De eerste leefgroep is de groep waarin de kinderen van 2,5 tot 4 jaar (peuters en eerste kleuterklas) hun dag doorbrengen.
De begeleiders
Anna Eggermont en Orianne De Waen zijn de begeleiders van deze groep.
Lies Convents is de kinderverzorgster, zij is er op maandag-, dinsdag- en donderdagnamiddag.
Lies Convents is de kinderverzorgster, zij is er op maandag-, dinsdag- en donderdagnamiddag.
open onthaal en kring
De dag start met een open onthaal (van 8u30 tot 8u45). Er is tijd om rustig binnen te komen en ouders kunnen ons nog even aanspreken.
Na het onthaal komen we samen in de kring, waar de kleuters iets kunnen vertellen en waar we samen het dagverloop opbouwen. Dit is een erg belangrijk moment en vormt de basis voor de rest van de dag.
Het is fijn wanneer je als ouder je kind stimuleert om regelmatig iets mee te brengen naar de kring. Let er wel op dat je kind een band heeft met datgene wat hij meebrengt of zal vertellen. Als hij er niet door geboeid is dan heeft het weinig zin om ermee naar de kring te komen. Zaken die te maken hebben met het project dat op dat moment loopt maken de kringen interessant. Om de kringen niet te lang te laten duren kan het zijn dat niet elk kind tijdens de ochtendkring aan bod komt. We zorgen ervoor dat je kind in de loop van de dag zeker nog zijn verhaal kan doen (er zijn meerdere kringen per dag).
De kinderen kunnen binnenkomen vanaf half 9. Ervoor kan nog even buiten gespeeld worden. Als het echt koud of nat weer is kan je wel al binnen gaan met je kind in de gang. We vragen wel om bij je kind te blijven tot er een begeleider aanwezig is.
Na het onthaal komen we samen in de kring, waar de kleuters iets kunnen vertellen en waar we samen het dagverloop opbouwen. Dit is een erg belangrijk moment en vormt de basis voor de rest van de dag.
Het is fijn wanneer je als ouder je kind stimuleert om regelmatig iets mee te brengen naar de kring. Let er wel op dat je kind een band heeft met datgene wat hij meebrengt of zal vertellen. Als hij er niet door geboeid is dan heeft het weinig zin om ermee naar de kring te komen. Zaken die te maken hebben met het project dat op dat moment loopt maken de kringen interessant. Om de kringen niet te lang te laten duren kan het zijn dat niet elk kind tijdens de ochtendkring aan bod komt. We zorgen ervoor dat je kind in de loop van de dag zeker nog zijn verhaal kan doen (er zijn meerdere kringen per dag).
De kinderen kunnen binnenkomen vanaf half 9. Ervoor kan nog even buiten gespeeld worden. Als het echt koud of nat weer is kan je wel al binnen gaan met je kind in de gang. We vragen wel om bij je kind te blijven tot er een begeleider aanwezig is.
Eerste keer naar school
Het is voor je kind erg belangrijk om kort en rustig afscheid te nemen. Maak hem/haar wel duidelijk dat je (of iemand anders) hem straks, na het middageten of 's avonds komt terughalen.
We vangen de kinderen steeds zo goed mogelijk op en geven hen de kans om op hun eigen manier en tempo te wennen. Sommige kleuters zoeken troost en steun bij de begeleider, anderen willen liever rustig zelf hun plaatsje zoeken, nog andere kleuters beginnen spontaan te spelen. Een huilbui is voor sommigen onvermijdelijk maar weet dat heel wat kinderen ophouden met huilen wanneer ze hun papa of mama niet meer zien.
Toch blijft de eerste schooldag voor sommige ouders moeilijk. Je kan er steeds over praten met de begeleiders of met andere ouders.
De eerste schoolweken zijn erg vermoeiend voor een kind. Oververmoeide kinderen zijn vaak prikkelbaar en lastig. Verwacht niet dat ze al hun belevenissen tot in detail vertellen. In de gang kan je ons leefboek vinden. Daar krijg je een beeld - aan de hand van slagwoorden en tekeningen - van wat we die dag in de leefgroep hebben gedaan.
We vangen de kinderen steeds zo goed mogelijk op en geven hen de kans om op hun eigen manier en tempo te wennen. Sommige kleuters zoeken troost en steun bij de begeleider, anderen willen liever rustig zelf hun plaatsje zoeken, nog andere kleuters beginnen spontaan te spelen. Een huilbui is voor sommigen onvermijdelijk maar weet dat heel wat kinderen ophouden met huilen wanneer ze hun papa of mama niet meer zien.
