Woensdag 11 maart gingen de kinderen van de tweede en derde kleuterklas mee naar de Picturale in Ronse. Ook enkele ouders gingen mee met dank hiervoor!
Allereerst mochten de kinderen stemmen op hun favoriete illustratie binnen de muren van de cirkel aan het begin van de zaal. De kinderen konden vervolgens verder in de zaal vergrootte afbeeldingen bekijken welke afkomstig waren uit kinderboeken. Bij iedere afbeelding lag het bijbehorende kinderboek waar de kinderen vol enthousiasme doorheen bladerden. En dan weer.. op naar het volgende boek! De zaal hiernaast was in allerlei interactieve hoeken ingedeeld. Zo had je een 'wachthoek' met zandlopers, een audiohoekje waar je grappige en spannende muziekjes kon beluisteren, puzzels en memories, een verkleedhoekje waarbij je iemand kon natekenen en meer.. De kinderen waren dolenthousiast!
0 Comments
Dag iedereen, Deze week stond in het teken van de grootouders. In een brainstormoefening bedachten we wat grootouders graag zouden doen als ze in de klas kwamen. Er kwamen schitterende ideeën naar voor: dieren zoeken in de tuin, een kasteel bouwen dat hoger is dan de kleuter, pannenkoeken bakken, poppenkast spelen, een verhaal voorlezen, een gezinsschilderij maken. De kinderen kozen ervoor om een geschenk te maken voor de grootouders. Er werd getekend, getimmerd, geplakt en geschilderd. Op vrijdag had Ine een speciale gast mee! Er kwam een lammetje op bezoek. Het lam heet nu Lammetje Pammetje en werd vrijdag door de kleuters verwend! Er werd een kasteel gemaakt, er werden verhaaltjes verteld en de kinderen gaven het lam melk. Misschien komt het deze week nog eens op bezoek. De voorbereidingen voor de grootoudernamiddag: De grootoudernamiddag: Lammetje Pammetje:. Nog enkele bezige bijen: Tot maandag!
Dag allemaal Na een weekje vakantie vlogen we er gezond en wel opnieuw in. We hebben er een nieuwe klasgenote bij: WELKOM JUUL! De klas werd een beetje gereorganiseerd, we maakten kennis met het muziekhuisje en met Filo en Sofie. De kleuters kregen een tekenboekje. Enkele tekenaars tekende het boekje al bijna helemaal vol. Andere hadden het te druk met kennis maken met de nieuwe barbiepoppen, de anders ingerichte poppenhoek, het maken van knutselwerkjes aan de kniptafel en het ontdekken van de nieuwe gezelschapsspelletjes en puzzels. Enkele foto’s… van de tekenaars: de schilders: de poppenhoek: de bouwhoek: Nog een kleine anekdote: in de buurt van onze school vliegt een vogel die kan praten met woorden, maar het zijn speciale woorden. Toen Pimpernel uit haar auto stapte hoorde ze de vogel zingen: inapouletta hupsasa dieromdaaromdierom inapouletta hupsasa dierom daarom doem. Tot maandag!
Hallo allemaal We hebben er een korte, maar werklustige week opzitten... De mobiel heeft het weekend niet overleefd. Toen de kinderen dinsdag op school toekwamen, zagen ze een ingestorte mobiel. We besloten opnieuw te beginnen en het plan er nog eens bij te nemen. De kinderen kozen voor een ronde mobiel. Met touw en een schaar proberen we stukken karton aan elkaar te bevestigen. We zijn goed op weg om tot een mobiel te komen, maar vrijdag merkten we dat de stukken karton versteviging nodig hebben. Maandag gaan we hiermee verder. De bouwhoek werd deze week uitgebreid met materiaal uit allerhande andere hoeken. Zo kregen de juweeltjes, de telefoon, sjaals en doeken een plekje in het bouwwerk. Enkele handige kleuters maakten een bankje in de bouwhoek. Het ging er gezellig aan toe, er werd een zit- en slaapplekje gecreëerd. De verbouwers van de klas hadden het heel druk deze week. Het blok hout werd tot drie stukken bewerkt. Verder werden de klas, het poppenhuis en de deur opgemeten. Vrijdag waren er enkele kinderen in hun nopjes. Eindelijk sneeuw! Er volgde een sneeuwballengevecht en er werd een sneeuw (modder) man gemaakt. Na al die sneeuwpret konden we ons binnen lekker gaan verwarmen. Er werd gepuzzeld, tekent en gelezen. Tot volgende week!
