SERAFIJN ERVARINGSGERICHT ONDERWIJS RONSE
  • Home
  • Onze school
    • Wie zijn wij?
    • Visie
    • Team
    • CLB
    • Raad van bestuur
    • Koepel
  • Ouders
    • Ouderparticipatie
    • Werkgroepen
  • Praktisch
    • Lesuren en opvang
    • Inschrijving
    • CAPACITEIT EN VRIJE PLAATSEN
    • Documenten
    • Veelgestelde vragen
  • Nieuws
  • Klasblogs
    • Blog leefgroep 1
    • Blog leefgroep 2
    • Blog leefgroep 3
    • Blog leefgroep 4
    • Blog leefgroep 5
  • Agenda
  • Contact

Een duik in het verleden

11/2/2018

0 Comments

 
Het verleden, de oude tijd, geschiedenis, ... daar willen we meer over te weten komen! Zo een ruim begrip, zo véél om te leren. Hoe beginnen we hieraan? 

Van de boeken die we meebrachten uit de bib maakten we een tijdlijn. Wat gebeurde er eerst? En wat eigenlijk nog helemaal niet zo lang geleden? 

PAM Velzeke 

​Maandag trekken we erop uit. We gaan naar het PAM-museum in Velzeke. Een museum dat barst van de archeologische vondsten. We worden er eerst ondergedompeld in de prehistorie. Vroeger konden de mensen niet naar de supermarkt dus moesten ze zelf gaan jagen, fruit en noten verzamelen. Om onze prehistorische vaardigheden in te oefenen gaan we aan de slag met een oude pijl en boog en moeten we proberen mikken op een doel. Wat een ervaring! Niet voor iedereen even gemakkelijk, maar toch wel spannend om dit eens uit te proberen. 
Daarna worden we kort rondgeleid in de tuin en maken we kennis met een heleboel ovens. Een oven voor brood, een pottenbakkerij, een oven om vlees te roken, … In de tuin staat ook een echt huis uit de prehistorie. Niet met steen en cement, maar opgebouwd door takken.
​
Hierna trekken we terug naar binnen. We komen in een ruimte terecht met heel wat replica’s uit de prehistorie. Oude kleren van oermensen en de eerste boeren. De eerste gebruiksvoorwerpen zoals stenen die gepakt werden in de vorm van messen, bijlen die op dezelfde manier worden gebouwd, … Aan de hand van de kledij wordt de evolutie van de prehistorie naar de oudheid besproken. Nadien krijgen we nog kort de tijd eens te gaan snuisteren in het museum, dat een mooie evolutie weergeeft van de eerst mens tot ver in de oudheid. 

Verkleden als het verleden 

De kinderen brachten allerlei verkleedkledij mee (de ouders kregen een bundel mee met ideeën en voorbeelden van kledij door de tijd heen). Er werd gestreefd naar een zo groot mogelijke verscheidenheid in tijden. Zie hieronder welke geschiedkundige personages er allemaal aanwezig waren! De kinderen werden verdeeld in kleine groepjes en samen gingen ze op zoek wie en wat de ander voorstelde. Toen kwamen we weer samen in de kring. De tijdslijn kwam erbij en we zochten wie in welke tijd hoorde. We konden al zien aan details en materialen wie ouder was dan de ander; dierenhuiden werden vervangen door stoffen gemaakt van planten, er was ijzer in plaats van steen en hout.​

0 Comments



Leave a Reply.

    Archieven

    January 2023
    November 2022
    September 2022
    June 2022
    May 2022
    April 2022
    March 2022
    February 2022
    January 2022
    November 2021
    October 2021
    September 2021
    June 2021
    May 2021
    April 2021
    March 2021
    February 2021
    January 2021
    December 2020
    November 2020
    October 2020
    September 2020
    June 2020
    May 2020
    April 2020
    March 2020
    February 2020
    January 2020
    December 2019
    October 2019
    September 2019
    June 2019
    April 2019
    March 2019
    January 2019
    November 2018
    October 2018
    September 2018
    July 2018
    May 2018
    April 2018
    February 2018
    January 2018
    November 2017
    October 2017
    September 2017
    June 2017
    April 2017
    March 2017
    January 2017
    November 2016
    October 2016
    September 2016

    Categorieën

    All

    RSS Feed

de mérodestraat 26
​9600 RONSE

055/47.00.05

secretariaat @ serafijnronse.be

  • Home
  • Onze school
    • Wie zijn wij?
    • Visie
    • Team
    • CLB
    • Raad van bestuur
    • Koepel
  • Ouders
    • Ouderparticipatie
    • Werkgroepen
  • Praktisch
    • Lesuren en opvang
    • Inschrijving
    • CAPACITEIT EN VRIJE PLAATSEN
    • Documenten
    • Veelgestelde vragen
  • Nieuws
  • Klasblogs
    • Blog leefgroep 1
    • Blog leefgroep 2
    • Blog leefgroep 3
    • Blog leefgroep 4
    • Blog leefgroep 5
  • Agenda
  • Contact