansen, zingen en toneel.
We dansten een op het 'Winter-ga-weg-lied'. Tijdens het dansje moesten we fantasiefiguren uitbeelden.

We leerde verschillende lente liedjes.

We leerden van juf Lindsey een lied rond afval! 


We gingen ook verder op de wiskundige begrippen zwaar en licht. 
We speelden hier klassikale spelletjes, begeleide en zelfstandige spelletjes rond. 

Er werden verschillende verhalen vertelt:

Viezeltje 
Als meneer Stoffel zijn krant leest, stoft zijn vrouw het huis want je weet maar nooit of de burgemeester een keer langskomt. Hun propere en overzichtelijke wereld wordt wreed verstoord als blijkt dat er een klein, maar heel vies meisje in hun vuilnisbak drijft, midden in de tomatensaus. Terwijl mevrouw Stoffel het bad klaarmaakt, duikt meneer Stoffel weer in zijn krant. Zo kan Viezeltje ongestoord een spoor van vuil door de kamer trekken. Dan gaat de deurbel. Het is de burgemeester! OEi WAT NU GEDAAN... 

Opa jan maakt zijn huisje schoon 
In het huisje van opa Jan ligt veel rommel. Als hij er over struikelt moet hij van zijn dieren aan de schoonmaak. Er gebeuren dan allemaal gekke dingen... Maar er ontstaat vanalles, behalve een schoon huis!  

0 Reacties

Eerste 2 weken na de krokusvakantie

3/24/2019

1 Reactie

 

Welkom Gust en Lindsey! 

Nieuwe gezichten in de klas!
We hebben een nieuw kindje in de klas. Zijn naam is Gust! Ook komt Lindsey ons vergezellen tot aan de paasvakantie, leuk leuk leuk! 
 
We startten de eerste maandag na de vakantie heel rustig. 
De kinderen vertelde over de vakantie. De kinderen hadden veel te vertellen! 

Daarna speelde in op heel wat spontane momenten:

Wiskunde en taal:
De kinderen hadden het in een ochtend kring over licht en donker. 
We zochten van de verschillende kleuren de lichte en donkere varianten. 
Lichtgroen - donkergroen / lichtblauw - donkerblauw / ...
We legde de voorwerpen van licht naar donker. 
Geen makkelijke klus, maar wel heel boeiend! 

Dansen en zingen
Wachten op de lente!
We leerden een nieuwe liedje met dans:
Meneer Winter ga weg! Juffrouw Lente moet komen!
Juffrouw Lente kom te voorschijn, meneer Winter ga weg!!
Anders komt ... (het spook, de vuurspuwende draak, de heks op de bezem,...)
De kinderen verzonnen nog andere fantasiebeesten die anders langs kwamen. 
Bij elk fantasiebeest hoort een danspas, de kinderen vinden het heel fijn om dit te doen, dagelijks wordt er om gevraagd! 

Welkom lente!
Op ons tafeltje in de kring zetten we altijd voorwerpen of natuurelementen die passen bij seizoenen. De winter is stap voor stap aan het verdwijnen. De sneeuwpopjes zijn weg en er werd plaats gemaakt voor de narcissen van Mauro!  

Vrij dansen!
Gloria had een cd mee vol met leuke dansliedjes.
Na het rustmomentje gingen we vaak vrij dansen, wat gezellig! 
Heel fijn om onze danspasjes aan elkaar te tonen. 

Poppenspel met leefgroep 1.
Het poppenspel ging over het thema 'lente poets'. 
Kareltje wil zijn planeet proper houden, maar daar denkt een vreemd ruimte schip anders over. Karel gaat op zoek en leert de ruimtewezens kennen. Samen gaan ze op zoek naar een oplossing. Ze leren elkaar kennen en leren heel veel van elkaar! 
Kareltje leert de ruimtewezens poetsen en de ruimtewezens leerden Kareltje wat gezelligheid is. 

Poetsspullen in de klas.
We gingen al eens op zoek naar de kuisvoorwerpen in de klas. We speelden er enkele spelletjes mee in de kring. We vertelden ook nog eens voor wat deze spullen dienen. 

Zwaar en licht
We kregen een luchtballon met helium in. De ballon hing met een touw aan een zware steen. Dit gaf ons de kant om te experimenteren met zwaar en licht. de kinderen gingen op zoek. Wat is licht en gaat mee zweven met de ballon? Wat blijft op de grond en is zwaar. Door heen de week kwamen we terug op de wiskundige begrippen licht en zwaar. 

Dobbelsteen
Lindsey neemt het kringmoment de komende 3 weken over. Ze gebruikt vaak de dobbelsteen waar het cijfer en het getalbeeld (met bollen) op staat. Zo spelen de kinderen extra met cijfers, dat vonden ze fijn!

Begeleid kringgesprek per 5 kinderen. 
We gingen samen met 5 kinderen in de kring zitten. We vertelden over poetsen, kuisen, opruimen,... Wat weten we al? Wat gebeurd er thuis? Zo gingen we na wat de kinderen al wisten, waar ze nog niet veel over wisten en wat ze interessant vinden. 