Hallo allemaal We hebben er een heuse speel –feestweek opzitten. Kijken jullie mee? Maandag vertelde Titus dat hij bijna jarig was. Ook Abid, Matteo en Laura wisten dat ze bijna jarig waren. We bekeken de maandkalender en hingen het symbool van de jarige bij de juiste datum. We zagen dat de verjaardagen snel op elkaar volgden en beslisten om vrijdag een verjaardagsfeest te geven. De jarigen kozen voor een verkleedfeest. Ze maakten een uitnodiging voor de kinderen van de klas en dachten al druk na over hun outfit. De week was goed ingezet! Charlotte bracht deze week keien mee. Deze werden eerst schoongemaakt. Daarna kregen ze een plek in de bouwhoek. Op de planning stond dat enkele kinderen in de bouwhoek aan een dino -landschap zouden werken. Deze stenen zorgende ervoor dat er prachtige dino -landschappen ontstonden! Vorige week leerden we een lied over het gereedschap dat de verbouwers gebruikten bij de verbouwingen van de school. ...Als de verbouwers enthousiaste medewerkers zoeken, in onze klas zullen enkele handige verbouwers staan springen om te helpen... De houten plank is bijna in twee stukken gezaagd en gekopt en de kartonnen doos bestond op het einde van de dag uit zeker twintig stukken. Dinsdagnamiddag kwam de mama van Victor ons helpen bij het maken van kookschorten. De enthousiaste koks ontwierpen prachtige schorten. De naaimachine was voor sommige kinderen heel fascinerend! Met die mooie schorten maakten de koks nog creatievere gerechten. Woensdag werd een heus kamp in onze klas gebouwd! Sommige kinderen vonden het echter niet zo leuk dat de barbiepoppen ervoor zorgden dat de doeken op de stoelen bleven zitten… Op donderdag kwam Jennifer met enkele kinderen knutselen, ondertussen werden andere kinderen superhelden. De superhelden hadden een huis nodig om naar de ruimte te vliegen… Er werden twee huizen ontworpen en ook de ruimte werd op papier geschetst. Er werd overlegd, gediscussieerd en opnieuw begonnen. Wanneer we genoeg informatie hadden, stelden de ontwerpers hun idee voor aan de kinderen van de klas. Samen bedachten we hoe we de ontwerpen konden realiseren. De mama van Matteo kwam ons op donderdagnamiddag helpen met het uitwerken van ons ruimteschip. Ondertussen werd er al een stuk van onze ruimte geschilderd. In de klas lagen twee grote stukken verharde klei. Deze harde stukken wilden we opnieuw zacht maken, zodat we de klei opnieuw kunnen gebruiken. De stukken klei legden we in een emmer en we goten water in de emmer. Noor legde uit dat de klei het water zou opslorpen. Zo zou de klei weer zacht worden. We ontdekten dat een spons ook water kan opslorpen. Op vrijdag was het eindelijk feest! Druppelsgewijs kwamen prinsessen, ridders, draken, Spinderman, Robbin Hoed, een clown en een kersenmeisje de klas binnen. Voor het middageten moesten de voorbereidingen voor het feest uitgevoerd worden. De taken werden verdeeld en iedereen droeg zijn steentje bij. De klas werd versierd, de verjaardagskaarten werden gemaakt, de kronen werden geknipt en de stoelen werden versierd. Na het middageten mochten we eerst bij leefgroep drie naar een toneel gaan kijken. Eenmaal in onze klas werd gezongen, gesmuld… Tot er op de deur geklopt werd… Kim hoorde dat er feest was in onze klas en kwam op bezoek met een heel bijzonder cadeau! Imre mocht het cadeau helpen openmaken! En weet je wat er inzat? Onze nieuwe juf. Vanaf dinsdag komt Pimpernel ook naar onze klas! Welkom Pimpernel! Na het smullen werd er gespeeld. De jarigen kozen een spel dat zij leuk vonden om te doen. Hun mama hielp hen bij het spel. De klas werd in groepjes verdeeld en ieder groepje speelden de vier spelletjes: een gezelschapsspel, een verstop -spel, een verhaaltje luisteren en een raadspelletje. De week vloog voorbij!
