SERAFIJN ERVARINGSGERICHT ONDERWIJS RONSE
  • Home
  • Onze school
    • Wie zijn wij?
    • Visie
    • Team
    • CLB
    • Raad van bestuur
    • Koepel
  • Ouders
    • Ouderparticipatie
    • Werkgroepen
  • Praktisch
    • Lesuren en opvang
    • Inschrijving
    • CAPACITEIT EN VRIJE PLAATSEN
    • Documenten
    • Veelgestelde vragen
  • Nieuws
  • Klasblogs
    • Blog leefgroep 1
    • Blog leefgroep 2
    • Blog leefgroep 3
    • Blog leefgroep 4
    • Blog leefgroep 5
  • Agenda
  • Contact

Dingkring

31/10/2017

0 Comments

 
Wekelijks leren wij iemand uit onze leefgroep wat beter kennen tijdens de dingkring. Tijdens deze kring wordt er iets meegebracht en vertelt over iets dat hen typeert. Dit kan werkelijk alles inhouden: een boek of sport dat hun grootste hobby is, een land of een dier dat hen enorm fascineert, een knutsel- of verzamelwerk dat ze zelf gemaakt hebben, ... 

In dit blogbericht kan je mee proeven van hun verhalen!

Elia

Elia heeft zijn kleinste én grootste haaientand meegebracht. Eentje kwam per post bij hem toe en de andere tand vond hij op het strand in Nederlands (‘het land waar ze raar Nederlands spreken’).
​
Het gesprek loopt al snel los.
Zo’n oude tand! Zou die van de megalodon (de ‘dinohaai’) zijn?
Het kleine tandje hoort bij een kleine haai en de grote bij een haai die zo groot of wel groter is dan onze kring!
Elia gaat de kring rond en laat iedereen de scherpte voelen van die tanden, het prikt wel heer hard hoor!
Als een tand wit is, wilt dat zeggen dat het van een jonge haai is. De zwarte tand is van een oudere haai
De complimentjes vloeien rijkelijk: wat een mooi tanden! Wat een interessante dingen dat jij vertelt! 

Lenn

Lenn bracht zijn verzameldoos mee, hij heeft deze ondertussen al een jaar of twee. Al vanaf zijn 4 of 5 jaar. Dit is zijn doos waar niemand mag aan komen, ook zijn broertjes niet. Hij verzamelt materiaal om mee te knutselen. Veel van de dingen in zijn doos heeft hij gewoon gevonden, maar sommige dingetjes heeft hij gekregen. De steentjes die hij toont heeft hij gevonden op het laatste scoutskamp.
“Ik verzamel dit omdat ik het mooi vind en het later nog kan gebruiken”, vertelt hij er nog bij.
​
De anderen zijn enthousiast, ook wij willen wel eens zo’n doos maken!

Titus

​Hij heeft een boek mee net zoals de waanzinnige boomhut, maar het heet “het waanzinnige boek”. Het boek staat vol met gekke, grappige monsters zoals de ‘Jeukbillosaurus’, ‘de duizendbil’, ‘de poepigator’, ‘de gigabillosaurus’ en ‘de diareesaurus’. Titus leest een stukje voor van de duizendbil. “De duizendbil is familie van de duizendpoot, hij maakt kontpost, …”
De anderen vinden het een zalig én hilarisch boek:
Heel grappig boek en grappig verhaal ik lees heel graag en vind boeken super leuk, vertelt Sadani.
Waar heb je dat boek vandaan? Vraag Lenn zich af.
Waarom hebben die dieren allemaal zo’n rare namen vraagt Otis zich af. Omdat er natuurlijk heel veel fantasie in zit! 

Maia

Maia heeft twee jonge katjes meegebracht: Loesje en Pruts. Ze zijn nog heel jong! Hoe jong precies weet ze niet goed. Maia neemt een katje in de handen en gaat ermee rond, ze mogen het katje allemaal eens aaien.

Waarom mogen de katjes niet doorgegeven worden, vraagt Ture zich af. Vorig jaar, tijdens het project dieren, was er ook al eens een geitje van Maia op bezoek. Omdat iedereen zo enthousiast was en het beestje wilde knuffelen en aaien, werd het helemaal gek. Het beestje begon te stressen en was duidelijk helemaal niet gelukkig met al die aandacht. Iedereen begrijpt nu waarom het katje niet mag worden doorgegeven.
​
Spontaan ontstaat een gesprek over huisdieren. Wie heeft er allemaal een huisdier in de klas? Welke en hoeveel huisdieren hebben jullie dan? 

