SERAFIJN ERVARINGSGERICHT ONDERWIJS RONSE
  • Home
  • Onze school
    • Wie zijn wij?
    • Visie
    • Team
    • CLB
    • Raad van bestuur
    • Koepel
  • Ouders
    • Ouderparticipatie
    • Werkgroepen
  • Praktisch
    • Lesuren en opvang
    • Inschrijving
    • CAPACITEIT EN VRIJE PLAATSEN
    • Documenten
    • Veelgestelde vragen
  • Nieuws
  • Klasblogs
    • Blog leefgroep 1
    • Blog leefgroep 2
    • Blog leefgroep 3
    • Blog leefgroep 4
    • Blog leefgroep 5
  • Agenda
  • Contact

Ons project, een zalige reis doorheen een complexe wereld...

1/10/2018

0 Comments

 
Wat een heerlijk interessante projectweken hebben we alweer achter de rug! Het onderwerp is complex, maar blijft ons dagelijks enorm boeien. De betrokkenheid is hoog, enorm hoog. Geniet maar even mee... 

De eerste stap: verkenning

We starten onze verkenning met een heel eenvoudige vraag: wat is steen eigenlijk? Al snel komt een interessante filosofische discussie op gang. Kinderen verschillen van mening, wisselen van gedachten en komen tot interessante vragen die we graag beantwoord zien op het einde van ons project. 

Na het inleidend gesprek trekken we erop uit, de stad in. In de omgeving van Ronse gaan we op zoek naar verschillende soorten stenen. Zowel in laag als hooggelegen gebieden verzamelen we verschillende soorten die later onderzocht en eventueel gecategoriseerd kunnen worden. 

Vervolg: onderzoek

 We proberen als echte wetenschappers om de steen te leren kennen en met een beetje geluk zelfs te identificeren. Aan de hand van een onderzoeksfiche doorlopen de kinderen 3 onderzoekstafels om hun steen beter te leren kennen. 

1. Onder de loep
Op de eerste onderzoekstafel staan alle microscopen en vergrootglazen opgesteld. Ze bekijken de steen gedetailleerd door het gereedschap te gebruiken. Nadien tekenen ze de steen zo goed en gedetailleerd mogelijk over op hun fiche. 

2. Meten en wegen
Op de 2e onderzoekstafel liggen een heleboel latten én weegschalen opgesteld. Hier krijgen de kinderen de opdracht hun steen te meten met een lat. Hier komen ze in aanraking met voor hen onbekende begrippen zoals de centimeter en millimeter. Naast het meten, gaan ze de steen ook wegen. Ze proberen dit zo precies mogelijk te doen, wat met zo een klein gewicht geen eenvoudige opdracht is.

3. Hardheid
Op de 3e onderzoekstafel vinden ze een heleboel krasmaterialen terug én de schaal van Mohs. Als eerste gaan de kinderen na of hun steen een streepkleur nalaat, niet alle stenen kunnen dit maar velen wel! Als laatste opdracht gaan ze na welke hardheid de steen heeft. Er liggen verschillende materialen om mee te krassen: een koperen munt, een stalen nagel, een stuk glas, ... Hiermee testen ze of ze in de steen kunnen kerven/krassen. Aan de hand van de hardheidsschaal van Mohs kunnen ze ongeveer aangeven welke hardheid de steen heeft, ze duiden dit aan op de schaal van 0 tot 10.

Wat een wetenschappers én wat een mooie resultaten na zo'n boeiende namiddag! 

Naar Gent

Na een lekker lange treinrit komen we aan. Ze krijgen meteen een opdracht. Per 3 moeten ze de omgeving goed observeren, want elke groep trekt tijdens de wandeling verschillende foto's van de stad: natuurlijke stenen, ijzer, onder de grond, straatstenen, stenen van gebouwen, ... 

Eens aangekomen in het Citadelpark gaan we op zoek naar een geschikte plek voor ons veldonderzoek. Het is even zoeken, maar na een tijdje kunnen we ons gereedschap boven halen en vliegen we erin. We graven putten en zoeken gericht naar soorten stenen. We vinden er een hele hoop, kuisen ze schoon met oude tandenborstels én bekijken enkele prachtexemplaren met een loep. 

Het begint na een tijdje te kriebelen, tijd om onze tocht te hervatten en richting het museum te gaan. We bezoeken de tentoonstelling 'Kei-Cool' in het Huis van Kina. Enorm interessant! We leren bij over het verschuiven van aardplaten, over de kern van de aarde, over aardbevingen en vulkanen, de verschillende soorten gesteenten, ... Het is een ontdekkingsreis die maar geen einde lijkt te hebben! Nadien kunnen we nog even genieten van al het pracht en praal in de schattenkamer, de collectiekamer én de donkere kamer. Prachtig! 
0 Comments

    Archieven

    Maart 2023
    Januari 2023
    November 2022
    September 2022
    Juni 2022
    Mei 2022
    April 2022
    Maart 2022
    Februari 2022
    Januari 2022
    November 2021
    Oktober 2021
    September 2021
    Juni 2021
    Mei 2021
    April 2021
    Maart 2021
    Februari 2021
    Januari 2021
    December 2020
    November 2020
    Oktober 2020
    September 2020
    Juni 2020
    Mei 2020
    April 2020
    Maart 2020
    Februari 2020
    Januari 2020
    December 2019
    Oktober 2019
    September 2019
    Juni 2019
    April 2019
    Maart 2019
    Januari 2019
    November 2018
    Oktober 2018
    September 2018
    Juli 2018
    Mei 2018
    April 2018
    Februari 2018
    Januari 2018
    November 2017
    Oktober 2017
    September 2017
    Juni 2017
    April 2017
    Maart 2017
    Januari 2017
    November 2016
    Oktober 2016
    September 2016

    Categorieën

    Alles

    RSS-feed

de mérodestraat 26
​9600 RONSE

055/47.00.05

secretariaat @ serafijnronse.be

  • Home
  • Onze school
    • Wie zijn wij?
    • Visie
    • Team
    • CLB
    • Raad van bestuur
    • Koepel
  • Ouders
    • Ouderparticipatie
    • Werkgroepen
  • Praktisch
    • Lesuren en opvang
    • Inschrijving
    • CAPACITEIT EN VRIJE PLAATSEN
    • Documenten
    • Veelgestelde vragen
  • Nieuws
  • Klasblogs
    • Blog leefgroep 1
    • Blog leefgroep 2
    • Blog leefgroep 3
    • Blog leefgroep 4
    • Blog leefgroep 5
  • Agenda
  • Contact