Zahra kwam ons in de klas wat uitleg geven over het dragen van een hoofddoek. Ook zij kiest er voor om een hoofddoek te dragen. Ze bracht heel wat uitleg en foto’s mee. Op het einde van haar verhaal leerde ze enkele kinderen hoe een hoofddoek wordt gedragen.
0 Comments
De kinderen maakten een Chinees schimmenspel. Dit soort schimmenspel kent zijn oorsprong in Azië. De kinderen maakten zelf figuren en schreven zelf een kort verhaaltje. De resultaten mochten gezien worden.Sonja, die eerder de het briefproject Rwanda gebriefd coördineerde, kwam een workshop rond Afrika uitproberen bij 5-6. Hieronder een fotoverslag.De mama van Rania kwam een woordje uitleg geven bij het theeritueel. Een ritueel die je vaak terugvindt bij moslims. Centraal in dit ritueel staat gastvrijheid. Bedankt Sofia voor deze heerlijke uiteenzetting. In het kader van ons project landen en culturen brachten we een bezoek aan de moskee in Ronse. We werden warm onthaald door twee heren en kregen allen een tasje muntthee. Daarna volgde een rondleiding. De kinderen stelden heel wat interessante vragen. Het werd een fijne ervaring. We ontdekten ook dat Rania een aardig mondje Arabisch spreekt, knap!Naar aanleiding van ons project rond landen en culturen bezocht Emma-Louise de matongewijk in Brussel. Ze ging er onder andere op zoek naar de klederdracht en haartooi van mensen uit Centraal-Afrika.Het derde en het vierde leerjaar correspondeert al een heel schooljaar met de vierde leefgroep van de klaproos. Iedere maand krijgen we wel een leuke brief met een opdracht in de bus. Ook wij stuurden al heel wat post op richting Geraardsbergen. Net voor de vakantie nodigden de kinderen van de klaproos ons uit voor een bezoekje. We werden heel erg warm verwelkomd. Via een zoektocht kregen we een rondleiding op de school, we aten samen vegetarische spaghetti en we speelden levende stratego. We sloten de dag af met een dikke knuffel. Op het einde van de dag kreeg iedere leerling een vaste pennenvriend. Zo kunnen we ook na de vakantie blijven corresponderen. We sloten onze twee weekse van de poëzie af met een poëzieroute. We maakten vitrinepoëzie (zelfgemaakte gedichten die we ophingen aan vitrines van bakkers, juweliers, apotheken, ...), we lazen gedichten voor aan de wachtende treinreizigers, we lieten ons inspireren door de omgeving bij het maken van een elfje. Bedankt aan Malou en Coralie voor de begeleiding.Op woensdag waagden we ons aan poetry slam. Een poetry slam of poëzieslag is een moderne vorm van voordracht van poëzie. Enkele kinderen brachten gedichten op muziek anderen rapten hun gedicht. De kinderen verbaasden ons met hun creativiteit! In de derde leefgroep werkten we twee weken lang rond gedichten. Op 28 januari was het immers gedichtendag. De kinderen kozen uit een groot aanbod gedichten hun lievelingsgedicht. Deze gedichten werden op passende plekjes op school voorgedragen. |
Archives
Juli 2016
Categories |