SERAFIJN ERVARINGSGERICHT ONDERWIJS RONSE
  • Home
  • Onze school
    • Wie zijn wij?
    • Visie
    • Team
    • CLB
    • Raad van bestuur
    • Koepel
  • Ouders
    • Ouderparticipatie
    • Werkgroepen
  • Praktisch
    • Lesuren en opvang
    • Inschrijving
    • CAPACITEIT EN VRIJE PLAATSEN
    • Documenten
    • Veelgestelde vragen
  • Nieuws
  • Klasblogs
    • Blog leefgroep 1
    • Blog leefgroep 2
    • Blog leefgroep 3
    • Blog leefgroep 4
    • Blog leefgroep 5
  • Agenda
  • Contact

De wondere wereld van mineralen

13/9/2018

0 Comments

 
Een eerste project, een eerste keuze. Het waren al spannende dagen in onze leefgroep 3!
​
Om een goed onderwerp te kiezen, worden ze eerst in kleine groepjes verdeeld. De groepen denken elk voor zich na. Wie wil wat leren? Welke vragen hebben jullie? Welk project zouden jullie graag willen doen? Ze kunnen inspiratie halen uit elkaar of uit een hele reeks boeken die in de kring werd neergelegd. 
Wanneer alle onderwerpen van de verschillende groepen op het bord genoteerd staan, volgt de eerste stemronde in groep. De kinderen krijgen 3 kleuren. Een groen krijtje voor het onderwerp dat ze het liefste willen. Een geel krijtje voor een onderwerp dat ze ook wel willen, maar niet de eerste keuze is. Een rood krijtje voor het onderwerp dat ze het minste willen.
Foto
Na de eerste stemming blijven de volgende 3 onderwerpen over:
  • Stenen, ijzererts en diamanten. Kortom: mineralen.
  • Hoe werkt … een computer? Een fototoestel?
  • Dieren 
Foto
​De volgende dag gaan we even dieper in op de drie overgebleven onderwerpen. We stellen ons bij elk onderwerp de volgende 3 vragen:
  • Wat kunnen we doen?
  • Wat kunnen we maken?
  • Wat kunnen we leren?
Een overzichtje …
Na dit moment volgt onze tweede en definitieve stemming. Met een overdonderende meerderheid is ons eerste project geworden … Mineralen! 
Foto
​ De dag na de keuze van ons eerste project, brengen al meteen twee kinderen spontaan hun eigen schatkist mee met verzamelde voorwerpen. Nella heeft een kistje met schelpen mee en Madeleine een doosje vol met prachtige stenen. 
Het woord edelstenen valt en al snel komt een heel interessant gesprek op gang: Wat zijn edelstenen? Hoe komt het dat ze zo mooi glad zijn?
De kinderen weten enorm veel en we leren al snel bij !
Water en zand kunnen zorgen voor een mooie ronde en gladde vorm, maar de kinderen weten ook te vertellen dat er machines zijn die de stenen kunnen schuren (een slijpmachine).

Zo zag Thijmen ooit eens een steen, een blauwe lange steen, waar je de stroming van het water heel mooi in kon zien. De lijnen op de steen toonden in welke richting de steen had gelegen.

Mirte vertelde een verhaal over stof die twee jaar lang in de zee had gelegen. Na twee jaar zat het kleed vol zout én zelfs schelpen. Wat een kracht heeft water toch én het leeft niet eens!
​
Heerlijke hoe deze gesprekken spontaan ontstaan, zo waardevol. Kijken jullie thuis ook eens of jullie iets vinden wat te maken heeft met mineralen (stenen, ijzer, diamanten, …) zodat jullie onze blik op dit onderwerp nog meer kunnen verruimen?
 
0 Comments



Leave a Reply.

    Archieven

    Maart 2023
    Januari 2023
    November 2022
    September 2022
    Juni 2022
    Mei 2022
    April 2022
    Maart 2022
    Februari 2022
    Januari 2022
    November 2021
    Oktober 2021
    September 2021
    Juni 2021
    Mei 2021
    April 2021
    Maart 2021
    Februari 2021
    Januari 2021
    December 2020
    November 2020
    Oktober 2020
    September 2020
    Juni 2020
    Mei 2020
    April 2020
    Maart 2020
    Februari 2020
    Januari 2020
    December 2019
    Oktober 2019
    September 2019
    Juni 2019
    April 2019
    Maart 2019
    Januari 2019
    November 2018
    Oktober 2018
    September 2018
    Juli 2018
    Mei 2018
    April 2018
    Februari 2018
    Januari 2018
    November 2017
    Oktober 2017
    September 2017
    Juni 2017
    April 2017
    Maart 2017
    Januari 2017
    November 2016
    Oktober 2016
    September 2016

    Categorieën

    Alles

    RSS-feed

de mérodestraat 26
​9600 RONSE

055/47.00.05

secretariaat @ serafijnronse.be

  • Home
  • Onze school
    • Wie zijn wij?
    • Visie
    • Team
    • CLB
    • Raad van bestuur
    • Koepel
  • Ouders
    • Ouderparticipatie
    • Werkgroepen
  • Praktisch
    • Lesuren en opvang
    • Inschrijving
    • CAPACITEIT EN VRIJE PLAATSEN
    • Documenten
    • Veelgestelde vragen
  • Nieuws
  • Klasblogs
    • Blog leefgroep 1
    • Blog leefgroep 2
    • Blog leefgroep 3
    • Blog leefgroep 4
    • Blog leefgroep 5
  • Agenda
  • Contact