FILM
We keken gezellig samen naar een film (op mijn verjaardag 22/01) Deze film had Miro mee. We koppelen vaak terug naar de film. In de film werd 'samenwerken' sterk belicht. Dit neem ik mee in dagelijkse klassituaties, via deze momenten speel ik hier op in. Vulkanen! De kinderen waren enorm geboeid door vulkanen. Ik bracht enkele informatieve boeken binnen in de klas. Ik vertelde over de vulkanen. Wat is een vulkaan? Waar zijn er vulkanen? Hoe ziet een vulkaan er van buiten uit en vanbinnen uit? Wat is lava? Wat is magma?... --> We schilderden vulkanen op de spiegel. --> We schilderden vulkanen op groot papier. --> We bouwden vulkanen in de bouwhoek, dierenbak,... Dino gekke namen! De kinderen vonden dat er veel verschillende dino namen zijn, soms hele grappige, moeilijke, lange,.. namen. We verzonnen zelf ook gekke namen. - Spinarnesaurus - Paramariesaurus - Segosamuelsaurus - Tyranoscarosaurus ... Wat vonden de kleuters het fijn dat hun naar in deze termen verstopt zat! ---> We tekenden dino's en verstopten onze naam in de dinonaam. Wat hebben we gelachen! tyranomirorex (mauro tekende) spinomaurosaurus (lare tekende) Bewegen, pas op voor de lava! We speelden spelletjes rond evenwicht. We bouwden gekke parcours waar de kleuters moesten over stappen. Dit werd gekoppeld aan een verhaal (de dino's moesten hun eitje naar de overkant brengen). Maar ze moesten erg hun best doen, anders belandden ze in de lava! Spelen in de sneeuw met het 1ste leerjaar Oerman spel: tikspel waar heel wat geschiedenis nog eens aan bod kwam. De Oermensen moesten op dieren jagen dit verwerkten we in een tikspel. Daarna moesten de oermensen hout zoeken om vuur te kunnen maken. We moesten takken zoeken en deze juist sorteren (groot, middelgroot en klein). Deze wiskundige begrippen koppelden we aan een loop- en tikspel. Daarna moesten we vlammetjes naar de overkant brengen maar ‘Vorst-de-vries’ kon ons pakken en dan doofden de vlammetjes,… Gelukkig brachten we het allemaal tot een goed einde en konden de oermensen lekker smullen! Verhaal van leefgroep 4. Leefgroep 4 vertelde een mooi verhaal. Het verhaal werd getoond op hele grote prenten in een kamishibai. De kinderen waren heel enthousiast. De stelde voor om ook een verhaal te verzinnen en via kamishibai te vertellen aan de ouders. Oscar, Mauro, Miro en Gloria verzonnen het verhaal. Nu moet het verhaal nog getekend worden. Sommige kinderen wilden er ook een poppenspel van maken. Andere wilden graag zingen voor de ouders... We zijn nog volop bezig met de uitwerking. Spannend wat het worden zal! De komende 2 weken zullen we nu werken aan deze plannen. Al de opgedane kennis van de voorbije weken komt nu terug in deze verwerking, zalig toch?! (: Ik verschiet er van wat de kinderen allemaal onthouden van dit onderwerp!
0 Comments
Wat een boeiend project en wat een enthousiasme!Verhalen verhalen verhalenNieuwe poppenspel! Deze keer gaat het over het ontstaan van de wereld. Hier wordt visueel getoond hoe de aarde veranderde tot zoals hij nu is. Ook komen hier nieuwe liedjes en versjes aan bod. Prentenboeken: Het verhaal van 'soepzootje' wordt nog af en toe herhaald. (zie vorige blogberichten) verhaal: Dino eiland De opa van Ruben was ontdekkingsreiziger en hij kan boeiend vertellen over Dinosauruseiland. Ruben wil er alles over weten en opa besluit een ballonvaart ernaartoe te maken. Terwijl opa vreemde planten zoekt op het eiland moet Ruben uitkijken naar de dinosaurussen. Hij zoekt op het strand, in het bos en onder de waterval, maar dino's ziet hij niet. Hondje Rex heeft wel één en ander in de gaten. Overnachten doen ze op een wel heel vreemde plek... Op de prenten krioelt het van de dino's. Ze zijn werkelijk overal: wat op het eerste zicht een boom of een rots lijkt, is eigenlijk een dinosaurus. Wolken, geknipte buxus, een heuvel in de vorm van een dino... je kan het zo gek niet bedenken. Er zijn er wel 99 te vinden in het hele boek. En ze zijn heel goed verstopt! De kleuters gaan graag opzoek en zijn zo trost als ze een nieuwe dino ontdekken. Dit zoeken bereid hen ook voor op het lezen. Verhaal: Dino en het ei Dit kleuterprentenboek vertelt op licht filosoferende wijze over Dino, een kleine dinosaurus, die naar zijn droom-ei wil. Het grote witte, ronde ei hoog aan de hemel ’s nachts boeit hem en blijkbaar ook nog andere dino’s. Want twee vriendjes zijn meteen bereid mee te gaan op zijn zoektocht. Toch denken zij niet dat het over een droom- ei gaat. Misschien is het een lucht-ei, een eet-ei of wie weet wel een waak-ei? Eenmaal aangekomen, barst het ei net open. Er komt een dino uit: Luna heet ze. Ze gaat mee met Dino naar huis en als ze hun fles drinken zien ze hoog in de lucht een ei, het huis-ei van Luna. Verhaal: Het ongelofelijke maar waargebeurde verhaal voer dino's Het is bijna niet voor te stellen, maar eigenlijk zijn dinosaurussen helemaal niet uitgestorven, ze leven nog om ons heen! Kippen blijken namelijk af te stammen van dino's en in dit prentenboek vertelt een kip met een authentiek fotoalbum hoe het zit. Het familiealbum laat verschillende dinosaurussen zien, zoals de velociraptor, de diplodocus en de stegosaurus. Ze vertelt ook hoe het komt dat de dino's zijn uitgestorven. Aan het einde van het verhaal zien we de kip op een heel groot ei zitten dat ze bij het familiealbum vond... Wat zal er uit het ei komen? Op de vrolijk gekleurde tekeningen ziet het familiealbum er levensecht uit, door de "echte foto's', en ook de bijgeplakte kaartjes, echofoto's en diploma's. Ook het kleurgebruik maakt dat het geheel er "echt' uitziet. Leuk boek over dinosaurussen met een bijzondere invalshoek. De tekeningen zijn aantrekkelijk om te zien, ze zijn lekker groot en er is veel te bekijken. Dit boek vinden onze kleuters top! Verhaal: Wat heb je liever? - Tanden als een tyrannosaurus of een pantser als een ankylosaurus? Wat heb je liever: tanden als een T.rex, een gezicht als een Triceratops, een nek als een Mamenchisaurus of een pantser als een Ankylosaurus? Elk hoofdstuk begint met een dergelijke gesloten keuzevraag. Op de volgende pagina staat een toelichting (bv. "Het zou uren duren om je tanden te poetsen' of "Je nek zou zo lang zijn als een bus'). Dit wordt aangevuld met enige korte informatie over de betreffende dinosaurus. De kleuters vinden heel leuk om na te denken over welke dino zij graag willen zijn. Een heel grappig verhaal! |
leefgroep 2Welkom op onze klasblog. Archieven
December 2022
Categorieën
|