Tot volgende week. Via de 'Wist je dat...' berichtjes op onze klasdeur konden jullie al lezen dat het klasgebeuren deze week vooral in het teken van het klasrestaurant stond. Hier volgen enkele foto's: Na de introductie van de pasta-experimenteertafel was het al snel duidelijk dat we een kookfornuis nodig hadden. Maar wat is een fornuis? Wat doe je met een fornuis? Hebben we thuis ook een fornuis? Nadat we op deze vragen een antwoord vonden, zochten we een meubel in de klas dat omgetoverd kon worden tot een echt fornuis. Na wat overleggen en testen, waren de kinderen het al snel met elkaar eens, de witte kast, zou het fornuis worden. Maar hoe bepaal je nu hoe groot een kookplaat moet zijn? Eén van onze ontwerpers besloot de omtrek van de potten en pannen op de kast te tekenen. De kinderen ontdekten dat twee grote potten niet tegenover elkaar konden staan. Maar een kleine pan en een grote pot konden dit wel. Foutjes werden weggewassen en met rode en zwarte verf werden de kookplaten geschilderd. (Matteo en Lenn, fotografen van dienst legden dit hele proces vast op foto) Wanneer de verf droog was kon het koken echt beginnen. Ture besloot enkel met de kikkererwten te koken en kreeg daarbij hulp van Matteo. Indra ontdekte dat als je met een pot op en neer beweegt, de pasta ook op en neer beweegt. Raul had het heel druk met roeren en Laura maakte heerlijke snoepjes. Koken, dat doen de koks in een restaurant. Koken lukte nu al, maar we hadden nog geen restaurant. De kinderen wilden een echt restaurant. In een restaurant hangen tekeningen. Soetkin, Noor en Maan zorgden voor een prachtig versierde muur. Een restaurant heeft ook een naam. Er werd druk gebrainstormd, maar al snel werd duidelijk dat "De blauwe lucht" de naam van ons restaurant zou worden. Tafels werden gedekt met verschillende tafelkleden, er werd gegeten, gekookt en afgewassen. Het restaurant ging zelfs even op verplaatsing... Koks hebben een koksmuts en een kookschort. Noor wist hoe een koksmuts gemaakt moest worden, ze hielp enkele enthousiaste koks in wording om een muts te maken. Kookschorten hebben we ook nog nodig! Deze staan op onze planning voor de komende week. Voor de aangepaste dranken zorgden Julie, Indra en Ture. Naast al dat restaurantgebeuren, kregen we heel wat bijzonders bezoek over de vloer! Ine (mama van Sienna) had vernomen dat wij hele goede kapsters in de klas hadden. Op vrijdag kwam ze langs bij ons in het kapsalon. foto's: Matteo en Lenn Enkele kinderen ontdekten een boek met hele gekke auto's. Er werd heel wat afgelachen, opgemerkt en gefilosofeerd. Wat als zo'n auto echt op straat zou rijden? Hoe kan een konijn op zo'n lange éénwieler kruipen en hoe geraakt hij er weer af?! Daarnaast werden heel wat racebanen in verschillende vormen, lengtes en hindernissen gemaakt. Matteo had een weetboek over dino's mee. Nadat we het lazen en besproken hadden, besloten Cato, Abid, Matteo en Lenn om een tafereel uit het boek na te bouwen. De kinderen begonnen met het bouwen van een vulkaan. Het was niet zo makkelijk! Merijn, Thybe, Ben, Bruce en Victor hadden heel wat blokken gebruikt voor hun racebaan. Ze besloten dat de bouwers van de vulkaan 5 blokken mochten gebruiken. In hun enthousiasme hadden de kinderen echter 8 blokken verzameld, hadden ze er nu teveel of te weinig? En hoe moesten ze er voor zorgen dat er geen 8 maar 5 blokken gebruikt werden. Toen deze moeilijk zaak opgelost was, bleek het etenstijd te zijn. Maandag bouwen we dus verder... Op vrijdag waren er niet zoveel kinderen in de klas. Dit was het ideale moment om verstoppertje te spelen in de klas. Benn en Merijn konden tot 24 tellen, daarna vonden ze enkele kleuters verstopt onder te tafel en tussen de doeken. Vrijdagnamiddag kwam Charlotte in onze klas. Ze had heel wat gereedschap mee dat mama's en papa's gedurende de vakantie nodig hadden om de school op te bouwen. Wij ontdekten het gereedschap aan de hand van een lied. Tot maandag!
