Het verleden, de oude tijd, geschiedenis, ... daar willen we meer over te weten komen! Zo een ruim begrip, zo véél om te leren. Hoe beginnen we hieraan? Van de boeken die we meebrachten uit de bib maakten we een tijdlijn. Wat gebeurde er eerst? En wat eigenlijk nog helemaal niet zo lang geleden? PAM VelzekeMaandag trekken we erop uit. We gaan naar het PAM-museum in Velzeke. Een museum dat barst van de archeologische vondsten. We worden er eerst ondergedompeld in de prehistorie. Vroeger konden de mensen niet naar de supermarkt dus moesten ze zelf gaan jagen, fruit en noten verzamelen. Om onze prehistorische vaardigheden in te oefenen gaan we aan de slag met een oude pijl en boog en moeten we proberen mikken op een doel. Wat een ervaring! Niet voor iedereen even gemakkelijk, maar toch wel spannend om dit eens uit te proberen. Daarna worden we kort rondgeleid in de tuin en maken we kennis met een heleboel ovens. Een oven voor brood, een pottenbakkerij, een oven om vlees te roken, … In de tuin staat ook een echt huis uit de prehistorie. Niet met steen en cement, maar opgebouwd door takken. Hierna trekken we terug naar binnen. We komen in een ruimte terecht met heel wat replica’s uit de prehistorie. Oude kleren van oermensen en de eerste boeren. De eerste gebruiksvoorwerpen zoals stenen die gepakt werden in de vorm van messen, bijlen die op dezelfde manier worden gebouwd, … Aan de hand van de kledij wordt de evolutie van de prehistorie naar de oudheid besproken. Nadien krijgen we nog kort de tijd eens te gaan snuisteren in het museum, dat een mooie evolutie weergeeft van de eerst mens tot ver in de oudheid. Verkleden als het verledenDe kinderen brachten allerlei verkleedkledij mee (de ouders kregen een bundel mee met ideeën en voorbeelden van kledij door de tijd heen). Er werd gestreefd naar een zo groot mogelijke verscheidenheid in tijden. Zie hieronder welke geschiedkundige personages er allemaal aanwezig waren! De kinderen werden verdeeld in kleine groepjes en samen gingen ze op zoek wie en wat de ander voorstelde. Toen kwamen we weer samen in de kring. De tijdslijn kwam erbij en we zochten wie in welke tijd hoorde. We konden al zien aan details en materialen wie ouder was dan de ander; dierenhuiden werden vervangen door stoffen gemaakt van planten, er was ijzer in plaats van steen en hout.
0 Opmerkingen
Laat een antwoord achter. |
Archieven
Juni 2023
Categorieën |