Waaaw! wat een prachtige tuin vol sneeuw! Meteen kwam het idee om met de sneeuw aan het knutselen te gaan, Arwen stelde voor 'een sneeuwster' te maken: je knipt een ster uit papier, plakt ze vol met lijm en strooit dan de sneeuw op de lijm, en voila, een sneeuwster! Dringend de tijd voor een proefje! Wat gebeurd er met sneeuw als je ze mee naar binnen brengt (om mee te knutselen)? We vullen 4 glazen en kiezen 4 plekken waar we ze gaan zetten op school, en na de speeltijd kijken we wat er mee gebeurd is! glas 1: in de klas, bij de radiator glas 2: in de gang glas 3: in de frigo! glas 4: buiten op de vensterbank Conclusie? We nemen een lijmstift en papieren sterren mee naar buiten en knutselen daar! Natuurlijk willen we nog veel meer doen met de sneeuw dan alleen knutselen! Helaas vinden de meeste kleuters het te koud om buiten met de sneeuw te spelen... De vingers zijn meteen verkleumd en de teentjes doen al heel snel pijn van de kou.
Maar we hebben een oplossing: de sneeuwtafel! Met de voetjes lekker warm in de pantoffels, en een radiator die klaarstaat om de handen weer warm te blazen spelen de kleuters in de sneeuw, met bekers, lepels en grote kookpotten. We moeten wel na elke speeltijd de potten weer vullen, want die sneeuwsoep bewaart niet lang ;)
2 Comments
Als voorbereiding op de rest van hun schoolcarrière, zijn we begonnen met 'de planning' De kinderen van de 3e kleuterklas zullen vanaf nu plannen wat ze in de namiddag gaan doen. Ook de 2e kleuterklas zal hier regelmatig aan deelnemen! Wat is dat nu? Die planning? stap 1: we zitten samen en vertellen aan elkaar wat we allemaal zouden kunnen doen, zowel de juf als de kleuters stellen dingen voor. stap2: we kiezen wat we willen doen, met wie we dat willen doen (of alleen) en kijken dan meteen ook waar we dit het beste kunnen doen in de klas. Alles wordt netjes opgeschreven op ons planning-blad en wordt uitgehangen in de kring. stap3: we gaan aan de slag, iedereen gaat zelfstandig aan het "werk" en probeert er voor te zorgen dat ze alles gedaan hebben dat ze wouden doen voor het tijd is om op te ruimen. stap 4: Opruimtijd! -- Is het gelukt? Is alles klaar? Heb je alles kunnen doen dat je wou doen? Dan mag je een stempel uitkiezen en deze bij je planning stempelen! Is het niet gelukt? dan duiden we dat aan op onze strook en zetten we daar een stempel bij. Want hard werk wordt beloond! En we krijgen tijd om te leren wat je eigenlijk kan en wat niet in onze plan-tijd. Hieronder zie je hoe het ging op onze eerste zelf geplande namiddag! Brahim, Arwen en Hazel zagen het meteen zitten, en hadden leuke ideeën! Zou het Brahim lukken om 5 puzzels te maken? en Arwen om 13 woorden te stempelen? Zou Hazel wel nog zin hebben in een werkje nadat ze geknutseld heeft? De eerste twee puzzels gingen supersnel, maar de 3e was een hele grote met kleine stukjes. Wel de hele namiddag superflink gewerkt! 3 puzzels klaar, even aanduiden op de planning en trots een stempel er bij! Hazel maakte een glitter-schatkistje en had zelf nog tijd voor een werkje! (Ze maakte een knijpkaart) Een welverdiende mooie stempel op de planning! Ook Arwen heeft super gewerkt! Het was niet alleen voorbereidend lezen, het werd meteen ook een heuse rekenles! "Ik heb al 7 woorden klaar, hoeveel moet ik er nog maken voor ik er 13 heb?" Moeilijk hoor, maar Arwen heeft ook een stempel verdiend!
En ondertussen speelden de jongste kleuters gezellig in de zelfgebouwde burcht in de poppenhoek, met de nieuwe knikkerbanen en met de steekparels. Knipten er op los met de knipdoos en tekenden kleine kunstwerkjes met de stiften. Wat is het fijn om terug in ons klasje te zijn! Als je gaat zwemmen, dan wordt je nat! :) Bedankt aan alle mama's en papa's die het mogelijk maken om te gaan zwemmen! Speciaal een dankjewel voor de mooie foto's aan de papa van Mathis en Laura. Zo kan iedereen eens meegenieten van het natte spektakel!
|
Archives
Mei 2016
Authorleefgroep 1 Categories |