Via de 'Wist je dat...' berichtjes op onze klasdeur konden jullie al lezen dat het klasgebeuren deze week vooral in het teken van het klasrestaurant stond. Hier volgen enkele foto's: Na de introductie van de pasta-experimenteertafel was het al snel duidelijk dat we een kookfornuis nodig hadden. Maar wat is een fornuis? Wat doe je met een fornuis? Hebben we thuis ook een fornuis? Nadat we op deze vragen een antwoord vonden, zochten we een meubel in de klas dat omgetoverd kon worden tot een echt fornuis. Na wat overleggen en testen, waren de kinderen het al snel met elkaar eens, de witte kast, zou het fornuis worden. Maar hoe bepaal je nu hoe groot een kookplaat moet zijn? Eén van onze ontwerpers besloot de omtrek van de potten en pannen op de kast te tekenen. De kinderen ontdekten dat twee grote potten niet tegenover elkaar konden staan. Maar een kleine pan en een grote pot konden dit wel. Foutjes werden weggewassen en met rode en zwarte verf werden de kookplaten geschilderd. (Matteo en Lenn, fotografen van dienst legden dit hele proces vast op foto) Wanneer de verf droog was kon het koken echt beginnen. Ture besloot enkel met de kikkererwten te koken en kreeg daarbij hulp van Matteo. Indra ontdekte dat als je met een pot op en neer beweegt, de pasta ook op en neer beweegt. Raul had het heel druk met roeren en Laura maakte heerlijke snoepjes. Koken, dat doen de koks in een restaurant. Koken lukte nu al, maar we hadden nog geen restaurant. De kinderen wilden een echt restaurant. In een restaurant hangen tekeningen. Soetkin, Noor en Maan zorgden voor een prachtig versierde muur. Een restaurant heeft ook een naam. Er werd druk gebrainstormd, maar al snel werd duidelijk dat "De blauwe lucht" de naam van ons restaurant zou worden. Tafels werden gedekt met verschillende tafelkleden, er werd gegeten, gekookt en afgewassen. Het restaurant ging zelfs even op verplaatsing... Koks hebben een koksmuts en een kookschort. Noor wist hoe een koksmuts gemaakt moest worden, ze hielp enkele enthousiaste koks in wording om een muts te maken. Kookschorten hebben we ook nog nodig! Deze staan op onze planning voor de komende week. Voor de aangepaste dranken zorgden Julie, Indra en Ture. Naast al dat restaurantgebeuren, kregen we heel wat bijzonders bezoek over de vloer! Ine (mama van Sienna) had vernomen dat wij hele goede kapsters in de klas hadden. Op vrijdag kwam ze langs bij ons in het kapsalon. foto's: Matteo en Lenn Enkele kinderen ontdekten een boek met hele gekke auto's. Er werd heel wat afgelachen, opgemerkt en gefilosofeerd. Wat als zo'n auto echt op straat zou rijden? Hoe kan een konijn op zo'n lange éénwieler kruipen en hoe geraakt hij er weer af?! Daarnaast werden heel wat racebanen in verschillende vormen, lengtes en hindernissen gemaakt. Matteo had een weetboek over dino's mee. Nadat we het lazen en besproken hadden, besloten Cato, Abid, Matteo en Lenn om een tafereel uit het boek na te bouwen. De kinderen begonnen met het bouwen van een vulkaan. Het was niet zo makkelijk! Merijn, Thybe, Ben, Bruce en Victor hadden heel wat blokken gebruikt voor hun racebaan. Ze besloten dat de bouwers van de vulkaan 5 blokken mochten gebruiken. In hun enthousiasme hadden de kinderen echter 8 blokken verzameld, hadden ze er nu teveel of te weinig? En hoe moesten ze er voor zorgen dat er geen 8 maar 5 blokken gebruikt werden. Toen deze moeilijk zaak opgelost was, bleek het etenstijd te zijn. Maandag bouwen we dus verder... Op vrijdag waren er niet zoveel kinderen in de klas. Dit was het ideale moment om verstoppertje te spelen in de klas. Benn en Merijn konden tot 24 tellen, daarna vonden ze enkele kleuters verstopt onder te tafel en tussen de doeken. Vrijdagnamiddag kwam Charlotte in onze klas. Ze had heel wat gereedschap mee dat mama's en papa's gedurende de vakantie nodig hadden om de school op te bouwen. Wij ontdekten het gereedschap aan de hand van een lied. Tot maandag!
1 Comment
|
Archives
Mei 2016
Authorleefgroep 1 Categories |