Tijdens de atelierwerking dompelen we de kinderen onder in een wereld van ambachten en kunsttechnieken. Om iets echt in de vingers te krijgen, moet je er ook intensief mee bezig zijn. We werken dan ook verschillende weken rond één ambacht, kunsttechniek of -domein om het volledig te leren kennen. Dit schooljaar hebben we al 2 ateliers achter de rug: het maken van een stop motion film én het maken van een houtsnede. Allebei met prachtige resultaten tot gevolg. Kijk even binnen in het verloop van de ateliers ... Stop motionDe eerste stap was het bedenken van een verhaal. Via een storyboard maakten de kinderen hun verhaal visueel, de kinderen van het 2e leerjaar schreven een korte zin erbij over het verloop ervan. Een tweede stap was het maken van de personages die een rol speelden in het verhaal. De kinderen wouden dolgraag eens met klei werken, dus dit was het uitgelezen moment! De 3e voorbereidende stap was het maken van decors, de achtergronden. Ze mochten gebruik maken van verschillende illustratietechnieken zoals houtskool, waterverf en wasco of plakkaatverf. In de laatste ateliersessie werden de filmpjes opgenomen door héél véél foto's te nemen, deze worden binnenkort ook op de blog gegooid! HoutsnedeDe houtsnede was een tweede techniek die we zouden verkennen. Ietwat gevaarlijk, maar gelukkig kwamen we tot prachtige resultaten zonder grote ongevallen! De kinderen maakten eerst een schets van wat ze later op het hout wouden. Nadien tekenden ze dit met een potlood op het stukje hout. De zwarte (gekleurde) delen zouden de delen worden die ze moesten uitsnijden. Na het uitsnijden ervan restte ons enkel nog het drukken. Met behulp van plexiglas, een roller en de houtsnedes kwamen we tot resultaten waar ze allen heel tevreden over waren!
0 Comments
|
Archieven
Maart 2023
Categorieën |