![]() Ter afsluiting van het electriciteit-voertuigen project kregen de leerlingen van leefgroep 2 de opdracht zelf een voertuig te gaan bouwen. Het voertuig moest van brik worden gemaakt, aangedreven worden en zo snel mogelijk kunnen rijden. De ultieme brikwagen werd verkozen aan de hand van een spannende race.
0 Comments
![]() In aansluiting met het project omtrent electiriciteit stelde leefgroep 2 zich tevens vragen over voertuigen. Werken deze ook op electriciteit? Hoe rijdt een trein eigenlijk? En een auto? We vonden dat er tegenwoordig vele soorten voertuigen bestaan, maar één ding hebben ze bijna allemaal gemeen. Ze hebben een motor. (Een motor is eigenlijk een omgekeerde dynamo. Sluit maar eens een batterij aan aan je dynamo en zie wat er gebeurd!) Om hier meer over te weten te komen trokken we, op 17 januari, met leefgroep 2 op bezoek naar het station van Ronse om de werking van een trein van naderbij te gaan bekijken. Aangekomen in het station kregen we een rondleiding van stationschef Lode... Hij vertelde ons dat hij instond voor zowel de ticketverkoop, het bedienen van de seinlichten, het bedienen van de wissels en nog veel meer. Helaas zal zijn functie verdwijnen en zal alles binnenkort vanuit Kortrijk computergestuurd bediend worden. De kinderen stelden vele vragen over alle knopjes en lampjes die ze zagen. Als een trein aankomt in Ronse, rijdt hij dan achteruit terug? Kan de machinist sturen? We merkten ook op de treinen die in Ronse aankwamen niet op elektriciteit rijden maar op diesel. Na onze rondleiding mochten we zelf het licht op groen zetten voor onze eigen trein. We spoorden tot in Oudenaarde. Daar bestudeerden de kinderen de tijdstabellen om zo onze eerste trein terug naar Ronse op te zoeken. Aangekomen in Ronse mochten we nog een kijkje nemen in de bestuurscabine van de machinist. Hij vertelde ons dat hij er voor kan zorgen dat de trein sneller of trager reed. De treinen die naar Ronse rijden, rijden normaal aan 120 km/u. Dat is iets minder dan de gewone intercity treinen. Na een heel boeiende middag wandelden we terug naar school. Vele kinderen droomden er plots van om later machinist te worden... Enkele dagen later waren we ook nog welkom in de autogarage. Daar leerden we wat een ontploffingsmotor is en hoe die werkt. ( Jaja die zit in uw auto...) Na het bestuderen van de motor mochten de kinderen zelf nog even de autobrug op. Spannend!. ![]() Leefgroep 2 heeft er weer een ontzettend boeiend project op zitten. Kinderen en begeleiders vroegen zich af wat electriciteit nu eigenlijk is en inhoudt. Vooreerst bekeken we waarvoor we allemaal elektriciteit gebruiken. Vervolgens gingen we na waar de electriciteit eigenlijk vandaan komt en hoe je met electriciteit een voorwerp kan doen 'werken'. Met veel plezier gingen onze leerlingen allerlei elektronische apparaten uit elkaar halen en bestuderen. Wat we hierbij ontdekten waren draden, motortjes, batterijen (soms), groene gekke plaatjes die wel leken op een plattegrond van een hele drukke stad en gelukkig ook een snoer. Aan dat snoer een stekker en van een stekker gaan we naar een stopcontact. Omdat het vanaf hier toch een beetje gevaarlijk wordt gingen we te rade bij experts. Zij wisten ons te vertellen dat je een dynamo, een batterij, een zonnepaneel,... nodig hebt om electriciteit op te wekken. In een dynamo zitten dan bijvoorbeeld koper en magneten. Doordat je één van die twee laat bewegen wordt er stroom gemaakt. Maar om die dynamo te laten draaien heb je natuurlijk ook kracht nodig. Spierkracht, waterkracht, ... Wil je ook helemaal weten hoe alles in mekaar zit en welke weg elektriciteit aflegt? kom dan zeker naar het volgende Forum! |
AuthorWrite something about yourself. No need to be fancy, just an overview. Archives
Augustus 2015
Categories |