De eerste week in onze nieuwe klas zit er op. De kinderen ontdekten heel wat nieuws in de klas. Er werd heel wat gespeeld, er werden nieuwe afspraken gemaakt en Véronique had heel bijzonder nieuws! In onze nieuwe klas is nu een hele grote experimenteerhoek met een knutselkast en een lange knutseltafel. We hebben een schildersezel en een krijtbord. Er staat een experimenteertafel in deze hoek en er is een wastafel waar alle kinderen aankunnen. In de experimenteertafel ligt rijst en pasta. De kinderen kookten deze week verschillende heerlijke gerechten. Aan de tafel in de poppenhoek werd heerlijk gesmuld van deze gerechten. Naast de poppenhoek staat een verkleedkoffer met verschillende spiegels. De prinsessen en ridders van onze klas amuseerden zich rot! In ons klein klasje staat een grote kast vol puzzels en spelletjes. Er werd heel wat gepuzzeld! In dit klasje maken we onze kring om te eten en te vertellen. Vrijdag mochten we op verzoek van Véronique in deze kring gaan zitten. Aryan en Indra hadden bijzonder nieuws! Ze krijgen er een broertje of zusje bij! PROFICIAT!!! De nieuwe bouwhoek werd door onze echte bouwers uitgebreid getest. De fotograaf van dienst maakte enkele mooie foto's. Ook de barbiepoppen kregen een nieuw huis. Tot morgen
Totaal onverwacht stond hij daar plots in ons klasje: de SiNT !! En wij allemaal maar denken dat hij vrijdag pas zou komen. Was dat even schrikken zeg... Uiteraard hingen we aan zijn lippen... Zijn staf was stuk en het onderste deel was zoek, nergens te vinden! Dus hebben wij de Sint natuurlijk een handje geholpen en zijn staf gerepareerd met één van onze magische stokken uit de tuin ;) En dat wij allemaal heel braaf waren dit jaar, dat hoeft natuurlijk niet meer gezegd... Dinsdag gingen we met de kinderen van de tweede kleuterklas naar het sportcentrum in Ronse. Er stond heel veel speelgoed waarmee de kinderen konden spelen en experimenteren.
Ze vonden het super plezant!!! Deze week stond in het teken van Floepje de regenboogvis! Floepje is geen echte vis, maar een handpop. Met een handpop kun je poppenspelletjes spelen. We besloten om een verhaal te maken met Floepje. Dit verhaal zouden we op vrijdag voor Cato spelen, want zij kwam samen met haar papa op bezoek! Kijken jullie mee naar het verhaal "Floepje vindt een schat!"? Op een dag speelde Floepje op het strand. Hij wilde een kasteel maken, toen hij plots een kist vond. In de kist zat een schatkaart! Floepje las de schatkaart: "Ga eerst door de griezelgrot. Daarna kom je bij een bos, ga door het bos tot bij de zee. Zwem een stukje mee met de vissen, tot je bij het strand komt."Floepje ging door de griezelgrot. Het was er heel donker!Langs het bos vol griezelige monsters. Gelukkig was Floepje heel dapper!Floepje zwom een stukje mee met de vissen.Floepje was op het strand. Na vijf keer springen, één koprol en vier stappen vooruit vond Floepje de schat!De schat zat vol goud, kettingen, armbanden en kronen! |
Archives
Mei 2016
Authorleefgroep 1 Categories |