We schreven met in de klas met inkt uit een inktzwam. Paddenstoelen uit de tuin van juf Anna. We zien hier Marwen aan het werk.
0 Comments
Wij hadden horen waaien dat het natuur historisch museum in Brussel ook een hele mooie stenenverzameling had, dus trokken we met de klas naar Brussel. We kregen er gratis een gidsbeurt over de geschiedenis van de dino's bovenop. Een heel erg interessante dag. Dank aan Coralie, Jan en Gerlind voor de extra begeleiding.Onze klas telt vanaf dinsdag voor enkele maanden 17 in plaats van 18 leerlingen. Elia vertrekt op een lange reis naar Italië. Hij gaat daar ook naar school. We hebben afgesproken om contact te houden en af en toe eens brief te schrijven. We zorgden voor gepast afscheid. We maakten tekeningen en bakten met de hele klas lekkere pizza's. Veel plezier Elia!De meeste stenen vind je onder de grond. We wisten dat in Ronse ook archeologen aan het werk waren. We gingen een kijkje nemen achter de passage. Daar was archeoloog Ruben en zijn team aan het werk. Hij toonde een oude kruik die wellicht meer dan 500 jaar oud was. Ondergrond zagen we de kelders van de huisjes van de pastoors die vroeger de misviering deden in de St-Hermeskerk. De kinderen mochten ook zelf opgravingen doen. We scherven van oude potten, beenderen van dieren en mooie stenen zoals ijzerzandsteen.Om de vragen van ons project te kunnen beantwoorden hadden we hulp nodig van enkele experts. Misschien kon Elisabeth Leenknegt van Elisa-Lee ons wel verder helpen. Ze is juwelenontwerpster. Ze gaf ons heel wat uitleg over het ontstaan van stenen. De kinderen hadden vooral vragen opgesteld en kregen die bijna allemaal beantwoord. We zagen ook een echte goudsmid aan het werk en leerden dat stenen glad gemaakt worden door ze te laten trommelen.De papa van Phara (leefgroep 3) kwam vandaag kort wat vertellen over de krachten van edelstenen. Hij vertelde ons dat sommige stenen bepaalde eigenschappen hebben. Zo werkt rozenkwarts bijvoorbeeld kalmerend. We zagen via een filmpje hoe edelstenen uit mijnen worden ontgonnen.Ons eerste project is gestart. We gaan het onder de grond zoeken. De kinderen willen een heleboel te weten komen over gesteenten, kristallen en mineralen. Vandaag brachten we alle verzamelingen samen en keken we onze ogen uit.Elke maandag luisteren we naar een tafelverhaal. Vandaag de tafel van 5, Francine die frambozen gaat plukken (stelen) bij haar tante Nadine. Thybe had dit goed aangevoeld. Zijn brooddoos zat vol frambozen!Vandaag, 24 mei, bezochten we het recyclagepark. De kinderen stelden enkele vragen op. We hadden ook enkele voorwerpen mee waar we tijdens onze recycleeroefening geen raad mee wisten. Jurgen wachtte ons op en leidde ons doorheen het containerpark. Uiteindelijk vond elk stuk afval die we mee hadden zijn eindbestemming. Bedankt aan Roxanne en Médard voor de foto's!Sinds vorige week zijn we gestart met ons project afval. We gingen onmiddellijk op pad om de buurt op te ruimen. Na de helft van ons parcours moesten we al terug keren naar school want onze vuilniszakken zaten al propvol. De volgende dag sorteerden we al het afval en lieten het ophalen. Waarom gooien mensen zoveel afval op straat vroegen de kinderen zich terecht af... |