Verhaal:
Oei en vlek! 
Passend bij het thema 'poetsen'. 
Mama Aap heeft drie nieuwe, witte truien gekocht: één voor kleine Aap, één voor papa Aap en één voor zichzelf. Ze trekken vlug de truien aan en mama Aap gaat rozebessenjam maken. Ondertussen smullen kleine Aap en papa Aap van een kom bessen. Tot plots kleine Aap een vlek heeft op zijn witte trui! Ze besluiten de vlek te verwijderen voordat mama Aap het merkt. Ze slingeren door het oerwoud, rollen door het gras en proberen in de rivier de vlek uit te wassen. Op weg naar huis verzamelen ze nog wat extra bessen voor mama Aap. Bij hun thuiskomst is mama Aap blij hen terug te zien. Ze was ongerust en ze geeft papa Aap en Kleine Aap vlug een knuffel, met als resultaat ... oei! een vlek op mama's trui! Wel in de vorm van een roze hartje.
De kleur van de emotie
Dit verhaal werd de week na de vakantie vaak verteld. Na elke vakantie vertel ik het verhaal opnieuw. 

Water en krijt. 
We maakten een tekening met vetkrijt. Daarna raspten we krijt in water. We legden ons blad in het water. Zo werd de achtergrond van onze blad volledig gekleurd. Dit blad kwam in ons vrijetekstenboek. 






1 Reactie

Wat deden we deze week allemaal?

2/24/2019

0 Reacties

 

Kruisbeweging

We leerden de kruisbeweging. De kinderen tikken met hun linkerhand de rechterknie en met hun rechterhand de linkerknie. Deze beweging oefenen we nu heel de maand lang. Dit is belangrijk voor lateralisatie, huppelen, het latere leren lezen en leren schrijven,... 

Poppenspel met leefgroep 1 

Deze week is het poppenspel wel heel speciaal. De juffen hebben het niet verzonnen. De juffen spelen het poppenspel zelfs niet. Neenee, dit doen de kinderen van leefgroep 2! De kinderen van leefgroep 2 spelen het dinoverhaal voor de 1ste leefgroep (deze week maandag en volgende week maandag) en vrijdag voor de mama's en de papa's!

We werken verder aan de prenten van ons verhaal. 

Knippen, plakken, tekenen, schilderen, schilderen met rietjes,... 

Letters stempelen

Op de affiche probeerden we de juiste datum (1 MAART) te stempelen. We zochten de juiste letters uit en probeerden ze in de juiste volgorde te stempelen! De affiches hangen uit in de gang!  

Plattegrond 

In het verhaal 'Tom en het dinomuseum' komt het woord 'plattegrond' aan bod. Veel kinderen herkenden dit van in Pairi Daiza. Ik wil graag een plattegrond maken van de klas en hier verschillende spelletjes, wiskundige begrippen,... aan koppelen. Dit zal waarschijnlijk na de vakantie zijn. Deze week zal al de aandacht naar de voorstelling gaan (en Mauro is ook jarig!).

Vele verhalen

Er werden heel veel verhalen voorgelezen tijdens het project. Deze week en volgende week herhaal ik af en toe de verhalen. Wie wil mag altijd een verhaaltje mee nemen naar huis om eens voor te lezen voor het slapen gaan. 

Het ei van Lara! 

Lara had een plastic ei mee, In het ei konden we dingen verstoppen. Door een heel klein gaatje konden we piepen in het eitje. Hier speelden we verschillende spelletjes mee rond herkenning, verschillen, projectwoordenschat, tellen en andere wiskundige begrippen. 

Ook kwamen er weer tal van vragen:
Welk dier legt nog een ei? 
Wat is een reptiel ook alweer?
Wat kan er allemaal in het ei? Wat is groot, middelgroot, klein? 
​

Aquila's heerlijke bananensoep!

Deze week zaten er bananen in de soep, speciaal, maar lekker! 

Onze vuilbak had veel honger deze week.

In het poppenspel over het ontstaan van de wereld kwam op het einde aan bod dat we goed voor onze wereld moeten zorgen. 'Zorgen voor de wereld' wat wil dat dan zeggen? Wat is goed voor de wereld en wat niet?
Afval is niet goed... Op de speelplaats vonden Finn en Lara kleine stukjes afval. Ze begonnen dit spontaan op te ruimen. 
Daarna kwam de vuilbak (die plots ogen had). Hij vertelde dat hij heel wat honger had en het jammer vond dat die kleine prulletjes in de tuin lagen en niet in zijn hongerig buikje. We gingen op zoek naar afval, opgeruimd staat netjes! 
0 Reacties

Ik heb nog enkele foto's van in de sneeuw! Wat een sneeuwpret!

2/17/2019

0 Reacties

 
0 Reacties
<<Vorige
Voorwaarts>>

    leefgroep 2​ 

    Welkom op onze klasblog. 

    Archieven

    Februari 2021
    Januari 2021
    Oktober 2020
    September 2020
    Juli 2020
    Juni 2020
    Februari 2020
    Januari 2020
    December 2019
    Juni 2019
    Mei 2019
    Maart 2019
    Februari 2019
    Januari 2019
    December 2018
    November 2018
    September 2017
    Mei 2017
    Maart 2017
    Januari 2017
    November 2016
    Oktober 2016
    September 2016

    Categorieën

    Alles

    Klik hier om te bewerken.

    RSS-feed