Toch blijft de eerste schooldag voor sommige ouders moeilijk. Je kan er steeds over praten met de begeleiders of met andere ouders.
De eerste schoolweken zijn erg vermoeiend voor een kind. Oververmoeide kinderen zijn vaak prikkelbaar en lastig. Verwacht niet dat ze al hun belevenissen tot in detail vertellen. In de gang kan je ons leefboek vinden. Daar krijg je een beeld - aan de hand van slagwoorden en tekeningen - van wat we die dag in de leefgroep hebben gedaan.
communicatie
Mededelingen en invulstrookjes (uitstappen, oudercontacten) worden steeds via mail gecommuniceerd.
De post ligt boven het vakje van de kapstok. We gebruiken deze om tekeningen of werkjes mee te geven. Kijk regelmatig eens of er iets in zit en neem het gerust mee naar huis.
Bezorg je graag een bericht aan de begeleiders dan kan dit rechtstreeks of kan je mailen naar [email protected] of [email protected] . Wil je graag ons beiden bereiken dan kan dit via [email protected] .
De post ligt boven het vakje van de kapstok. We gebruiken deze om tekeningen of werkjes mee te geven. Kijk regelmatig eens of er iets in zit en neem het gerust mee naar huis.
Bezorg je graag een bericht aan de begeleiders dan kan dit rechtstreeks of kan je mailen naar [email protected] of [email protected] . Wil je graag ons beiden bereiken dan kan dit via [email protected] .
Kledij
In de leefgroep dragen de kinderen pantoffels.
Buiten dragen de kleutertjes best schoenen met een eenvoudige sluiting (geen veters!) zodat ze zelfstandig hun schoenen leren aan- en uitdoen.
Om buiten te spelen is het handig dat er ook een paar rubberen laarzen op school zijn. Deze kunnen onder de kastjes gezet worden. Controleer regelmatig of ze nog waterdicht zijn (natte sokken zijn niet leuk).
Bij regenweer dragen onze kleutertjes een regenpak. Zo kunnen zij ongestoord genieten van water en modder op school.
Voorzie jassen, regenpakken, schoenen, mutsen, sjaals, handschoenen en ook de laarzen steeds van een naam. Op school hebben we altijd een aantal gevonden kledingstukken zonder naam, als je kleuter iets mist, geef dan een seintje. We houden gevonden voorwerpen een tijdje in de gang, daarna verhuizen ze naar de algemene verloren voorwerpen-plaats in de bak beneden.
Voorzie ook steeds de jas en andere bovenkledij van een stevige lus, zodat de kleuter deze zelf netjes aan de kapstok kan hangen.
Iedere kleuter heeft een eigen kapstok en een kastje met zijn eigen foto en kenteken. Boekentassen mogen aan de kapstok hangen. Brooddozen in de daarvoor voorziene bak in de gang.
Buiten dragen de kleutertjes best schoenen met een eenvoudige sluiting (geen veters!) zodat ze zelfstandig hun schoenen leren aan- en uitdoen.
Om buiten te spelen is het handig dat er ook een paar rubberen laarzen op school zijn. Deze kunnen onder de kastjes gezet worden. Controleer regelmatig of ze nog waterdicht zijn (natte sokken zijn niet leuk).
Bij regenweer dragen onze kleutertjes een regenpak. Zo kunnen zij ongestoord genieten van water en modder op school.
Voorzie jassen, regenpakken, schoenen, mutsen, sjaals, handschoenen en ook de laarzen steeds van een naam. Op school hebben we altijd een aantal gevonden kledingstukken zonder naam, als je kleuter iets mist, geef dan een seintje. We houden gevonden voorwerpen een tijdje in de gang, daarna verhuizen ze naar de algemene verloren voorwerpen-plaats in de bak beneden.
Voorzie ook steeds de jas en andere bovenkledij van een stevige lus, zodat de kleuter deze zelf netjes aan de kapstok kan hangen.
Iedere kleuter heeft een eigen kapstok en een kastje met zijn eigen foto en kenteken. Boekentassen mogen aan de kapstok hangen. Brooddozen in de daarvoor voorziene bak in de gang.
middagrust
Na de middagpauze houden we een middagrustje. De kinderen mogen een fopspeen of knuffel meebrengen. Laat ons zeker weten of je kleuter nood heeft aan een dutje.
We rusten ongeveer een 40tal minuutjes.
Lies zorgt voor een rustige sfeer met een muziekje.
We rusten ongeveer een 40tal minuutjes.
Lies zorgt voor een rustige sfeer met een muziekje.