We leren dit jaar over de maanden en de seizoenen.
We keken al eens wanneer wie geboren is; in welke maand en in welk seizoen. Aansluitend gingen we kijken welke maanden bij welk seizoen horen en wat we al weten over de seizoenen. We leerden een lied over de maanden waarin de volgorde van de maanden naar voor komt(zie video onder). We maakten een seizoenstafeltje waar voorwerpen die in het seizoen te vinden zijn, welkom zijn. De kinderen mogen dit zelf vormgeven en aanvullen met voorwerpen die ze vinden.(zie in onze 'kringklas') De overgang van de nazomer naar de herfst wordt gekenmerkt door appels en peren en het laatste beetje mooi weer. Om de seizoenen maximaal te kunnen ervaren besloten we er een uitstap aan te koppelen. Daar hadden we geen spijt van. We waren welkom op het fruitbedrijf Beck waar Jo, de opa van Réné, onze geweldige gids was. Hij toonde ons hoe we een peer bij zijn ‘poepje’ moeten pakken en dan heel zachtjes omhoog moeten tillen zodat het steeltje op de juiste manier loskomt en blijft hangen. Een gebroken steeltje prikt in de nek van andere peren. 1 gaatje in de nek wil zeggen een rotte peer, één rotte peer in een bak is direct een bak rotte peren. Heel voorzichtig en zorgzaam gingen de kinderen aan de slag. Nooit zal plukken nog gewoon plukken zijn. De dag erop gingen leefgroep 3 met de appels aan de slag in de les metend rekenen. Er werd een recept gevolgd om appelgelei te maken. Een recept volgen vraagt heel wat meet en weeg werk. Appels wegen, suiker wegen enz… En dit alles regen we aan elkaar met liedjes, versjes en verhalen over appels en peren. Echt fijn, laat dan nu de herfst maar komen, benieuwd wat die ons brengt…
0 Comments
Ons eerste project is bekend. wE GAAN OP ONDERZOEK ONDER DE GROND. wAT LEEFT ER ONDER DE GROND? Zitten er echt schatten onder de grond? Wat vertellen onze vondsten ons over vroeger? vORIGE WEEK TROKKEN WE MET SCHOPPEN EN SPADES HET BOS IN. We vonden heel wat interessante zaken die heel wat interessante vragen naar boven brachten.De kinderen van het eerste leerjaar maakten patronen met het fruit van onze fruitmand.Elke woensdag starten we de dag met een café, een leescafé. De kinderen van het eerste leerjaar lezen woordjes en hun eerste verhaaltjes. De kinderen in het tweede leerjaar lezen daarna een verhaal voor aan de eerstes. Steeds gezellig!In de eerste meetles van dit schooljaar maten de kinderen elkaar met alles wat ze vonden in de leefgroep: scharen, penselen, drinkflessen, ... Op het einde van het werkmoment werd duidelijk dat een standaardmaat toch handig zou zijn... Iets voor volgende week? Op de tweede schooldag leerde het eerste en tweede leerjaar al enkele nieuwigheden. In de namiddag was er tijd om heerlijk buiten te schilderen. Welkom in leefgroep 3!!Wat een heerlijke dag was het! Bedankt aan de mama van Gust, Marie V en Awa om ons te vergezellen.Deze week gingen we met een zak, een snoeischaar en handschoenen op stap. We zochten brandnetels om soep van te maken. Met de grootste voorzichtigheid knipten we enkele malse toppen. Brandnetels knippen is niet zonder gevaar, enkele kinderen moesten zich heel dapper houden nadat ze toch geprikt werden.
Vorige week kozen we een nieuw project met de kinderen. Geïnspireerd door het lentegroen kozen de kinderen voor een project over zaadjes, planten en bloemen. We startten de middag in de kring. Aan het plafond hing een brief van het kruidenvrouwtje. Ze had een schat verstopt in onze tuin.... Maar eerst moesten we voor haar vier opdrachten uitvoeren. In een eerste activiteit prikkelden we onze zintuigen. De kinderen moesten het juiste theetje koppelen aan het juiste kruid. Daarnaast moesten ze ruiken aan een lekkere olie om daarna het passende kruid te zoeken. Na de voelopdracht vroegen de kinderen zich af: welk deel van de plant is dit? Het blad, de wortel, de vrucht, het zaadje, ...? In een laatste opdracht puzzelden de kinderen bekende bloemen en planten in elkaar. Maandag 10 mei werd voor de kinderen van het eerste leerjaar een heel belangrijke dag. Alle kinderen ontvingen hun letterdiploma, het bewijs dat ze alle leesletters kunnen lezen. Hiervoor moesten ze zich nog een laatste keer echt bewijzen tijdens het letterzoekspel. Op het einde volgde een plechtige overhandiging van de diploma's en een kleine receptie. Bravo aan alle kinderen van het eerste leerjaar! |
Archieven
Juni 2023
Categorieën |