Julie

Julie heeft een dino-boek mee. Ze heeft dit meegebracht omdat ze houdt van dieren en het boek past ook heel goed bij ons project! 100 weetjes over dino’s heet het boek. Ze toont verschillende prenten en vertelt wat er op te zien is.

Daarna wordt één van de weetjes voorgelezen: weetje 53. Dit weetje vertelt over het ontstaan van vogels en grijpt daarvoor terug naar de evolutietheorie. De wat?!
Juist ja, de evolutietheorie. De kinderen weten allemaal dat wij, als mensen, vroeger apen waren. Hoe komt het dan dat wij er nu uitzien zoals we er nu uit zien? De kinderen raden er op los, maar de realiteit is net iets te complex om het antwoord uit hen te laten komen. De evolutietheorie wordt kort verteld. 
​
Foto

Nella

Nella heeft een heleboel boeken mee. Geen leesboeken, maar allemaal teken- en knutselboeken. Het tekenboek legt haar in verschillende stappen uit hoe ze iets moet tekenen. Daarnaast heeft ze nog een boek mee over boetseren, een boek over zelf verkleedkleren maken én een boek over hoe je zelf muziekinstrumenten kan maken. Wow, wat een creatieve meid is Nella toch! Ze bracht ook haar zelfgemaakte gitaar mee, ze maakte dit met een schoendoos en touw. Het maakt jammer genoeg geen geluid, maar het ziet er wel super leuk uit!
​
Ze vertelt dat ze deze boeken meebracht omdat ze heel graag creatief bezig is. De anderen kijken én luisteren vol bewondering naar haar. Tijdens creatieve activiteiten zien we haar dan ook volledig openbloeien en druipt het talent ervan af! 

Soetkin 

​Soetkin heeft een erg grappig boekje mee. Het boekje is net een klik-klakboekje met allemaal verschillende dieren. Je kan er een heel normale olifant mee maken, maar ook een obrakoe (een mix tussen een olifant, een zeebrasem en een melkkoe) is hiermee perfect mogelijk!

Het wordt een grappige dingkring waarbij we allemaal gekke dieren te zien krijgen. Soetkin nam dit boekje mee omdat ze gefascineerd is door dieren én omdat ze dit boekje van haar peter kreeg. Ze krijgt altijd heel leuke, speciale cadeautjes van hem. Nu heeft ze hem al even niet meer gezien en mist ze hem. Daarom nam ze ook een cadeautje van hem mee.
De anderen vinden het boekje super grappig, al snel vragen ze zich of het boekje een dagje in de leeshoek mag vertoeven. Op die manier kunnen ze allemaal eens gekke dieren maken.
0 Comments



Leave a Reply.

    Archieven

    Maart 2023
    Januari 2023
    November 2022
    September 2022
    Juni 2022
    Mei 2022
    April 2022
    Maart 2022
    Februari 2022
    Januari 2022
    November 2021
    Oktober 2021
    September 2021
    Juni 2021
    Mei 2021
    April 2021
    Maart 2021
    Februari 2021
    Januari 2021
    December 2020
    November 2020
    Oktober 2020
    September 2020
    Juni 2020
    Mei 2020
    April 2020
    Maart 2020
    Februari 2020
    Januari 2020
    December 2019
    Oktober 2019
    September 2019
    Juni 2019
    April 2019
    Maart 2019
    Januari 2019
    November 2018
    Oktober 2018
    September 2018
    Juli 2018
    Mei 2018
    April 2018
    Februari 2018
    Januari 2018
    November 2017
    Oktober 2017
    September 2017
    Juni 2017
    April 2017
    Maart 2017
    Januari 2017
    November 2016
    Oktober 2016
    September 2016

    Categorieën

    Alles

    RSS-feed

de mérodestraat 26
​9600 RONSE

055/47.00.05

secretariaat @ serafijnronse.be

  • Home
  • Onze school
    • Wie zijn wij?
    • Visie
    • Team
    • CLB
    • Raad van bestuur
    • Koepel
  • Ouders
    • Ouderparticipatie
    • Werkgroepen
  • Praktisch
    • Lesuren en opvang
    • Inschrijving
    • CAPACITEIT EN VRIJE PLAATSEN
    • Documenten
    • Veelgestelde vragen
  • Nieuws
  • Klasblogs
    • Blog leefgroep 1
    • Blog leefgroep 2
    • Blog leefgroep 3
    • Blog leefgroep 4
    • Blog leefgroep 5
  • Agenda
  • Contact