SERAFIJN ERVARINGSGERICHT ONDERWIJS RONSE
  • Home
  • Onze school
    • Wie zijn wij?
    • Visie
    • Team
    • CLB
    • Raad van bestuur
    • Koepel
  • Ouders
    • Ouderparticipatie
    • Werkgroepen
  • Praktisch
    • Lesuren en opvang
    • Inschrijving
    • CAPACITEIT EN VRIJE PLAATSEN
    • Documenten
    • Veelgestelde vragen
  • Nieuws
  • Klasblogs
    • Blog leefgroep 1
    • Blog leefgroep 2
    • Blog leefgroep 3
    • Blog leefgroep 4
    • Blog leefgroep 5
  • Agenda
  • Contact

Over treinen, ontploffingsmotoren en zo meer

4/2/2013

1 Comment

 
Foto
In aansluiting met het project omtrent electiriciteit stelde leefgroep 2 zich tevens vragen over voertuigen. Werken deze ook op electriciteit? Hoe rijdt een trein eigenlijk? En een auto?

We vonden dat er tegenwoordig vele soorten voertuigen bestaan, maar één ding hebben ze bijna allemaal gemeen. Ze hebben een motor. (Een motor is eigenlijk een omgekeerde dynamo. Sluit maar eens een batterij aan aan je dynamo en zie wat er gebeurd!)

Om hier meer over te weten te komen trokken we, op 17 januari, met leefgroep 2 op bezoek naar het station van Ronse om de werking van een trein van naderbij te gaan bekijken.
Aangekomen in het station kregen we een rondleiding van stationschef  Lode... Hij vertelde ons dat hij instond voor zowel de ticketverkoop, het bedienen van de seinlichten, het bedienen van de wissels en nog veel meer. Helaas zal zijn functie verdwijnen en zal  alles binnenkort vanuit Kortrijk computergestuurd bediend worden.
 
De kinderen stelden vele vragen over alle knopjes en lampjes die ze zagen. Als een trein aankomt in Ronse, rijdt hij dan achteruit terug? Kan de machinist sturen? We merkten ook op de treinen die in Ronse aankwamen niet op elektriciteit rijden maar op diesel.

Na onze rondleiding mochten we zelf het licht op groen zetten voor onze eigen trein. We spoorden tot in Oudenaarde. Daar bestudeerden de kinderen de tijdstabellen om zo onze eerste trein terug naar Ronse op te zoeken. Aangekomen in Ronse mochten we nog een kijkje nemen in de bestuurscabine van de machinist. Hij vertelde ons dat hij er voor kan zorgen dat de trein sneller of trager reed. De treinen die naar Ronse rijden, rijden normaal aan 120 km/u. Dat is iets minder dan de gewone intercity treinen.
 
Na een heel boeiende middag wandelden we terug naar school. Vele kinderen droomden er plots van om later machinist te worden... 

Enkele dagen later waren we ook nog welkom in de autogarage. Daar leerden we wat een ontploffingsmotor is en hoe die werkt. ( Jaja die zit in uw auto...) Na het bestuderen van de motor  mochten de kinderen zelf nog even de autobrug op. Spannend!. 

1 Comment
Erica link
3/9/2013 08:57:25

Great site, was just reading and doing some work when I found this page

Reply



Leave a Reply.

    Author

    Write something about yourself. No need to be fancy, just an overview.

    Archives

    Augustus 2015
    Juli 2015
    Mei 2015
    April 2015
    December 2014
    November 2014
    Februari 2013
    Oktober 2012

    Categories

    Alles

    RSS-feed

de mérodestraat 26
​9600 RONSE

055/47.00.05

secretariaat @ serafijnronse.be

  • Home
  • Onze school
    • Wie zijn wij?
    • Visie
    • Team
    • CLB
    • Raad van bestuur
    • Koepel
  • Ouders
    • Ouderparticipatie
    • Werkgroepen
  • Praktisch
    • Lesuren en opvang
    • Inschrijving
    • CAPACITEIT EN VRIJE PLAATSEN
    • Documenten
    • Veelgestelde vragen
  • Nieuws
  • Klasblogs
    • Blog leefgroep 1
    • Blog leefgroep 2
    • Blog leefgroep 3
    • Blog leefgroep 4
    • Blog leefgroep 5
  • Agenda
  • Contact