Wij hebben ons de voorbije 9 weken verdiept in het stempelen.
Daarbij zijn we vertrokken vanuit ons lichaam en onze gevoelens. We zijn gaan exploreren en experimenteren met bewegingen, uitdrukkingen en kleuren die horen bij: blij, bang, boos en bedroefd. Hiervoor gingen we procesgericht aan het werk, de focus lag op het ervaren en herkennen van deze gevoelens en hoe zich die kunnen uitdrukken op papier. Concreet gebruikten we onze handen om te stempelen. Al naargelang het gevoel gebruikten we andere delen van ons hand (boos: vuisten, bedroefd: vingers, enz…) Voor het gevoel bang gingen we dieper in op ‘draken’. We onderzochten uit welke dieren zo een draak was samengesteld, maar ook hoe je die kon tekenen. Iedereen tekende eerst zijn draak en ging die dan stempelen. Hierbij gingen we eerst kijken hoe we zelf stempels kunnen maken. We werkten in kleine ateliers en kregen hulp van Orianna (mama Neva), Eliza (Samuel) en Shaïma (Naïm). We maakten stempels met aardappels, foam op hout en ook gingen we stempelen met gevonden materialen. Tijdens het tekenen van een draak, bleek het best griezelig om iets te tekenen. Soms wil je zo graag een goeie draak tekenen dat je eindigt met een leeg blad. Aan de hand van het boekje ‘de stip’ overwonnen we ons perfectionisme en leerden dat een ‘stip’ genoeg is om een tentoonstelling te maken. En zo besloten we een tentoonstelling te geven van onze ‘stempelstippen’. Daarna hadden we genoeg zelfvertrouwen en moed verzameld om onze draken af te maken. Ja, we hebben deze 9 weken echt iets overwonnen. Joepie!
0 Comments
We leren dit jaar over de maanden en de seizoenen.
We keken al eens wanneer wie geboren is; in welke maand en in welk seizoen. Aansluitend gingen we kijken welke maanden bij welk seizoen horen en wat we al weten over de seizoenen. We leerden een lied over de maanden waarin de volgorde van de maanden naar voor komt(zie video onder). We maakten een seizoenstafeltje waar voorwerpen die in het seizoen te vinden zijn, welkom zijn. De kinderen mogen dit zelf vormgeven en aanvullen met voorwerpen die ze vinden.(zie in onze 'kringklas') De overgang van de nazomer naar de herfst wordt gekenmerkt door appels en peren en het laatste beetje mooi weer. Om de seizoenen maximaal te kunnen ervaren besloten we er een uitstap aan te koppelen. Daar hadden we geen spijt van. We waren welkom op het fruitbedrijf Beck waar Jo, de opa van Réné, onze geweldige gids was. Hij toonde ons hoe we een peer bij zijn ‘poepje’ moeten pakken en dan heel zachtjes omhoog moeten tillen zodat het steeltje op de juiste manier loskomt en blijft hangen. Een gebroken steeltje prikt in de nek van andere peren. 1 gaatje in de nek wil zeggen een rotte peer, één rotte peer in een bak is direct een bak rotte peren. Heel voorzichtig en zorgzaam gingen de kinderen aan de slag. Nooit zal plukken nog gewoon plukken zijn. De dag erop gingen leefgroep 3 met de appels aan de slag in de les metend rekenen. Er werd een recept gevolgd om appelgelei te maken. Een recept volgen vraagt heel wat meet en weeg werk. Appels wegen, suiker wegen enz… En dit alles regen we aan elkaar met liedjes, versjes en verhalen over appels en peren. Echt fijn, laat dan nu de herfst maar komen, benieuwd wat die ons brengt… |
Archieven
Maart 2023
Categorieën |